sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

הגיעו כל התפילות והבקשות אל היושב במרומים . בניית המקדש נועדה להבטיח שברכת ה' תהיה על המלך שבנה את המקדש . אך היא מאבדת מערכה המסורתי והמקובל , כך שברכת אלוהים לעם ולבית המלוכה מותנית מעתה בקיום בריתות מצד האל ועל קיום חובות דתיות מצד העם _ותמלך . בני חוג הכוהנים הירושלמיים , לעומת זאת , סברו שאכן שוכן ה' במקדשו , ושכל המקדש חדור קדושה מסוכנת ומדבקת , שמקורה בכבוד ה' השוכן שם ( שמות כט מג-מד . ( הם לא הביעו את רעיונותיהם בתיאור מפורש של מקדש ירושלים , אלא ב'מקור _הכוהני' שנשתמר בתורה . אף יחזקאל בן _בחי הכוהן , שהתייחס על כוהני ירושלים , נתן ביטוי לרעיונות החוג ה'כוהני' בחזון מקדש ירושלים בפרקים ח-יא , וגם בפרקי החוק לעתיד לבוא החותמים את ספרו . המקור הכוהני מתאר בפירוט רב את המשכן שעשו בני ישראל במדבר , אך מסתבר שהתיאור 'מלביש' על אוהל המועד מימי המדבר , שעמד בשילה , צורה חדשה , שאיננה אלא צורתו של מקדש ירושלים בימי אחז או יחזקיהו . על פי תפישת המקור הכוהני , המשכן ( והמקדש בירושלים שהוא סימל ) היה מלא כבוד _ה' משעת השלמתו וחנוכתו ( שמות מ לד-לה ; ויקרא ט ד , ו , כב-כג ; במדבר ז פט ;( ועל ידי זה שכבוד _ה' מילא את המשכן הוא אף שכן בתוך בני ישראל ( שמות כה ט ; כט מו . ( 'כבוד ה , " שהוא מרכיב חשוב במחשבה הכוהנית , איננו דבר מופשט כלל וכלל ' . _כבוד ה" הוא דבר מוחשי , נראה לעין ואנתרופומורפי בעליל . מרחוק נראה ה'כבוד' כאש אוכלת , אך מקרוב יש לו דמות כמראה אדם . יחזקאל רואה את כבוד _ה' יוצא מן הבית לפני החורבן ( יחזקאל יח ; יא _כג ) וחוזר אל הבית העתיד להיבנות ( מג ב-ד . ( רעיון ה'כבוד' לא היה חידוש של כוהני ירושלים וייתכן שהיה ידוע כבר בשילה , כפי שצוין לעיל . כניסת הכבוד למקדש שלמה מוזכרת גם בתיאור ( הקדם כוהני ) של חנוכת המקדש במלכים א , ח י-יא : 'ויהי בצאת הכהנים מן הקדש והענן מלא את בית ה . ' ולא יכלו _הכהנים לעמד לשרת מפני הענן כי מלא כבוד ה' את בית ה . " המחלוקת בין שתי השיטות האלה התמידה , כאמור , ומצאה את ביטויה בימי הבית השני . הנביא זכריה מחזיק בגישה הכוהנית בעיקר , וכך ניבא ( ב ח-ט ) ... ' פרזות תשב ירושלם ... ואני אהיה לה ... חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה . ' ועוד : ( ב יד ) _'רני ושמחי בת ציון כי הנני בא ושכנתי בתוכך נאם ה" ( וראה גם ח ג . ( הגישה האחרת נתמכת על ידי אחד הנביאים עלומי השם שדבריהם נכללו במחצית השנייה של ספר ישעיה . הוא אומר ( ישעיה סו א : ( 'כה אמר ה' השמים _כסאי והארץ הדם רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי , ' ונראה שהוא מתפלמס עם הרעיון שהובע בתהלים קלב טו במילים : 'זאת מנוחתי עדי עד , פה אשב כי אויתיה . ' ספר עזרא , בתארו את חנוכת הבית השני , איננו מזכיר אפילו במילה אחת את כניסת _ה' למקדש ; מכאן ששוב לא האמין שה' שוכן שם ( עזרא ו טז-יח . ( חגי , בן דורו של זכריה , מפשר בין השיטות . אמנם הוא נוקט את הלשון 'כבוד , ' אך בתארו את המקדש החדש הוא 'דורש' את המונח המסורתי ומעניק לו משמעות חדשה המתאימה דווקא לגישה האחרת . הנביא מצווה את העם ( א ח : ( 'עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית _23 מ ' ויינפלד _, 'המפנה בתפיסת האלהות והפולחן בספר דברים , ' תרביץ , לא ( תשכ''ב , ( _עמ' . 17-1 _24 מ' הרן , 'שילה וירושלים ( יסודה של המסורת הכוהנית שבתורה , ' ( תרביץ , לא ( תשכ '' ב , ( _עמ' . 325-317 _25 מ' ויינפלד _, 'האל הבורא בבראשית א ובנבואת ישעיהו השני , ' תרביץ , לז ( תשכ '' _ח _, ( _עמ' _11 0 / _; 132-105 _ז _* _6 _ז _16 _ז _0 _ז _861 _, 7116 _0€111 _מ _46111 _ז . _ס . _א _0604 _7 . _ _* _01111 _ח _> _1 _1116 _5116 _/ ו _"דםעז _< _1 1982 _501 ? _001 _> _1 : _מ _77160 / 0 _£ _1 _<' . $ , _1 _, _11

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help