sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:162

דלתות המקדש וחלונותיו המידע על פרטי הבנייה הללו ניתן בחלקו רק על ידי יחזקאל , וככלל הוא קשה להבנה . על פי יחזקאל מא ב , רוחב הפתח להיכל היה עשר אמות . מזוזות הפתח בכניסה לדביר היו עשויות מ'עץ שמן' ( ראה לעיל , _עמ' ( 146-145 וצורתן _'חמשית' ולהיכל 'מאת רבעית' ( מלכים א , ו לא , לג . ( מקובל לפרש את הביטויים _'רבעית' ו'חמשית' במזוזות ההולכות ומצרות , בצורה מדורגת . למזוזות כאלה יש מקבילות ארכיאולוגיות _בצפון מערב סוריה . בצורה כזו עוצבו מזוזות פתח הכניסה למקדש בתל עין דרה , מתקופת הברונזה המאוחרת , וכן במקדש בתל תעינאת , מן המאה _החי לפסה"נ . הדלתות עצמן , בשתי כנפיים , נעשו מעצי ברושים . צורתם של חלונות המקדש אינה ברורה . הביטוי 'חלוני _שקןפים אטמים' ( שם ו ד ) נשאר סתום , ובממצא הארכיאולוגי לא נשתמרו חלקי הבית העליונים , ובהם החלונות . בהעדר הידע לייצר לוחות מזכוכית , לא היה טעם בקריעת חלונות גדולים . ייתכן שהכוונה לפתחים קטנים למדי שכוסו בשבכת עץ , כך שאפשרו לאור להיכנס ' ) שקופים , ( ' אך לא ניתן היה לראות דרכם את פנים המקדש ' ) אטומים . ( ' העמודים יכין ובועז העמודים הקרויים 'יכין' _ו'בועד היו בין חפצי הנחושת שנעשו על ידי חירם מצור ( מלכים א , ז גכב . ( החוקרים נחלקו בדעה , היכן ניצבו העמודים , והאם היה להם גם תפקיד קונסטרוקטיבי בנוסף לתפקידם הסימבולי . בוסינק שחזר שני זוגות של עמודים : זוג עמודים התומכים בכניסה , וזוג נוסף של עמודים חופשיים לפני הבניין . אך נראה שאין בסיס לשחזור כזה . נראה כי מיקומם בחזית הכניסה לאולם נלמד מן התיאור כפשוטו : _'ויקם את העמדים לאלם ההיכל' ( מלכים א , ז _כא . ( הסברה כי האולם לא היה מקורה מבטלת למעשה את האפשרות כי לעמודים היה תפקיד בתמיכת המבנה . תפקיד כזה אינו נרמז בטקסטים , והוא אף נוגד את מבנה העמודים . גובה העמודים היה שמונה עשרה אמות ( _מלכים א , ז טו ; הציון שגובהם היה שלושים וחמש אמות בדברי הימים ב , ג טו ) נראה כמשובש , ויחד עם כותרת של חמש אמות , גובהם היה עשרים ושלוש אמות . על פי מידת היקף העמודים : 'וחוט שתים עשרה אמה יסב את העמוד השני , ' ניתן לחשב שקוטרם היה ארבע אמות 2 ) מ' בקרוב . ( העמודים נעשו מנחושת יצוקה וכנראה היו חלולים ( ירמיה נב _כא : _'ועביו ארבע אצבעות נבוב . ( ' העובדה כי העמודים נעשו ממתכת רכה כנחושת מחזקת את הטענה כי העמודים ' יכין' _ו'בועד היו בעלי ערך סמלי בלבד , אבל משמעותם הסימבולית של העמודים ושל שמותיהם איננה ברורה . אפשר , אם כן , לשחזר את מקומם של 'יכין' _ו'בועד בחזית המקדש , בכניסה לאולם , כעמודים חופשיים בין שתי האומנות המגבילות את האולם בצדדים . _י _* _ראה לעיל , _עמ' _31 . 142-141 בוסינק , מקדש שלמה , איור _32 . 52 לדיון בדעות השונות באשר לשמות העמודים , ראה לעיל , _עמ' . 150-149 _28 _מ _05113 1 _מ _^ _1 _י 1 _ז 0 _ע _01 _ק _1 _ת _^ _553 _£ _, _* _001 _76 _טג _111 _^ _\^ _611 _, 24 ( 1993 ) , _\\>\ _110111 _> . 4 _\ _. _^ _1 _ז _^ _, _י _מ _( _15 _> _' _116 _ _01 _א 1 _1116 0 / _29 _ז _^ _5 1 _ז 1 . 103 _^ _. _0 _. _11311165 _, _£ _x _^ _0 _^ _0 _^^ _0 ק _53-55 , . קק _103 _§ 0 1971 , _ו _10 _< _: _/ _1 , 11 , _0 _> _1 _" _*

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help