sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

אמות כעומק האולם ( יחזקאל מ מט ) עשוי לנבוע משינוי בעומק האולם במשך שנות קיומו , או מנטייתו של הנביא לסכימטיות , כך שאורך המקדש היה מאה אמה . הקושי מתעורר באשר לגובה האולם . המקור היחיד , בספר דברי הימים ב , ג ד : 'והגבה מאה ועשרים , ' אינו סביר . אין זה מתקבל על הדעת כי דווקא חדר הכניסה יהיה גבוה פי ארבעה מגובה המקדש עצמו . דרכים אחדות הוצעו לתירוץ הקושי הזה . יש המתבססים על תרגום השבעים , הגורס במקום זה 'אמות עשרים . ' תיקון זה סביר מבחינת הנוסח , שכן נוסח המסורה חסר את הכינוי 'אמות' והצירוף 'אמות עשרים' חוזר באותו פרק מספר פעמים . אולם בתיקון כזה יש גם קושי : הוא אינו מאפשר את הצבת העמודים _'יכין' _ו'בועד בחזית הכניסה , מכיוון שגובהם היה עשרים ושלוש אמות . בוסינק מעדיף את תיקון הנוסח ל'חמש ועשרים' _וכך משחזר את גובה האולם . חוקרים אחדים מתעלמים כליל מן הנתון המקראי ומשחזרים גובה אחיד לאולם וליתר המקדש . ייתכן כי הפתרון לבעיה זו נעוץ בסברה כי לאולם לא הייתה תקרה כלל והוא הוגבל רק בשני קירות צדדיים , כהצעת אהרוני . הצעה זו מסבירה את העדר ציון הגובה לאולם בספר מלכים , שכן לא היה זה חדר של ממש אלא רק מרחב מוגבל בשני קירות נמוכים ( איור . ( 2 בשל העדר הקירוי ניתן לשחזר את גובהם של הקירות התוחמים את האולם בחמש אמות , וגם עוביים לא עלה על 3-2 אמות . העדר תקרה לאולם הולם גם את הטקסט המקראי , המדגיש את פחיתותו של האולם : אין הוא חלק מן _'הבית' אלא אגף שהוקם 'על פני _הבית' ( מלכים א , ו ג . ( בכך אני משנה את הצעת השחזור הקודמת : ז' הרצוג , 'מקדש שלמה , ' ר' עמית _ור' גונן ( _עורכים , ( ירושלים בימי בית ראשון ( עידן , _, ( 15 ירושלים תשנ '' א , ציור _בעמ' . 75 _24 בוסינק , מקדש שלמה , איור _25 . 52 כך ואטצינגר ( לעיל , הערה , ( 19 וייבין ( לעיל , הערה 26 . ( 18 אהרוני , _ערד : כתובות ומקדש , _עמ' . 22 איור . 2 הצעת שחזור מקדש שלמה ( _על פי ז' הרצוג )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help