sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

תפישת המקדש והתפתחותה כפי שבמשך השנים השתנו מראה המקדש וצורתו , כך השתנתה גם תפישת המקדש . בית האלוהים כמוסד דתי לא היה המצאה ישראלית מקורית , כי אם אחד מהמוסדות הרבים ששאל עם ישראל _מהדתות ומהתרבויות השכנות . מטבע הדברים , מהותו של המקדש ומשמעותו לא נקבעו מתחילה בתוככי האמונה הישראלית , אלא על ידי העמים הקדומים שהמציאו אותו . והנה , מצאנו שבתי מקדש במזרח הקדמון נחשבו בראש ובראשונה מקומות מגורים לאלים , לבני משפחותיהם ולמשניהם האלוהיים עלי אדמות ובין בני אדם . בכל מקדש עמד פסל או סמל של האל . האלים אכלו , שתו , ישנו ואף קיימו חיי אישות ומשפחה בתוך בתיהם או מקדשיהם ; ואם נחשב האל על ידי עובדיו כמלך או שליט , מקדשו נתפש כבית המושל ובמשרדי ממשלתו . מי שרצה לעבוד את אלוהיו , לשאול שאלה או לבקש בקשה , היה הולך אליו לביתו . שם היה פונה אליו ישירות או באמצעות אל זוטר בפמלייתו , הכול על פי הנסיבות ומעמד האדם . חרף ההבדלים העמוקים והמהותיים בין אמונות ישראל ואמונות העמים השכנים , בית המקדש הישראלי בראשית התפתחותו עדיין דמה בעיקרו למקדשי העמים . מסתבר שגם בישראל נחשב בית ה' למקום מגוריו - או , לפחות , למקום מושבו הקבוע והמיוחד - של אלוהי ישראל . כפי שאלוהי נכר לא היו כבולים ומצומצמים בתוך מקדשיהם , אף _ה' לא היה מוגבל לביתו באופן בלעדי . אך בדומה לאלוהי העמים הוא היה נמצא בתוך מקדשו בצורה כל שהיא , והמבקש אותו היה מוצא אותו שם . במקדשים שקדמו למקדש ירושלים עמדו סמלים מוחשיים להימצאות ה : _' ארון ( שהוא הדום לרגלי האל , כסאו או מרכבתו , ( מצבה ( עדות מופשטת להימצאות אל , ( אפוד ( בגד אלוהי ) או אפילו פסל . האל נתפש כשוכן במקדשו גם בצורה 'על טבעית , _' אך מוחשית , ב'כבודו ; ' לפיכך כאשר נשבה ארון _ה' משילה אמרה אשת פינחס : _'גלה כבוד _מישראל' ( שמואל א , ד כא ; על המושג 'כבוד' כדבר מהותי , ראוי לעין ראה להלן . ( _19 ראה להלן , פרק תשיעי , _עמ' . 186-175 _20 לדיונים בתפישת המקדש בארצות המזרח הקדום השונות ראה : 116 _זי 11 _§ _111 _61 31 ., _י _1 _0 . 6 . _\\ _' _מ _016 _מ 1116 _/\ ת 16 _1 _קת _06 _0 _( 1116 _761 ת _11103 _מ 51 _§ _מ _13 _ח _? 166 _< 1 . א . _ס _§ _111 _* _תי _0 . 6 . _\\ , _ 145-200 ; _1 . _\[ . ( _6 < _15 . ) , _711 _£ _811 _> _11001 _/\ _1- _€ _} _10601081 _$111€ _< _, _1461 _\ _, _? _4631 _6381 _. קק 1961 , _¥ _א , ץ _€ _\ _1 _מ _031- _< 16 _ץ _31 _ת _11 _זז _1611 _ק 16 ? _. _4 ק 1 _ת _113115 _3 _76 _י _\\ י _( _1 _() _11181 _, _ח _^ _11 _61 _00 31 . _± ( _6415 . ) , _7116 _מ _13 _מ _# _ט _, _* 1 . 8 . _? _1 _י _י _010 _§> _ק _7 _>' _מ _! _1 0 / _511011 _? _3 _זז _1 _^ _0 _ז _1116 _^ _1 _ז _3 _2 _" _65 _/ _/ _0 _מ _0 _מ 0 / _060 _/ _- _§ _£ _0 . _^ _£ _" _^ _71 _* _0 _// _, _^ _1 _ז 10 _ז 205-219 _110 _. קק _^ _6 1983 , _21 מ' הרן , 'הכוהן , המקדש והעבודה , ' תרביץ , מח ( תשל '' ט , ( _עמ' ; 185-175 הנ '' ל _'סוגיות מקרא — נוכחות ה' בפולחן של ישראל ומוסדות הפולחן , ' תרביץ , לח ( _תשכ''ט , ( _עמ' . 119-105 ירמיהו , והעובדה שהארון נעדר מרשימת השלל שלקחו הבבלים ואף אינו מוזכר בחזון יחזקאל מלמדים שיאשיהו לא החזיר את הארון כאשר טיהר את המקדש ; יש להניח שנעלם או הושמד בימי מנשה . ושמא תרם העלם הארון בימי מנשה להתפתחות התיאולוגיה החדשה של בעל ספר דברים ועורך ספר מלכים ( ה'דויטרונומיסט ( _' שעל פיה אין _ה' יושב במקדש אלא שמו בלבד נקרא עליו . מנשה אף בנה מזבחות לכל צבא השמים בשתי חצרות המקדש .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help