sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

נמצא כנראה בפסוק י , שם נאמר ... ' ויאחז את הבית בעצי ארזים . ' לכאורה סותרות המילים האלה את הנאמר קודם בסוף פסוק ו : 'כי מגרעות נתן לבית סביב חוצה לבלתי אחוז בקירות הבית . ' ברם , יש לנקד את הפועל בצורה אחרת , לפרשו בבניין פעל ולא כבניין קל , לקרוא 'ויאחז את הבית בעצי ארזים , ' ולפרש כך : שלמה בנה את הבית כך שיחזיק את עצי הארזים או של הצלעות , היינו עיטר אותו בעצי ארזים . והנה מצאנו שימוש זהה לפועל _2 _" _ _0 _/ _1 _< _3 ( לאחוז ) _^ _" _2 _" ( לעטר ) בטקסטים אכדיים רבים שעניינם בחפצים _ש'אוחזר , היינו שעוטרו או צופו באבני חן , במתכות ואף בעצים ( ראה _83 _0 _/\ _0 _, _י _2 _^ _111 _ו _י 179 _$ _. _\ _. _. ק _. _(/ _1 _/ _1 _, אפשר שמעטפת העץ מילאה תפקיד אסתטי בלבד , בכיסוי האבנים השלמות והלא מסותתות , שמן הסתם לא היו יפות במיוחד . ועם זאת , אפשר שכיסוי הבית בעצי ארזים מילא גם תפקיד סמלי . כידוע , הרי הלבנון היו קדושים בעיני עמי האזור ואף נחשבו למושבם של אלים . כיסוי בית המקדש בעצי ארזים , הן מבית והן מבחוץ , היה הופך את המקדש למושב _ה'טבעי' של האל היושב בו , ויש במעשה כעין 'העתקת' הדירה הטבעית של האל אל המקום החדש . לפי פסוק ח , אפשר היה להיכנס אל החלל בין צלעות העץ ובין קיר האבן , דרך פתח בצד המזרחי של הבית , מימין לפתח ( כתף הבית . ( מהפתח נכנסו אל הצלע ( יש גורסים 'היציע ( ' האמצעית , היינו אל מסדרון שתקרתו היתה משטח העץ האופקי האמצעי ורצפתו היתה משטח העץ האופקי התחתון . בפנים היה אפשר לעלות _ב'לולים' אל היציע העליונה ולרדת אל היציע התחתונה . המילה 'לולים' יחידאית היא במקרא , והוצעו לה במשך הדורות שלושה פירושים עיקריים : ארובות או פתחים , מדרגות ( לולייניות ) או סולמות , או מעבר סגור בתוך הבניין . יהא הפירוש המדויק אשר יהא , תפקיד הלולים ברור : הם אפשרו גישה לכל חלקי היציעים ; מעצם הגישה החופשית ומציון עובדת הנגישות עולה שהיציעים מילאו תפקיד מעבר לתפקיד האסתטי או הסמלי . אפשר ששימשו כמחסנים לאחסון כלי פולחן , או לאוצרות המקדש , שכללו מתנות שהוקדשו לה' והיו אמורים להישאר מונחים 'לפני ה" _וכ'זכרוך לתורם לפניו . מתנות כאלה לא נזרקו מן הסתם אל תוך היציעים ברישול כבגניזה , אלא הועמדו בצורה מסודרת ; ושמא נראה היציע מבפנים כעין מוזיאון ( השווה 'בית נכתה י של חזקיהו ו'בית כליו ; ' שם אוחסנו אוצרות המלך ואפשר להראותם למשלחת השליחים של _מרודך בלאדן מלך בבל - ( מלכים ב , כ יב-יג ; ישעיה לט . ( סיפון הבית ( גגו ) היה עשוי עצי ארזים , שהונחו הן לרוחב הבניין והן לאורכו ( גבים _ושדרות . ( _36 _קליפורר , ההר הקוסמי , _עמ' . 132 , 60 בכתובת של נבוכדנאצר מכונה יער הלבנון _81 _6116111 _! _י 'היער הקדוש ; ' במקום אחר מצאנו _1 _1541 _\ _10 _? _41 _*^ _ן _, _< ' היערות של ( האל ) מרודף _81 _( , 1 174 , \ , _\ 16 ) א , ( והעצים שם נקראים _6 _
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help