sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

הבנייה המלכותית בירושלים שני המקורות ההיסטוריים העיקריים לתולדות הבית הראשון אינם מרבים לדווח על ההתפתחות האורבנית של ירושלים או על שנעשה בה בתחום הבנייה הציבורית . מספר מלכים נלמד על שני בדקי בית לבניין המקדש במשך שלוש מאות וחמישים שנות קיומו , שניהם פרי יוזמה מלכותית . הראשון בוצע על ידי יואש בשנתו העשרים ושלוש 814 ) לפסה"נ ; מלכים ב , יב ז-יז , ( והשני על ידי יאשיהו בשנתו _השמונה עשרה 622 ) _לפסה"נ ; מלכים ב , כב ג-ז ;( ואולי זכו בדקי בית אלה להיזכר בכתובים משום היותם שיפוצים רבי היקף במיוחד . לעומת זה , בספר דברי הימים , ושלא כמצופה מחיבור בתר גלותי , נמסרו אי אלה ידיעות על בנייה בעיר . הפעולות רשומות לזכותם של מלכים _45 כך סבור _^ _לא _/^/^ _' _""^^& _ _/^ _ן _0 _* _, _א _/[ _. _•{ _. מ 126 _, _. ק _1 _£$££$ _0 _} _110 _] _\ _1110 _} _16 ( _165 _16 _/ _1101611€115 _, _8111118211 1948 , _ז _\ _1 _ז _11 _£ _} _6 _ז 1 328 ; 1 ( 16111 , _1 _]\> _6 _. מ 171 , _. ק 1 1967 , ז _§ 6 ת 1 _ג _11 _נו 1 , _ז _8111 ( _116 _46 לדיון נרחב ראה : מ' כוגן , 'העיר אשר בחרתי : ירושלים בראי הספרות _הדבטרונומיסטית _, ' תרביץ , נה ( _תשמ''ו , ( _עמ' . 309-301 _47 ראה : 1 _0 _£ _1116 _מ _16 _מ _6 _מ 11110 _מ _, 5114 ( _1165 ? _1€8€111 £ _( _1 0 . _81100611311 , _* _7116 6 _י _1131 _011 )' _ק _. 1 ( _111 _£ _311 ( 1 1116 _03 קק _1 , _0110380 1964 , _ח _111 £ 1 _ז _6 קק 10 _\ _. _160 0 _* 54-61 ראה : רוברטס _, ציון . מקדמת דנא . חוקרים רבים רואים בזיהוי זה מדרש מאוחר , ללא כל בסיס , פרי עטו של בעל ספר דברי הימים , המשיב בכך למפקפקים בלגיטימיות של בית המקדש השני . שאלת המהימנות ההיסטורית של הזיהוי היא משנית ; העיקר הוא כי הענקת תשתית אידיאולוגית ישראלית לירושלים נבעה מכורח הנסיבות ההיסטוריות , שהיו קיימות כבר בימי הממלכה המאוחדת , ולא כל שכן אחרי הפילוג . מרכזי פולחן ותיקים ( כגון בית-אל ודן ) הוחיו על מנת שיתחרו בעיר המקדש ביהודה ; היו להם מסורות ישראליות בעלות ייחוס לא מבוטל , אשר תבעו התייחסות מתאימה מצד נאמני ירושלים . זיהויו של הר הבית עם הר המוריה היתה דרך אחת לחפש אחר עבר ישראלי עבור ירושלים ; מעתה יכלו עולי הרגל לירושלים להזדהות עם אברהם ודויד , בתקווה שגם הם יזכו להתגלות של חסד אלוהים במקום קדוש זה . אולם , אין עדויות על כך שכבר בימי הממלכה המאוחדת הונהגה העלייה לרגל כמנהג של קבע . דברי מחבר ספר מלכים , שפעולות ירבעם בן נבט בנושא הפולחן בממלכת ישראל המתמרדת כוונו נגד המשך העלייה לרגל לירושלים , מחשש שהזדקקות זו תביא לאיחוד מחודש של שני חלקי העם ( השווה : מלכים א , יב כז , ( נראים אנכרוניסטיים . לא דווח בשום מקום שבימי שלמה בוטלה העבודה בבמות , אותם אתרי פולחן שהיו פזורים בכל רחבי ארץ ישראל ושהמשיכו _לפקדם עד ימי חזקיהו , בסוף המאה _הח' לפסה"נ . ובכל זאת , יש מקום לסברה כי במהלך הפיכת ירושלים לעיר הראשית בממלכה החלו להתגבש מסורות בדבר מקומה הנבחר . מוטיב מקובל בתרבויות המזרח הקדום הוא בחירת עיר הבירה על ידי האל הראשי , אות תמיכה במלך ובשלטונו . וכך בישראל : 'ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב ... ויבחר בדוד עבדו ויקחהו ממכלאת צאן ... הביאו לרעות ביעקב עמו ובישראל נחלתו ' ... ( _תהלים עח סח-עא . ( אם כן , נראה שההילה שהעניקו לירושלים סופרים יהודאיים מאוחרים ימיה כימי הממלכה עצמה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help