sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

צורת המקדש המקורות ממקדש שלמה לא שרד ולא נחשף דבר , והרוצה לעמוד על מראהו צריך להסתמך באופן כמעט בלעדי על מקורות כתובים . תיאורטית , אפשר להסתייע במקדשים קדומים אחרים ששרידיהם נחשפו בחפירות בארץ ישראל ובארצות _שכנות ; אך אין בינתיים ממצאים רבים כאלה ועדותם איננה אחידה או _חד משמעית . כמו כן , הממצא הארכיאולוגי מוגבל למה שהוא מסוגל להראות . הוא עשוי להמחיש שחזורים שנעשו על סמך עדות כתובה , ואף יש בכוחו להציע פירושים לכתובים סתומים , למלא פערים בשחזור ולקשור שחזור זה או אחר למציאות . אבל כל זה אפשרי רק במידה שאין סתירה בין הממצא לבין העדות הכתובה . המקרא מביא שני תיאורים מפורטים של מקדש שלמה , אחד במלכים א , ו-ז ואחד בדברי הימים ב , ג-ד . שחזור המקדש בצורתו המקורית יכול להתבסס מתחילה אך ורק על התיאור המובא בספר מלכים . בתיאור בספר דברי הימים יש _לדון בפני עצמו : אמנם , הוא מתאר בניין שלם , אבל הבניין המתואר בו שונה במספר פרטים מהבניין המתואר בספר מלכים , ומתברר שהוא רצוף שינויים פרשניים , מגמתיים ומכוונים בעליל . כך , לדוגמה , הפרוכת העשויה 'תכלת וארגמן וכרמיל ובוץ , ' ושיש עליה כרובים ( דברי הימים ב , ג יד , ( אינה אלא חידוש של בעל ספר דברי הימים , הכותב בעברית מאוחרת והרוצה להשוות את מקדש שלמה למשכן , שהיתה בו פרוכת עשויה 'תכלת וארגמן ותולעת שני ושש משזר' ומעוטרת בכרובים ( שמות _כו לא . ( וזה דינם של הכרובים המפותחים על קירות ההיכל ( דברי הימים ב , ג ז . ( ציפוי קירות האולם בזהב ( פסוק ד ) וציפוי ההיכל ב'אבן יקרה _לתפארת' ( פסוק ו ) אין להם אחיזה במציאות של הבית הראשון . מאזכור העליות המחופות זהב מעל לדביר נראה שהמחבר היה סבור שקודש הקודשים לא היה מוגבה אלא במפלס הקרקע . אפשר שצדק , כפי שעוד נראה ; אך עדותו מתבססת לא על ראייה או על מקור קדום מהימן אלא על ההגיון והסברה . אין זכר לארזים , ואף נאמר ששלמה חיפה את ההיכל עצי ברושים ; נראה שהכוונה לחיפוי _* ראה גם להלן , פרק שמיני . וארצה בו ואכבד ( קרי : ואכבדה ) אמר ה . " בהמשך דבריו הוא שואל ( ב ג : ( 'מי בכם הנשאר אשר ראה את הבית הזה בכבודו הראשון , ומה אתם _ראים אתו עתה ? הלוא כמהו כאין בעיניכם . ' לבסוף הוא אומר ( ב ו-ט : ( _'כי כה אמר ה' צבאות עוד אחת מעט היא ואני מרעיש את השמים ואת הארץ ואת הים ואת החרבה . והרעשתי את כל הגוים ובאו חמדת כל הגוים ומלאתי את הבית הזה כבוד ... לי הכסף ולי הזהב ... גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון . ' כמו במקור _הכוהני ובנבואת יחזקאל , אף חגי מדבר על כבוד שימלא את המקדש החדש , ובדומה למקורות קדומים , אף בדברי חגי מתלווים להתגלות _ה' דימויים של מהפכות בטבע ( השווה , למשל : שמואל ב , כב ז-יג . ( ברם , ה'כבוד' של חגי איננו עוד הישות המוחשית של האלוהים , אלא העושר ( _ל'כבוד' במובן זה ראה , למשל : בראשית לא א ) שימלא את מקדשו ושיורה כי גדולתו של ה' ממלאת את כל הארץ .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help