sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

בכיסאו של ה , _' בדומה לכיסאות מלכים מעוטרים בכרובים המוכרים מהמזרח הקדום . מתחת לכנפיהם הפרושות של הכרובים עמד הארון - אותה תיבת עץ שעמדה קודם במקדש שילה והובאה לירושלים על ידי דויד . לפי המסורות המקראיות על תקופת המדבר , הכיבוש וההתנחלות , הארון נעשה על ידי משה בהר סיני , והוא ליווה את מחנה בני ישראל בכל מסעיהם . ואולם רבים החוקרים המפקפקים היום בעצם קיומה ההיסטורי של תקופת נדודים במדבר , וממילא _אי אפשר לקשור את ראשיתו של הארון לתקופה שלא היתה ולא נבראה . אליבא _רשיטה זו ( שלא רכשה את לבם של כל החוקרים ) יש לראות את המסורות על נדודי הארון כהשלכות לעבר של המנהג להוציא אל שדה הקרב ואל המחנה את הסמל להימצאות ה' שהיה באחד המקדשים . בין כך ובין כך , הארון במקדש נתפש כהדום רגליו של ה ; ' ואפשר שנחשב אף למרכבתו , שעה שהוצא מהמקדש לשדה הקרב או לתהלוכה . נשמרו בו לוחות הברית , על פי מנהג ידוע , להפקיד עותקים של בריתות _ביךלאומיות תחת רגליהם של האלים במקדשים . ככל הנראה לא היו כרובים על הארון , וצורתו המקורית היא כמתואר בדברים י א-ג . הארון המכוסה בכפורת שממנה עשויים שני כרובים , כמתואר במקור _הכוהני בתורה ( שמות כה י-כב _, לז א-ט , ( לא היה ולא נברא , והוא כנראה צירוף מלאכותי ( לצורכי ניידות ) של הכרובים ( בלי ארון ) ושל הארון ( בלי כרובים ) שהיו במקדש מימי שלמה ועד לימי מנשה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help