sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

כלי המקדש במקדש שלמה היו שתי מערכות כלים . בחצר המקדש עמדו כלי נחושת גדולים ומרשימים , מעשי ידי החרש הצורי חירם . בתוך ההיכל עמדו כלי פולחן מזהב , שעשייתם מיוחסת לשלמה עצמו . תיאור כלי הנחושת ארוך ומפורט ( _מלכים א , ז יג-מז , ( ואילו כלי הזהב אינם מתוארים כלל והכתוב מסתפק ברשימת מצאי קצרה ( פסוקים מח-נ . ( והרי מבחינת חשיבותם בפולחן ועצם חיוניותם לתפקוד המקדש , כלי הנחושת פחותים בערכם מכלי הזהב . המקדש עשוי היה להתקיים בלי העמודים , תוך שימוש בכלים צנועים יותר למים , אך על כלי הזהב לא היה אפשר לוותר . אחד מכלי החצר — מזבח הנחושת — לא הוזכר בין הכלים במלכים א , ז , אך הוא מוזכר בספר דברי הימים , ויש להניח שתיאורו הושמט בטעות , כפי שנרמז למעלה . המזבח הזה מוזכר בתיאור חנוכת המקדש במלכים א , ח סד , וכלי שרת למזבח עשויים נחושת ( סירות , יעים ומזרקות ) מוזכרים שם ( ז מה . ( כלי נוסף שהיה במקדש , אף שעשייתו לא הוזכרה , הוא הארון , שהרי הארון היה קיים מזה דורות , ועמד לפני כן בשילה , בקרית יערים ובאוהל שנטה לו דויד בירושלים . לא היה אלא להביאו לבית המקדש ולהעמידו במקומו . בתוך האולם עמדו שני עמודים גדולים ( ז טו-כב ; השווה גם : מלכים ב , כה טו-יז ; ירמיה נב כא-כג , ( שנקראו יכין ובעז . הדעות חלוקות בעניין צורת העמודים , תפקידם ומשמעות שמותיהם . לפי התיאור בספר מלכים , גובה העמודים היה שמונה עשרה אמה והיקפם _שתים עשרה אמה . קוטר העמודים היה אפוא קרוב לארבע אמות , והם חסמו כשליש מחזית הבית . על ראשי העמודים הונחו כותרות שגובהן חמש אמות ( או שלוש אמות , לפי מלכים ב , כה יז . ( על פי פסוק יט נראה שגובה הכותרת היה ארבע אמות . על יסוד זה היו חוקרים שסברו כי לכל עמוד היו שתי כותרות , ואילו אחרים טוענים שפסוק זה עוסק בכותרותיהם של שני עמודים אחרים , שתיאורם השתרבב לכאן בטעות . ברם , מסתבר יותר שארבע אמות הן גובה השושן _ושה'בטך בתחתית הכותרת למטה מהשושן גובהה אמה אחת . גם הגובה הכולל של העמודים יחד עם הכותרות נתון בספק . אפשר שהכותרת היתה מונחת על ראש העמוד , ואז הגובה הכולל היה עשרים ושלוש אמות . אבל אפשר גם שראש העמוד נבלע בתוך הכותרת , ואם כך , הגובה הכולל היה בין עשרים ושלוש לשמונה עשרה אמות . ייתכן _שה'בטך היה החלק בכותרת שהקיף את ראש העמוד , ואם כך , גובהו הכולל של העמוד היה עשרים ושתיים אמות . לפי התיאור בספר ירמיה היו העמודים 'נבוב , ' היינו חלולים , ועוביים היה 'ארבע אצבעות . ' חוקרים רבים נוטים לדעה שהעמודים הללו לא מילאו תפקיד ארכיטקטוני , הם עמדו חופשיים , ולא תמכו בגג ; שכן גובה המקדש היה שלושים אמה בעוד שגובהם של העמודים לא עלה על עשרים בדינים הכוחניים בוויקרא א טז ( והשווה גם : שם ו ג _" . ( לסקירת הדעות ראה : ש' ייבין _, 'יכין ובועז , ' _ארץ ישראל , ה ( תשי '' ט : ספר ב' מזר , ( _עמ' _, 104-97 וגם מאירס , יכין ובועז . _59 ראה הורוויץ , כלי הזהב , _עמ' 164-151 _60 לכלי ברזל ( יעים (? שנמצאו בסמוך למזבח בחפירות תל דן ראה : בירן , הרקדנית מדן ( לעיל , הערה , ( 13 _עמ' 184 ולוח 22 א-ב . ייתכן שיש להשוות את ראש הכד המלא אפר , שנמצא מושקע ברצפה מדרום למזבח , ל'מקום הדשן' המוזכר

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help