sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

מקדש ירושלים נחשב ותוכנן מעיקרו כמקום מגורים לה _/ כפי שעולה ממהותם של כלי המקדש _: למעשה הרי אלה כלי בית ( מנורות , שולחן , מזבח קטורת . ( בקודש הקודשים עמדו שני כרובים ענקיים , שהם היו כסאו של ה . ' בשעת חנוכת המקדש הובא לתוכו ארון ה . ' הארון סימל את מרכבתו של _ה' כאשר היה בחוץ ואת הדום רגליו כאשר היה בפנים . לפי קטע פיוטי קדום , שאולי הובא מ'ספר הישר' הכריז שלמה לפני _ה' במעמד חנוכת המקדש : _'בנה בניתי בית זבל לך מכון לשבתך , עולמים' ( מלכים א , ח יג . ( ישעיהו , בחזון הכיסא המפורסם , רואה את _יה' ישב על כסא רם ונשא מתאר את הר בית ה ואת ושוליו מלאים את ההיכל' ( ישעיה ו א ;( ואילו בחזונו לאחרית הימים הוא _' ( ) בית אלוהי יעקב כבית משפט , שאליו יבואו עמים מסוכסכים כדי _שה' יורם מדרכיו וישפוט ביניהם ( ב ב-ד . ( עדות מובהקת לאמונה שה' נמצא במקדש , ושם אפשר ליהנות מנוכחותו , באה מספר _תהלים _, שיש בו פרקי תפילה והגות המביעים את רגשות העולים לציון והמבקרים במקדש . לפי מזמור קלב נשבע דויד למצוא 'מקום לה' משכנות לאביר יעקב , ' והוא מזמין את ה : ' 'קומה ה' למנוחתך אתה וארון עזך . כגמול לחסדי דויד ומחשבותיו הנאות בוחר _ה' בציון ונשבע : 'זאת מנוחתי עדי עד , פה אשב כי אותיה . _' ובפרק פד נאמר : מה ידידות משכנותיך ה' צבאות נכספה וגם כלתה נפשי לחצרות ה ... ' אשרי יושבי ביתך ... אשרי אדם ... יראה ד _• • אל אלהים בציון י ... מן הפסוקים האלה , ומאחרים כדוגמתם , אנו למדים שהעולה לרגל הרגיש שהוא יכול לעמוד ממש בקרבתו המיידית של _ה' שעה שהוא נמצא במקדש ; מכאן שנוכחות _ה' במקדש בולטת , מורגשת ומיוחדת לעומת נוכחותו בכל מקום אחר . המחשבה שהאלוהים יוגבל כביכול למקום אחד לא נעמה לחוגים מסוימים , ולקראת סוף ימיו של המקדש התלקחה מחלוקת , שמטרתה להגדיר הגדרה מדויקת יותר את אופי נוכחותו של ה' במקדש . אף שהמחלוקת לא הוכרעה , היא השאירה את אותותיה על חוגים והוגים מימי שיבת ציון ואילך . החוג ה'דויטרונומיסטי' שעמד מאחורי כתיבת ספר דברים ועריכת ספרי נביאים ראשונים , ושחיבר את רוב 'תפילת שלמה לחנוכת המקדש' ( מלכים א , ח _טו-סא , ( ביכר את הרעיון הקדום והנפוץ שה' יושב במעונו בשמים ומשקיף על הארץ , אך הוא הרחיק לכת , בטענו גם שה' איננו יושב ואף איננו יכול לשבת על הארץ _ובתוך המקדש . הוא 'שם , ' או 'שיכן , ' או _'קרא' את שמו על המקדש , והביט בו יותר _מבכל מקום אחר בעולם ; אך לא היה קשור אליו בכל קשר מוחשי . הארון , שנחשב בדורות הקודמים כחפץ שאליו צמוד ה , ' הוגדר מחדש כארון ברית ה , ' כמסמל את היחס המשפטי המיוחד ששרר _בץ _ה' לבין עם ישראל . המקדש עצמו הפך למעין 'מרכזייה' גדולה , ודרכה _, _י 1 $ _" _^ _31 _) _04 _1 _" _7 _* _16010 _§? יק _0011010 ס _0 _$ _11 _? _ו 1953 , _? _1 _מג _& _תס _^ _0 _" _0 _" _0 _' _, _ _/) _6 _" _^ _ן" _1 _, _51 _* _1165 _ק 37-44 _1 _^ _. קק _22 השווה : להלן , פרק תשיעי , _עמ' ; 185-181 וכן _י' _זקנביץ , "לשכן שמו שם _'' , ' לשום שמו שם , _" תרביץ , מא ( תשל '' ב , ( _עמ' _801 _, ; 340-338 _תסע _< 1 _1110 0 . _מ _6 _711€010 _£ _> _'" 3 _ת _31 _א" _* _061110100001 _/ _8

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help