sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

בשטחי החפירה שנחפרו בסמוך מצפון נחשפו שני קטעי ביצור נוספים : בשטח ש נחשפה פינת מבנה איתנה ביותר , אולי של מגדל ( איורים . ( _9 , 5 עובי הקירות , המושתתים על הסלע , כארבעה מ , ' וההשתמרות היא לגובה של כשמונה מ . ' טיב הבנייה דומה לזה של החומה , אף כי העיבוד המסותת של אבני הפינה החיצונית הוא באיכות טובה יותר . מצפון נחשף קטע רצפה קטן הנצמד למבנה , ועליו עקבות שריפה וראשי חצים משני סוגים , עדויות שאביגד פירשן כמשתייכים למצור הבבלי על ירושלים ולחורבנה ( מלכים ב , כה ט-י . ( בשטח יא 2 נחשף קטע ביצור מסיבי נוסף , משוך בכיוון מזרח מערב ומצויד בבחן הבולט צפונה . בין שרידי הביצורים שבשטחים א ( החומה , ( ש ( המגדל ) ויא ( הבחן ) אין קשר פיסי , ומבדילים ביניהם עשרות מטרים . _אביגד התלבט ארוכות בפירוש הסטרטיגרפי והאדריכלי של שרידים אלה . _הדו"ח הסופי טרם פורסם , אך המסקנות העיקריות הוצעו על ידיו , והן כדלקמן : בשלב הראשון של התרחבות העיר מערבה נבנו על הגבעה המערבית בתי מגורים ומתקנים חקלאיים , שיצרו רובע פרוז של העיר . בשלב השני נבנתה ה'חומה הרחבה , ' שביצרה את הרובע החדש של העיר . בקצה המערבי של החומה נמצא פער קטן באבני החומה , וקו בנייה מסוים , אך לא ברור כל צרכו , החוצה אותה לרוחבה , מופיע בתוך קו החומה . לפיכך שיער אביגד כי היה כאן שער עיר . לדעת כותב שורות אלה סביר יותר להניח _ש'פער' זה נבע דווקא מן העובדה שבתקופה מאוחרת הוצאו ממקום זה אבנים לשימוש חוזר בבניה אחרת . השערתו בדבר קיומו של שער נתמכה בעובדה שהטופוגרפיה כאן היא הטובה ביותר לקביעת שער , וגם דרך כבושה עולה לאורך פני החומה . יש להדגיש כי אם היה כאן שער , הוא היה פתח פשוט בחומה , ולא בית שער , כמקובל באותה תקופה ביהודה . בשלב הבא נבנה קטע ביצור מקומי ( שטחים ש , יא ) שנועד _ל'יישר' את המפרץ הקיים בקו החומה , ולהוסיף בנקודה זו על ביצור העיר , החסרה מכשולים טופוגרפיים בצפון . יתר על כן , אביגד _58 שם , _עמ' . 54-49 59 שם , איור , 30 מס' . 3 איור . 9 חפירות נ' אביגד ברובע היהודי . המגדל הישראלי ( שטח ש . ( מבט לדרום מערב

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help