sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

תוכנית המקדש למרות הכינוי השגור 'מקדש שלמה' יש לציין כי המילה 'מקדש' אינה נזכרת כלל בתיאור המבנה . הכינוי היחיד , המופיע עשרות פעמים בתיאור המבנה , גם בספר מלכים וגם בספר דברי הימים , הוא _7 י' ליוור , _'ספר דברי שלמה , _' _א''מ , ד , טורים . 302 -299 _8 _$ _י _10 _0316 _^ _3 _^ _0 . _0 . _1 _* _0 _^ _16 _, " _016 6351 03 * _6 01 _£ _261 _£ _161 _מ 10 _מ _01081116 311 _< _11116 8010 _מ _£ _16 _ק _1 _ה _X _6 13-19 _. קק _, _5 _. _450 _# _, 117 ( 1950 ) _, _י 0 / _\ _1681 _^ _0 _9 י' _ידין _, תורת המלחמה בארצות המקרא , רמת גן תשכ '' ג , _עמ' . 246-245 _10 _ץ _10 " _0 _\ _1 _מ 10 _ז _\^ _3 _$ _1116 " 80101 _י , ת _118 _$ 15111 _< _: 1 _. ס , י ? _מ 10 מ 8010 _§ _מ _£ _1 _ץ _( _10 811111 _^ _ג _0316 _31 _\ _16 _§ _1 _< 1-18 _. קק _84808 _, 239 ( 1980 ) , המקורות לשחזור תוכנית המקדש תיאור מפורט של המקדש מופיע בספר מלכים א , ה-ז , בספר דברי הימים ב , ג ובספר יחזקאל ממא . מקורות אלה כוללים פרטים משלימים , אך לעתים מופיעים נתונים סותרים , שאפשר לתרצם _בשערים שחלו במקדש במשך שנות קיומו . המסורת על מקום המקדש ב'הר _הבית' קיימת ועומדת מאז בניינו ועד היום . ספר דברי הימים מציין את המקום כהר המוריה , בגורן ארנן היבוסי ( דברי הימים ב , ג א . ( ספק רב אם יש טעם לניסיונות השונים לאתר במדויק את מקום המקדש . פני הסלע החשופים בהר הבית והחציבות הרבות מעידים על התהפוכות שעברו על המקום בימי הרומאים , הביזנטים , הערבים , הצלבנים והעות'מאנים . כיוון המקדש ממזרח ( הפתח ) למערב ( הדביר ) נרמז ביחזקאל ח טז ומאושש במקבילות ממקדש הבית השני , המשכן והמקדש שנחשף בחפירות תל ערד . התיאור בספר מלכים א ערוך ממש כתוכנית ארכיטקטונית : המידות הכלליות של הבניין , תיאור היחידות הפנימיות , שיטת הבנייה , ציפוי הקירות מבפנים ופרטי הדלתות ; ולבסוף בא פירוט כלי הנחושת : העמודים , הים , המכונות ויתר כלי המקדש . אפשר לשער כי התיאור מבוסס על תעודה 7 קדומה שנשמרה בארכיון המקדש ( אולי 'ספר דברי שלמה , ' מלכים א , יא מא . ( בתיאור המקדש בספר דברי הימים ב נכללו פרטים חשובים המשלימים את ידיעותינו , כגון : מיקום המקדש וגובה האולם . לעומת זאת סותרים הפרטים בדבר גובה העמודים וציפוי העץ את אלה שבספר מלכים . הבדלים אלה עשויים , כאמור , לנבוע מן השינויים שחלו במבנה במשך מאות שנות קיומו של הבניין . תיאור המקדש שבנבואת יחזקאל הוא חזון על המקדש העתיד להיבנות ( פרקים מ-מג . ( אמנם אפשר שבצעירותו ראה יחזקאל את המקדש , אך ברור כי התיאור של החצרות הגדולות והחלוקה הסימטרית של הר הבית שייכים לחזון שאינו מבוסס על המציאות . דמיון בין תוכנית שערי החצר אצל יחזקאל לשער העיר בעל שישה תאים שנחשף במגידו ואשר יוחס כטיפוס שער בלעדי מימי שלמה עודד את התומכים באמינות ההיסטורית של המקור . אולם גילוי שער מטיפוס זה בלכיש , שהיה בשימוש עד סוף המאה _הח' לפסה '' נ , ונטייה של כמה חוקרים לאחר גם את זמנו של השער במגידו למאה הטי , מחלישים את הטיעון .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help