sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

של חלל שהיה מתחת לדביר ! כמו כן אפשר שגובהו הגדול של הדביר לעומת ההיכל נרמז בחזון הכיסא של ישעיהו : ... ' ואראה את ה' ישב על כסא רם ונשא ושוליו מלאים את ההיכל' ( ישעיה ו א . ( מלבד שתי אפשרויות אלה , אין זה מן הנמנע _שהדביר היה תלוי בין הקרקע ובין הגג , באופן שהיו גם עליות מעליו , כהצעת דברי הימים , וגם מרתף מתחתיו . אבל נראית דווקא האפשרות הראשונה , היינו שהדביר עמד על הקרקע ושרק מעליו היו עליות . באשר למילים _'לפגימה ולחיצון , ' כנראה השתרבבו לטקסט בטעות ואינן אלא הכפלה מאונכת _* _1 _> _' _) _ק _(^ _: _11103141110213 של התיבות 'מלפנים ולחיצון' שבפסוק הקודם . אם נשמיט מילים אלה , לא ייוותר _סימן לחלל מתחת לדביר , ובלי עדות מפורשת שהדביר היה מוגבה , עלינו להאמין לשאר העדות שלא כך היה . הקירות הפנימיים של ההיכל היו עשויים עצי ארזים , ואילו רצפתו היתה עצי ברושים ( מלכים א , ו טו . ( שני הקירות הצדדיים והקיר הקדמי בצד פתח ההיכל היו מעוטרים ב'מקלעת פקעים ופטורי צצים' ( פסוק יח , ( היינו , בגילופי פרחים סגורים ופתוחים . שלושת הקירות האלה היו מצופים זהב , והזהב ציפה גם את העיטורים . הדביר כולו , על ארבעת קירותיו ועל רצפתו , היה עשוי עצי ארזים . עיטורי הדביר היו מהודרים מאלה של ההיכל . על קירות הדביר מסביב היו ( פסוק כט ) ' פתוחי מקלעות כרובים ותמרות ופטורי צצים' — תימורות במקום פקעים ותוספת כרובים . מסתבר שהקיר שחצץ בין ההיכל לבין הדביר היה מעוטר משני עבריו בעיטורי הדביר , כפי שנלמד מהמילים ' מלפנים ולחיצון , ' שפירושן 'הן בצד הקיר בתוך הדביר והן בצד הקיר שמחוץ לדביר . ' אם כך , הקיר האחורי של ההיכל , שבו היה פתח הדביר , היה שונה במראהו משאר הקירות . כל קירותיו הפנימיים של הדביר היו מצופים 'זהב סגור . ' רצפת הדביר היתה מצופה 'זהב . ' נראה שהקיר שחצץ בין ההיכל לדביר היה מצופה משני _צדיו 'זהב סגור' ( פסוק כ , ( כך שגם מבחינה זו היה קיר זה שונה משאר קירות ההיכל . בפתח ההיכל הוצבו שתי דלתות עצי ברושים ( פסוקים לג-לה . ( כל דלת היתה עשויה שני ' צלעים , ' כנראה קרשים רחבים . ה'צלעים' לא היו שטוחים אלא מעוגלים ' ) גלילים . ( ' על הדלתות היו חקוקים כרובים , תימורות ופטורי ציצים . הדלתות היו מצופות זהב , והזהב כיסה גם את העיטורים . המזוזות היו עשויות עצי שמן והיו 'מאת _ךבעית' ( ז לג . ( יש סבורים שמסגרת הפתח היתה מרובעת , בעלת ארבע צלעות ; אחרים סבורים שמסגרת הפתח היתה עשויה ארבע מסגרות מדורגות , _43 על צורת העיטורים ומשמעותם ראה : סטריינג _/ איקונוגרפיה . _44 המילה 'הבית' בפסוקים כט-ל מציינת את הדביר בלבד , ולא את כל המקדש כולו , כסברת כל החוקרים . פירוש זה מבטל כפילות מדומה בתיאור המקדש . _45 כל החוקרים מפרשים את המילים 'מלפנים ולחיצון' בפסוק כט ו'לפנימה ולחיצון' בפסוק ל כמכוונות לחדר הפנימי ( הדביר ) ולחדר החיצוני ( ההיכל , ( אך הסבר זה גורם לכפילות מיותרת . _46 למונח 'זהב סגור' השווה אכדית _( _11113811 _$ _111 _( _111 _8113 ) _. ק _, _( _010 _, 5 , המציין זהב שעבר תהליך צריפה מיוחד . _47 לפי ש' _ייבין _, 'מקדש , בתי מקדש בישראל , _' א '' מ , ה , טור _, 339 הגלילים הם צירי הדלתות . על דלתות המקדש ראה : _5 _01 _ץ _001 _* _' _3 _ס _\ _1 _? _די , 4 . _\ _111131 _^ , י _16 _קתז _0 _ ד $ י _ח 0 _תז , 5010 ארץ ישראל , כ ( תשמ '' ט : ספר ידין , ( _עמ' . 139 _* _-135 _* _מילרד סבור שהמונחים _'רבעת' ו'חמשית' מציינים את רוחב הדלתות ביחס לרוחב הקירות . רוחבה של הדלת להיכל היה חמש אמות , רוחב הדלת לדביר היה ארבע אמות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help