sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

לפני הקמת המקדש הקמת המלוכה בימי שאול , כיבוש ירושלים וכינון הממלכה בידי דויד , ובניין המקדש בידי שלמה מסמנים תפנית חדה בתולדות עם ישראל והאמונה הישראלית . הקמת המלוכה היתה בבחינת הכרח היסטורי , הצעד המכריע לביטול הפירוד השבטי , שמנע במשך תקופת השופטים את התבססות העם בארצו . במקום האוטופיה של הנהגה אלוהית ישירה , שהייתה המסגרת הרעיונית להופעתם של השופטים הכריזמטיים , באה הנהגת מלך בשר ודם , אשר השכיל למקד בידיו את העוצמה הצבאית של כלל שבטי ישראל ולשמור על רצף השלטון ויציבותו . דויד הכניע את הפלשתים ואת יתר עמי הסביבה והרחיב את גבולות ממלכתו . אך המעשה בעל ההשלכות הפוליטיות , החברתיות והדתיות המרחיקות ביותר היה כיבוש ירושלים מידי היבוסי ובחירתה לבירת ממלכתו . בכך העלה דויד את הממסד המלוכני מעל ליריבות ההיסטורית בין שבטי הצפון והדרום , שכן ירושלים הייתה נטולת מסורת שבטית כחברון ובית לחם מזה , ובשכם מזה . תהליך זה של יצירת ממסד על שבטי הקשור קשר הדוק לכתר הגיע לפסגתו עם הקמת המקדש בידי שלמה . בעקבות שינויים מפליגים אלה בחיי האומה נשתנו התפיסות הפוליטיות והחברתיות , ונתחדשו חידושים רבים בתחום האמונה . פרק זה יהיה מוקדש להיבט אחד של הנושא האחרון : המהפכה במחשבה ובמציאות הדתית במידה שיש לה זיקה לירושלים ולבית המקדש . מן המפורסמות כי מהפכה זו לא הייתה בבחינת יצירת יש מאין , אלא עיצוב חדש של מסורות קדומות משחר ימי האומה . לפיכך נפתח את דיוננו בהתוויית מסורות אלה ובהערכתן הביקורתית , ונסיים בהצגת השינויים שעברו עליהן במעבר מן המציאות השבטית אל המציאות הממלכתית . לפי המקרא , אוהל מועד היה המרכז הרוחני של מחנה ישראל במדבר . שם היה ארון העדות , עליו הכפורת ובו שני לוחות העדות , הם לוחות הברית : על הכפורת ניצבו שני כרובי זהב פורשי כנפיים . משם דיבר _ה' אל משה , כנאמר : 'ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרכים אשר על ארון _העדתי ( שמות כה כב ; והשווה : במדבר ז פט . ( _1 ראה : _אופנה"מר _, הנבואה הקדומה , _עמי _2 . 137-121 רק פעם אחת נאמר כי ה' דיבר עם משה בפתח האוהל ( שמות לג ט . ( אולם פסקה זו , המשולבת בסיפור מעשה העגל , מוקשה . על הניסיונות לפתור את הקושי , עיין בפירושים החדשים . לדעתי , מגמתה של מסורת מיוחדת זו על משה להבליט את האינטימיות הדיאלוגית בינו ובין אלוהים . העובדה שהדיבור 'פה אל פה' התנהל בפתח האוהל , לעיני כל ישראל , מוסיפה על מהימנותה . בא מחבר פרשה זו ושילב אותה בדרמה המתוארת כאן : האוהל אינו אלא אוהלו הפרטי של משה , והשעה היא שעת חירום לאומית , _פרק תשיעי המשמעות הדתית של בית המקדש וירושלים בנימין _אופנהיימר

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help