sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:147

לדעתנו , המילה 'איל' היא שצריכה להכריע . אין להפקיע ממנה את המשמעות המתבקשת משימושה בספר יחזקאל . בחזון יחזקאל ה'אילים' הם הקירות שבין תאי השערים מימינו ומשמאלו של העובר בשער . הם מעוטרים בהימורים = ) תימורות , ( יש בהם חלונות ורוחב לכל אחד משתיים עד שש אמות . קשה להניח שמונח המציין חלק מבני כזה יציין גם אומנה הבולטת מן הקיר , ולמעשה קשה למצוא הצדקה כל שהיא לפירוש כזה . מכאן שהמילה _ה'איל' מציינת את קצהו של הקיר המפריד בין ההיכל ובין הדביר . קיומו של 'איל' מעיד על קיומו של קיר . דוגמה לאיל מקושט בתימורה נחשפה בחפירות _חצור . שם נתגלו שערים בעלי תאים ; הקירות בין התאים ( ה'אילים' לפי שיטתנו ) מעוטרים באומנות משוקעות בקיר ובולטות ממנו , הנושאות כותרות פרוטו איאוליות , היינו תימורים . האיל המוזכר במקדש שלמה , שהוא למעשה מזוזה רחבה , היה מחולק לחמש מזוזות , כדוגמת האיל במקדש תל תעינאת . אין זה מן הנמנע שעוביו הכולל היה שתי אמות , כאיל שבין ההיכל והדביר במקדש יחזקאל , אם כי עדיין אין להוציא מכלל האפשר שיחזקאל הוסיף משהו לעוביו כדי למלא מאה אמות לאורך המקדש , כמצוין לעיל . לעיטורי הבית ולתפוצתם בתוך הבית נודעו גם משמעות והגיון . מסתבר שהמקדש נתפש לא רק כבית לה , ' אלא כגן אלוהים בקרב בני האדם . מכאן הסבר לקישוטי הצמחים שנחקקו על הקירות ועל הדלתות . הכרובים החקוקים על הדלתות מסמלים כרובים שומרים , בדומה לכרובים שהושכנו ' _מקדם לגן עדן לשמר את דרך עץ החיים' ( בראשית ג כד ; לפי הצעה של ג'ון סטריינג , ' כל המוטיבים הצמחיים במקדש שלמה קשורים בחיי נצח ובפוריות . ( הכרובים החקוקים על הקיר האחורי של ההיכל שומרים גם הם על הפתח , בדומה לשומרים שהעמיד יהוידע הכוהן 'מכתף הבית הימנית עד כתף הבית השמאלית' כדי לשמור על המלך ( מלכים ב , יא יא * . ( הווי אומר , הכרובים האלה הם משמר הכבוד הפרטי של השוכן בבית . הכרובים החקוקים על הקירות הפנימיים בדביר הם משרתיו ויועציו של ה , ' בדומה לשרפים שראה ישעיהו בחזון הכיסא . אין כרובים בהיכל , כי שם עובדים משרתיו האנושיים של האלוהים , הכוהנים ( לכוהן כמלאך ראה מלאכי ב ז ; והשווה גם זכריה גז . ( ראוי להביא כאן פסקה מאלפת מ'גליל ספר' של _נבונאד , מלך בבל , ובו הוא מתאר את שיקום _111 _ו _1111 _ו , £ _1 מקדשו של אל הירח סין בעיר חרן _1 _. _1 , _001 . _1110-17 ) _א _! _4 _ח _31 _> _0 _א 222 , _. ק , ו _< _ו 8 _א _: { קורות ארז ארוכות , גידול הרי אמנה , _קריתי עליו . דלתות ארז שריחן מתוק הצבתי בשעריו . _51 ראה : שילה , קדם , , 11 _עמ' _52 . 25-21 השווה הצעתו של ג' ונהם , שגן עדן המתואר בבראשית ב-ג הוא בבואה של _מקדש : } _[ _11€ _, _031- _ח _1 _וח _60115 _וחץ _010317 5 _ח _53 _י _, _ת _> _131 _ח _^ _6 _י _7 _ז _510 _ת _01 _£ _( _16 _ח _( _16 דברי הקונגרס העולמי התשיעי למדעי היהדות , ירושלים תשמ '' ה _, חטיבה א , תקופת המקרא , חלק לועזי , _עמ' _53 . 25-19 עיין _. סטריינג , ' איקונוגרפיה . _54 על פירוש זה ראה : _כוגן תדמור _, מל '' ב _, על אתר ; האק , כתף הבית . _55 במקדש יחזקאל , עיטורי ההיכל _והרביר זהים ( יחזקאל מא יח-כא . ( בשניהם היו כרובים ותימורים , אך אין זכר לפטורי ציצים . גם במשכן היו כרובים על קירות ( יריעות ) הקודש ועל קירות ( יריעות ) קודש הקודשים , כך שעיטורי שני החדרים היו שווים . ייתכן שקירות המקדש עוצבו מחדש בימי יהואש כאשר חיזקו את בדק הבית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help