sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

באשר לטענה כאילו החומר הספרותי והמסורות המשתקפות במלכים א , ו-ז אינם בני זמנו של שלמה , בדיקה מדוקדקת של סיפור הבנייה מעלה את האפשרות ששובצו בו יסודות עתיקים , לרבות בני זמנו של שלמה והקשורים במעשי הבנייה עצמם . אין אפוא כל סיבה לפקפק במסורת המקראית , שעל פיה שלמה ייסד את בית המקדש והוא שבנאו במלואו , כבניין חדש לגמרי . עם זאת , אפשר שהמקדש נבנה במקום שבו עמד מקדש קודם . בצדק נדחתה הצעתו התמוהה של רופרכט על ידי כל החוקרים . בית המקדש נשרף בשבעה באב , שנת 586 לפסה"נ , על ידי _נבוזראדן רב טבחים , עבד נבוכדראצר מלך בבל ( מלכים ב , כד ח ; השווה ירמיה נב יב , לפיו נשרף הבית בעשור לחודש . ( באותה שעה לקחו הבבלים שלל את כל כלי הנחושת , הזהב והכסף שנותרו במקדש ( מלכים ב , כה יג-יז ; והשווה ירמיה נב יז-כג . ( המקדש עמד אפוא על תלו קרוב לשלוש מאות ושמונים שנה . במשך השנים האלה השתנה לא מעט , הן בצורתו ובמראהו , הן בדרכי תפקודו , הן בתפקידו ובחשיבותו הדתית , הלאומית והחברתית . על שינויים שחלו במקדש ניתן ללמוד או מאזכורים מפורשים או מתוך השוואת תיאורים של רכיב מסוים בזמנים שונים . במלכים א , ו לו מסופר על שלמה : _'ויבן את החצר הפנימית , ' ואילו שם ז ח , ט , יב אנו קוראים : ' חצר האחרת' ו ) ' ה ) חצר הגדולה . ' מתיאורים אלה מסתבר שסביב המקדש עצמו היתה בתחילה חצר אחת ; חצר שנייה , רחבה יותר , הקיפה את כל בנייני שלמה , לרבות המקדש וחצרו . לעומת זאת , במלכים ב , _כא ה ( וראה גם _כג יב ) נמסר : _'ויבן [ מנשה ] מזבחות לכל צבא השמים בשתי חצרות בית ה . " יחזקאל , בתארו את התועבות שנעשו במקדש ערב חורבנו ( פרקים ח-י ) מזכיר 'חצר בית ה' הפנימית' ו'החצר החיצונה' ומדבר על כל תחום המקדש בלשון 'החצרות . ' המקדש המתואר בחזון הגדול שבסוף ספר יחזקאל מוקף בשתי חצרות ; ובמקדש שלמה עצמו , כמתואר בדברי הימים ב , ד ט , היתה 'חצר כהנים' ו'עזרה גדולה . ' ואין הכוונה אלא לשתי חצרות . למעשה , אין הבדל מהותי בין הנאמר במלכים א , ו-ז לבין הנאמר במקורות המאוחרים יותר , אך יש להניח שאי אז לפני ימי מנשה הוסבה החצר הגדולה לשימוש המקדש . אין זה מן הנמנע שבאותו הזמן נעשו שינויים מבניים מסוימים ; ואולי יש לקשור להרחבת תחום המקדש את הידיעה הסתומה במלכים ב , טז יח : 'ואת מיסך ( קרי : מוסך ) השבת אשר בנו בבית ואת מבוא המלך החיצונה הסב בית _ה' מפני מלך אשור . ' בתיאור המקדש שבתחילת ספר מלכים אין זכר ללשכות - היינו תאים , חדרים או מחסנים ששימשו את הציבור , את עובדי המקדש ואת פקידי המלך לצרכים שונים , אם בניהול המקדש ואם בעבודת הקודש עצמה . עם זאת , מצאנו זכר ללשכות של אישים מסוימים שהיו במקדש , במלכים ב , כג יא ובירמיה לה-לו , ולשכות אלו בולטות במיוחד במקדש המתואר בספר יחזקאל . אף על פי שכל אזכורי הלשכות מרוכזים בתיאורי המקדש בשנים האחרונות לקיומו , אין להוציא מכלל האפשר 83-84 ; _\ _1 _. _. קק 36 ( 1979 ) , _, ז _810 _, _ח 371-373 _508 _§ _1 _. קק 32 ( 1982 ) , , _ ' 7 _ז 0 , _ג _5361 _" ראה : הורוויץ , בניתי בית זבל לך , _עמ' _12 . 163-160 בץ הביקורות שנכתבו על ספרו ראה למשל : 379- 380 ; _! _. _* _. _] . \ . _. קק _11 _> _3011 , _75 _£ _, 97 ( 1978 ) , _מ _111

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help