sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:146

זו בתוך זו , וזו עמוקה מזו . גם בעיטורים החקוקים על הדלתות וגם בשימוש בעצי שמן למזוזות יש בדלתות ההיכל מעט _מעיטורי הדביר . בפתח הדביר היו שתי דלתות 'עצי שמן' ( פסוקים לא-לב . ( לא צוין שהדלתות הללו היו עשויות שני 'צלעים גלילים , ' ויש להניח , אם _כן , שכל דלת היתה עשויה קרש אחד בלבד ושהקרש היה שטוח . קרשי עץ שמן רחבים כאלה באו , מן הסתם , מעצים גדולים , שהגיעו לגיל מופלג ואל נכון היו הדלתות יקרות מאוד ; כמו כן , היה צורך לעבד את העץ בתהליך מיוחד , למנוע התעקמות . גם הדלתות האלה היו מעוטרות בכרובים ותימורות ופטורי ציצים . מסגרת הפתח מתוארת במילים 'האיל מזוזות חמשית . ' יש מפרשים את המונח 'חמישית' כמציין פתח בצורת מחומש , שמעליו לא משקוף אופקי אלא זווית חדה ; אחרים סבורים שהכוונה לחמש מזוזות או מסגרות , זו בתוך זו וזו עמוקה מזו . בעלי הפירוש הראשון מצביעים על מטבע מגבל , משנת 218 לפסה"נ , ובה מתואר מקדש בעל פתח כזה . חסידי הפירוש השני מסתייעים במקדש בתל תעינאת שבסוריה , שפתחו מוקף מסגרת המורכבת מחמש מזוזות זו בתוך זו . פתחים מן הסוג הזה נמצאו גם בקברים בקפריסין , וידועים גם מפתחי חלונות בשנהבים . הרבה התלבטו המפרשים והחוקרים בשאלה מה טיבה של המחיצה שהפרידה בין ההיכל _והדביר . יש סבורים שהיה קיר אבן של ממש ; אחרים סבורים שלא הפריד בין החדרים אלא קיר הדביר , שהיה עשוי עץ דק ועוביו לא נחשב . הסבורים שהיה קיר _אבן מצביעים על מקדש יחזקאל , שבו היה קיר של שתי אמות בין החדרים ( מא ג , ( ועל המקדש מתל תעינאת , שגם בו נמצא קיר של ממש . בעלי השיטה הזאת חייבים להניח שהאורך הנקוב של שישים אמות הוא מספר סכימטי , לא תוצאת מדידה ממש אלא צירוף _כעין תיאורטי של ארבעים אמות אורך ההיכל לעשרים אמות אורך הדביר . אין זה _בלתי סביר שהתיאור יכלול נתון סכימטי , תוצאת חישוב בלבד , שכן גם בתיאור הים מצוי נתון כזה ( ז כג . ( כמו כן המילה 'איל' מציינת אצל יחזקאל את הקיר בשני עברי מעבר הפתח ( ראה להלן , ( ומרמזת אפוא לעובי _של ממש . בעלי השיטה האחרת סבורים ששישים האמות באורך הבניין איננו נתון סכימטי אלא ציון מדויק של מידות פנים הבית על שני חדריו . על פי דעתם , מקדש יחזקאל איננו משקף נאמנה את מקדש שלמה ( ראה לעיל ;( והם מצביעים לראיה על מקדשים כנעניים רבים שהם בעלי חדר אחד בלבד . המזוזה המחומשת מוסברת על פי גישה זו בחקיקת ציור של מזוזה כזאת על משטח העץ , כפי שמצאנו מתואר בשנהבים ; ואילו המילה 'איל' מתפרשת באומנה בולטת מן הקיר _1135161 ) ק . ( _48 לפתח כזה בקבר בתמסוס שבקפריסין ראה : שילה , קרם , , 11 לוח . 18 ראה גם את כותרת האבן עם עיטור בדמות חזית של מקדש שנמצא בגבל ואת הריון בפתח המדורג אצל _א' שטרן , 'הבנייה הפניקית בארץ ישראל בשלהי תקופת הברזל ובתקופה הפרסית , ' האדריכלות בארץ ישראל , _עמ' . 261-256 _49 'עץ שמן' מוזכר גם בנחמיה ח טו בסמוך לזית , והיה מקובל לפרשו כעץ _זית או זית בר ( כך תרגום יונתן ורש"י ; וראה גם ישעיה מא יט . ( ואולם רד '' ק ורלב"ג , בפירושיהם למלכים א , כג , הסבירו שעץ שמן הוא מין של ארז . י' פליקס הציע שהוא אורן ירושלמי , הנקרא בארמית של יהודי _כורדיסתאן _'אעא דמשחא , ' דהיינו עץ שמן , הואיל ובאכדית מציינת המילה _0 _חוח _53 ( שמן ) את השרף של עצים מסוגים שונים . אפשר להניח ש'עץ שמן' הוא עץ כלשהו שנוטף ממנו שרף . _* על משמעות המילה 'איל' ראה להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help