sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

_כא ד ואילך , ( ומן הסתם היה שם גם שולחן לעריכת הלחם לפני ה . _' במשכן עמדה מנורה אחת בעלת שבעה קנים , ואף בשילה היה _'נר _אלהים' ( שמואל א , ג ג ) שבער במשך הלילה עד שכבה בבוקר . כמו במשכן ובשאר המקדשים בישראל , אף במקדש שלמה היו הכלים האלה כלי הפולחן העיקריים ובהם מילאו הכוהנים את תפקידם היומיומי כמשרתי ה . ' לצד הכלים האלה , שראוי למעשה לכנותם 'רהיטים , ' היו כלים משניים , ששימשו כאכזרי לוואי בקיום הפולחן . הכלים הרשומים במלכים א , ז מח-נ מתחלקים בין שלושת הרהיטים . הפרח , הנרות היו שייכות למזבח והמלקחיים היו שייכים למנורות ( השווה שמות כה לז-לח . ( הכפות והמחתות הקטורת ( השווה מחתות קטורת , ויקרא י א ; טז יב , וכפות קטורת , במדבר ז יד וכר . ( נותרו ספות , מזמרות ומזרקות . הספות היו כלים לנוזלים ולמשקאות , כפי שעולה מטקסטים אכדיים , כגון ההוראות למנחות התמיד במקדש אנו שבעיר ארך , שם נאמר 'יום יום ... שמונה עשרה ספות זהב _1111111381 _) _קק _( _33 תערוך על שולחנו של אנו' _. _( _8400 _, _75 _: _2 _) הספות מקבילות לקשות הנסך שהיו על שולחן לחם הפנים במשכן ( שמות כה כט . ( המזרקות היו , אולי , כלים להגשת מנחה ( השווה במדבר ז יג ) או לשתייה ( השווה עמוס ו ו , ( או כלי קיבול לנוזלים בדומה לספות . בניגוד לדעות הרווחות במחקר המודרני , המזמרות לא היו מספריים לגזירת פתילי הנרות , כי אם כלי נגינה , כפי שהבינו כבר כל המפרשים היהודים של ימי הביניים . הזמרה קשורה אף היא , ככל הנראה , לשולחן לחם הפנים , שעליו הונחה ארוחת האל . השווה טקסט _אכדי המשקף את הפולחן היומי , ומתאר באופן מיוחד את הנעשה ביום העשירי לחודש תשרי : 'הארוחה הגדולה של הבוקר תוגש , הזמרים יזמרו . הארוחה תוסר והארוחה השנייה תוגש והארוחה תוסר . הארוחה הגדולה של הלילה תוגש והזמרים יזמרו > הארוחה השנייה של הלילה תוגש < הארוחה השנייה של הלילה תוסר , והשער יינעל' . ( 92 : _12-14 _11600 _) לדלתי הבית בסוף רשימת כלי הזהב מוזכרות _'הפתות לדלתות הבית הפנימי לקדש הקדשים להיכל . _' כל המפרשים החדשים פירשו את ה'פתות' בשקעים לצירים ( כמו בלשון חכמים , ( או בציפוי לדלתות , והדברים מתמיהים , _שכן אין זה המקום לאזכור כזה — הדלתות וציפוין תוארו קודם לכן ( ו לא-לה . ( ואולם רש '' י מעיר כאן הערה מעניינת מאוד : _'והפתות : מפתחות שמעתי _שמפתחין בהם את המנעול . ' מסתבר שרש '' י כיוון כאן לפשוטו של מקרא . ראוי , כנראה , לתקן תיקון קל מאוד ולקרא _'פתחות' או 'מפתחות , ' וייתכן שקריאה כזאת היתה מוכרת לבעל ספר דברי הימים , המשנה מעט וכותב : 'ופתח הבית דלתותיו הפנימיות לקדש הקדשים ודלתי הבית להיכל _זהב' ( דברי הימים הכלים התמיד עולה שפתיחת דלתי ב , ד כב . ( מהזכרת 'מפתחות' בפרשה שעניינה לפולחן המקדש היתה חלק בטקס היומיומי . ואכן אנו קוראים בשמואל א , ג טו : 'וישכב שמואל עד הבקר ויפתח את דלתות בית ה . " פתיחת השערים בבית השני מתוארת בפירוט במשנה , תמיד ג ו-ז . כמו כן פתיחת דלתות המקדש בבוקר ונעילתם בלילה היתה חלק בפולחן היומי גם במסופוטמיה ובמצרים . האזור הקדוש ביותר במקדש היה הדביר , המכונה גם קודש הקודשים . בתוך הדביר עמדו שני כרובים ענקיים , כל אחד תופש את מחצית רוחב החדר , עשויים עצי שמן ומצופים זהב . הם שימשו אולוגיות , _( _ארץ ישראל , ה ( תשי '' ט : ספר ב' מזר , ( _עמ' . 90-83 _75 ראה : מ' הרן , 'הארון והכרובים ( משמעותם הסמלית , צורתם , בעיית המקבילות הארכי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help