sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

הנחושת הללו סימלו את הנהר שהיה בגן האלוהים . כמו כן יש לזהות את כלי הנחושת , מזה , ואת המים במקדש יחזקאל מזה , לא רק עם הנהר מגן עדן , אלא גם עם נחלים ונהרות המוזכרים בכתובות מסופוטמיות כחלקים מבתי מקדש או ארמונות מלכים . מעניינת במיוחד היא כתובת של אל שם מלך אשור 17 ) _ק _# _/^ _4 _, _1 _, _מ _> _' _50 _ג _, _( _01 המספרת : האל אשור פתח עבורי שני מעיינות בהר אבח = ) ההר הקדום של העיר אשור , ( ולבנתי לבנים לחומה על ידי המעיינות . מעיין אחד , מימיו ירדו אל שער אנשם , והמעיין השני , מימיו ירדו לשער ורתים . כללו של דבר , בית המקדש , גן עדן , והמקדש האשורי מהווים כולם הר שהוא מושב לאלים , וכולם מוקפים בגן שיש בו נהר . היות שאין בירושלים נהר טבעי , עשה שלמה ים נחושת ומכונות לסמל את מקור המים הנחוץ . המכונות היו כעין עגלות נחושת , שנשאו מיכלי מים קטנים יותר , הם ה'כיורות' ( ז כז-לט . ( עשר המכונות עמדו בשתי שורות מקבילות , חמש מימין לפתח המקדש וחמש משמאל . כל מכונה היתה כעץ עגלה מרובעת שעמדה על ארבעה גלגלים . קוטר הכיורות היה ארבע אמות , כמידת המכונות , וכל כיור היה מונח בתוך 'פה' במכונה , כעין צווארון בקוטר אמה וחצי . תיאור המכונות מפורט מאוד וקשה להבנה , ועם זאת ברור שהמכונות שעמדו לפני המקדש דמו מאוד בצורתן _ובמראיהן למכונות גדולות או קטנות שנתגלו בחפירות בלארנקה ובאנקומי שבקפריסין , ואף בח'פאג'ה , באזור נהר הדיאלה , הזורם לחידקל צפונית למקום התקרבותו אל הפרת . על פי דברי הימים ב , ד ו שימשו הכיורות להדחת העולה ; אפשר שבעל דברי הימים כיוון לתפקיד האמיתי של הכיורות , אך ייתכן שהערה זו מתבססת בעיקרה על החוק בויקרא א ט , יג , שעל פיו יש לרחוץ במים את הקרב ואת הכרעיים של העולה . אולברייט השווה את הכיורות לכלי _* _' _£ _" _** _" _, כלי מים ניידים ששימשו בטקסי טיהור מסופוטמיים רבים . על פי רוב היו משתמשים _ב לטיהור בני אדם פסלי אלים או , _^^" מבנים ; אבל לפי טקסט אחד _(/? _400 _, _5 _, _11121 ) הוא שימש גם לרחיצת נתחי בשר לקרבן . כלי הזהב שעמדו בהיכל ( _מלכים א , ז _מח-נ ) היו זהים במהותם , אם כי לא במספרם ובכל פרטי עיצובם , לכלי הזהב שהיו במשכן . כמוהם נמצאו ככל הנראה גם במקדשים ישראליים שהיו קיימים לפני בניית בית המקדש בירושלים . במקדש שלמה היו מזבח זהב , שולחן ללחם הפנים ועשר מנורות . מזבח הזהב ( ו כ , כב ; ז מח ; והשווה גם ישעיה ו ו ) שימש בוודאי להקטרת קטורת , כדוגמת זה שהיה במשכן . שולחן לחם הפנים היה גם במשכן ; יש עדות שלחם הפנים נהג גם במקדש נ י ב ( שמואל א , _73 ראה : _ידץ _, הבית הראשון , _עמ' ; 186-185 פארו , מקדש ירושלים , _עמ' _0165 ; 50-47 _א _, _ץ _6 _מ _1 _ט _1 _£ _5 _, _0 . _? . _8 _ז _6 _^> _76 X 1 0 / _111€ _800 _^ _5 0 / _1 _£ _1 _ז 1 _1 _} _16 _}{ _6 _1 _> _ז 91 0 _. ק _§ _ת _; _0 _^ _01 _( _1 1903 , _? _201 וייפרט _, המכונות . להקבלה _ראה מאוחרת : _תז 1 ( המאה _^ _' השלישית _^ י לפסה '' נ ) מצידון _מ _1 _¥ _. _261 _( ± _61 , _1016 _68561 _3 _§ _6 _. קק 18 ( 1986 ) , , _ _£ _// _= , י _61 _קמ _761 _ח _180116 _מ _10 _ח . 459-461 _8310 צוויקל מציע לקשור את המכונה _4 _ר _לפיל _^ _1116 _האשיה _11 _( _ז _. _0 ראה : _\^ _, _1 _^ _10 _^ _60 _10 _^ _ז _\\> _א . ¥ . 1969 , _\ _¥ . _? . א _' _, _ג _01 _* _מ _1 _( _16 _ג _06 _^ _, _0 _ז _1 _0 _/ _18 _ז 144-145 _^ _611 _§ _10 _. קק . ק 138-150 , _68 _. קק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help