sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

ההגליה ההמונית של תושבי ירושלים , וביחוד של העילית , והמס הכבד שהטיל נבוכדנאצר על העיר ערערו את אושיות הממלכה בעשור האחרון לקיומה . נוצר חלל בהנהגה בירושלים ונזדמנה שעת כושר לעלייתם של הרפתקנים . הגליית עיקר הצבא והמומחים לתעשיית הנשק ומלאכת הביצור החלישה את הגנת העיר . פגיעה נוספת ביציבות השלטון נגרמה על ידי קיומם של שני מלכים לבית דויד בעת ובעונה אחת — _יהויכץ בגלות בבל ודודו צדקיהו , שנתמנה לשליט וסאלי לבבל , בירושלים . נראה שנבוכדנאצר השאיר את _יהויכץ כמלך יהודה אף בהיותו בגולה , על מנת לשמש בשעת הצורך קלף נגד צדקיהו . כפילות המלכים בשושלת בית דויד גרמה חילוקים בירושלים בין המחנה שצידד בצדקיהו ובין המחנה שהוסיף לדבוק ביהויכין ושאף להחזירו לכס המלכות . זו היתה גם נקודת מחלוקת בין נביאי האמת , שצידדו בצדקיהו , ונביאי השקר , שצידדו ביהויכין . אחד מן הנביאים האחרונים , חנניה בן עזור , תובע במפגיע את שיבת יהויכץ 'בעוד שנתיים ימים' ( ירמיה כח א-ו _" . ( לעומת זה תומך ירמיהו בצדקיהו ושומר לו אמונים עד הסוף , למרות סטיותיו המדיניות . צדקיהו , אחרון המלכים לבית דויד , היה בעל אישיות רפה והססנית והיה שבוי בידי שריו ( ירמיה לח ה . ( מכאן כנראה ההסבר להתנהגותו הפרדוקסלית של צדקיהו — העובדה שנתן את ידו למרד בבבל , כמעצמה שבחסדה הוכתר למלך ושלט ביהודה . בכך סתם את הגולל על עצמו ועל ירושלים בירתו . מכאן גם הסתבכותו של צדקיהו בזירה המדינית הבין לאומית בזמן הוועידה האנטי בבלית שהתכנסה בירושלים בשנת ; 594 / 3 נטלו בה חלק אדום , מואב ועמון שבעבר הירדן , וצור וצידון בחוף הפניקי ( ירמיה _כז ג . ( אולם החזית האנטי בבלית , שאפשר כי עמדה מאחוריה מצרים , נידונה מתחילה לכישלון . מכל מקום ירושלים בולטת כאן כמרכז העיקרי במערב , ביוזמת כינוס 'פסגת זוטא' נגד בבל . עיתוי המרידה בבבל אינו מחוור כל צורכו , ונראה שאין לו קשר לעליית פרעה חדש , פסמתיך השני , במצרים . מסתבר יותר שיש לו קשר למרד כללי אשר פרץ בבבל זמן קצר לפני כן , ושאותו דיכא נבוכדנאצר באיבו . אנו למדים שעדיין בסמוך לוועידה הירושלמית מואשם פקיד בבלי רם מעלה בבגידה במלכות בבל . כך כוון בוודאי מועד המרידה של ירושלים ושכנותיה לשעה נוחה _לקושרים ולשיבה המיוחלת של הגולה מבבל . זמן לא רב לאחר _מכן , בשנת , 592 ערך פרעה פסמתיך השני מסע ראווה לארץ _'חארו' ( היא ארץ ישראל והחוף הפניקי , ( כפי שעולה מפפירוס מצרי ; אך קשה לדעת אם היה זה מסע צבאי או , כמתקבל יותר על הדעת , סיור של שלום , אולי מסע עלייה לרגל למקדשים בארץ ישראל . פרעה עלה בלוויית כוהנים , שנטלו אתם צרורות של פרחים . לדעתי , סביר להניח כי פרעה או כוהניו פקדו בין שאר המקדשים באסיה גם את מקדש ירושלים . מאורע זה _10 ראיה למעמדו המלכותי של יהויכין בבבל נמצא בתעודות להספקת מזון לגולים רמי מעלה מארמונו של נבוכדנאצר בעיר בבל , המכנות את יהויכין 'מלך יהודה' ( אחת התעודות היא משנת ;( 592 / 1 _ראה : _18 _ז _16 _זץ _1 _^ _65 _8 _ז _61 , _\ _1610 _מ _£ . _? . _\ _¥ 61 _( 1 _. קק 923-935 _0 _# _6115 _0 ? _14 . _8 . _01155011 _^ _, 11 , ? 3115 1939 , _11 על מהות המספר 'בעוד שנתיים ימים' ראה מלמט ( לעיל , הערת כוכב , ( _עמ' 276 _, 270 ולוח כרונולוגי אחרי _עמ' _12 . 288 ראה : _-טכ _61 _א _מ _31 _§ _0 _§ _6 _ ח _90011 _\ _' _6 _י _, _ז _6 _מ 1- _£ . _? . _^ _61 _( _1 _. קק 11 , _^ _0 _, _17 ( 1954-1956 ) _, _, _ _0113 _^ _1622 _^ 9 0 על מאורע זה , שחל בשנת , 590 _ראה : מלמט ( לעיל , , הערה , ( 1 _עמ' . 281-279

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help