sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

בשעת המצור האשורי . הן מספרות על משלחת אשורית רמת דרג שעלתה לירושלים עם חיל כבד ושם , לפני חומת העיר , נשאה ונתנה עם נציגי חזקיהו על תנאי הכניעה . בנאום חוצב להבות ביקש _רבשקה , השר האשורי רם המעלה , לשכנע את מגיני העיר היושבים על החומה בחוסר יכולתם לנצח ; בה בעת הטיח דברי חירוף כלפי אלוהי ישראל , שדימהו לאלוהי הארצות שלא הצילו את ארצם : 'כי יציל ה' את ירושלם מידי ? ' ( מלכים ב , יח לה . ( תשובת ישעיהו מעודדת את חזקיהו מוכה החרדה : 'אל תירא מפני הדברים אשר שמעת ... מלך אשור לא יבוא אל העיר הזאת ולא יורה שם חץ ... וגנותי אל העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד _עבדי' ( יט ו ; לב-לד . ( ואכן , לפי המסורת הנבואית , באותו לילה יצא מלאך _ה' והכה במחנה אשור מאה שמונים וחמשה אלף איש ; גם _סנחריב בא על עונשו : הוא חזר לנינוה , שם מצא את מותו בידי בניו ( פסוקים לו-לז . ( מסורות נבואיות אלו סותרות בעליל את הדיווחים על כניעתו של חזקיהו , ויש לראותן כפרי יצירתם של ממשיכי דרכו של ישעיהו , אשר שימרו ואף טיפחו את תורתו במשך כמה דורות . יש בהן התמודדות רעיונית עם חידת ההסדר המדיני הלא שגרתי של סנחריב , נכונותו להתפשר עם חזקיהו , להשאירו על כסאו ולא לפגוע בבירתו , דבר שלא היה מובן מאליו , מול מקומה המיוחד של ירושלים בנבואות הנביא . להבנתם של חוגים אלו , אי כיבושה של ירושלים הוכיח את אמיתות דברי ישעיהו על היחס המועדף אליה מאת אלוהים ממנו נהנתה העיר . ישעיהו לימדם : 'כצפרים עפות כן יגן ה' צבאות על ירושלם גנון והציל , פסוח והמליט' ( ישעיה לא ה . ( ואפילו אם במצוות אלוהים יעלו 'המון כל הגוים הצבאים על הר ציון' להציקו , כך גם יעזבוהו כבחלום ( כט א-ח . ( באחרית הימים , בעידן השלום , 'יהיה הר בית _ה' בראש ההרים ונשא מגבעות , ' ויעלו אליו כל העמים , הפעם לתורה ולמשפט ( ב א-ד . ( אמונת ישעיהו בחסינות ירושלים חיזקה את לב המלך בימי המרד באשור ; ולאחר נסיגת כוחות סנחריב אמונה זו אף התחזקה והעמיקה בלבות נאמניו ונאמני ירושלים . הפירוש הנבואי של אירועי שנת 701 הוא נדבך חשוב בהמשך פיתוח האידיאולוגיה שנרקמה סביב ירושלים . על אף מעמדה המדיני השפל של ממלכת יהודה , שנשארה כפופה לאימפריה האשורית למשך רוב שנות המאה הזי לפסה '' נ . נשכחו _הכשלון הצבאי בימי חזקיהו ותוצאותיו . תושבי ירושלים הסכינו לראות בעירם מקלט בטוח מפני הסערות המתחוללות מחוצה לה . ביטוי לכך נמצא בתגובתם של בני הדור האחרון שעמד מול האיום הבבלי . אזהרות ירמיהו על החורבן המתרגש ובא נדחו מפני סיסמת השעה : 'היכל _ה' היכל _ה' היכל ה' המה' ( ירמיהו ז ד . ( בראייה לאחור , היה זה מקסם שוא , אבל היא מלמדת על הדרך הארוכה שעשה הרעיון של 'עיר המלך ועיר המקדש' מימי _דרד ועד הלום . _72 עוד בסוף ימי בית שני , המשיך זכרון המצור האשורי לחיות בתודעת אנשי העיר בשם _'מחנה _האשורים' שניתן לגבעה _הצפוךמערבית שמעבר לחומה השלישית ; ראה : _1 _110 י _, _מ _11851811111 _. ס , / _£ _/ , י 1 _זז _15316 _ת _16 _מ _8 _" 1 _מ _3 _ת _0 _/ _1116 _^ _85 _> _' ק _1 ז _31 _כ 137-142 " _( _. קק 29 ( 1979 ) ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help