sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

ציפיתי את קירותיו כסף וזהב ועשיתי אותו זוהר כשמש . ךאם עשוי כסף _2 _ג _/?< _ג _1 _/< מבריק המנגח צרי בעוז הצבתי בקודש הקודשים שלו . שני אלי שמירה _114 _ח _1011 עשויים כסף _10111 _ח _, _65 _המביסים את אויבי , כוננתי לימינו ולשמאלו של השער המזרחי . לפי זה המלך הציב דמויות מיתולוגיות בפתח המקדש ובקודש הקודשים . הפסילים מתוארים כמנגחי צריו ומביסי אויביו של המלך , ומסתבר שהם ממלאים תפקיד של שמירה גם במקדש . כמו כן ציון מקום גידולם של עצי הארז בהרי אמנה מפנה את מחשבות הקורא להרי הקודש , מושב האלים , ומזכיר לו שהמקדש הוא העתקה של אותו מושב . מהשוואת צורת המקדש בירושלים למקדש המתואר בטקסט הזה , ובטקסטים רבים כמוהו , עולה שמקדש שלמה לא היה שונה ממקדשי האזור בכמה תפישות יסוד . גורם חשוב נוסף בתכנון המקדש היה הדירוג החומרי והטכני בחלקי המקדש ובכליו . כבר מ' הרן הסביר בצורה מפורטת ומקיפה שבמשכן , ככל שנכנסים פנימה יותר אל מקומות קדושים יותר החומרים יקרים יותר ומלאכתם מתוחכמת יותר . בשולי מחקריו הצביע הרן על קיום דירוג כזה גם במקדש שלמה . לאור תיאור צורת המקדש שהוצג למעלה , יש מקום לחזור ולדון בדירוג הטכני והחומרי שהיה במקדש ולחדד כמה נקודות . בחצר המקדש עמדו כלי נחושת , כפי שנראה להלן . בהיכל עמדו כלים מצופים זהב , ואף הכרובים _שבדביר היו מצופים זהב . לא היה זהב בחצר ולא היתה נחושת בהיכל ובדביר . מזבח הזהב נעשה מארז , אך הכרובים נעשו מעצי שמן . כל קירות הבית , הן בהיכל והן בדביר , היו מצופים עץ ארז ; אבל רצפת ההיכל נעשתה מעץ ברוש , ואילו רצפת הדביר , כדביר כולו , היתה עשויה כנראה עץ ארז . רצפת הדביר היתה מצופה זהב , אך לא כן רצפת ההיכל . בקירות ההיכל היו גילופים של פקעים ופטורי ציצים , אבל בקירות הדביר ובקיר הפנימי של ההיכל המשותף להיכל ולדביר היו תימורות במקום הפקעים , ואף כרובים היו . הכרובים שבדביר היו עשויים מעץ שמן , שהיה כנראה עץ יקר מאוד . דלתות הדביר נעשו אף הן מעץ זה , אך דלתות ההיכל נעשו מעץ ברוש ורק מזוזותיהן היו מעץ שמן . הדלתות נבדלות זו מזו גם בעיצובן : דלתות ההיכל היו עשויות שני קרשים , ואילו דלתות הדביר היו מקרש אחד בלבד . לכאורה יש כאן עדיפות לדלתות החיצוניות דווקא , אך כאמור לעיל , בוודאי היה קשה ליצור קרש אחד גדול מעץ שמן , וקרש כזה היה אל נכון יקר ומכובד מאוד . מזוזות ההיכל היו 'רביעית' ( אולי במקום 'מאת רביעית' בפסוק לג יש לקרוא 'מזוזת רביעית , ( ואילו _מזהות הדביר היו 'מזוזות חמישית . ' אפשר שהיה הבדל גם בדרך ציפוי הדלתות . על דלתות ההיכל נאמר : 'וצפה זהב מישר על _המחקןה' = ) הגילוף , ( ועל דלתות הדביר : 'וצפה זהב וירד על הכרובים ועל התמרות את הזהב ; ' וייתכן שמלאכת רדידה שונה ואף מתוחכמת ממלאכת יישור . 56 _עיין _לעיל _הערה . _34 _57 _מ' הרן , 'המשכן : הדירוג הטכני החומרי , ' מ' הרן _וב"צ לוריא ( _עורים , ( ספר _טור סיני _, ירושלים _תש"ך , _עמ' ; 42-27 וראה גם : הנ '' ל , 'המשכן : טאבו מודרג של קדושה , ' _י' גרינץ , ספר סגל , ירושלים תשכ"ה _, עמי _* . 41-33 מלכים א , ו ל מתייחס לדביר בלבד . לדיון במילים _''לפנימה ולחיצון , _'' ראה לעיל , _עמ' 145 והערה 45 שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help