sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

וילך המלך ואנשיו ירושלם אל היבסי יושב הארץ ויאמר לדוד לאמר לא תבוא הנה כי אם הסירך העודים והפסחים לאמר לא יבוא דוד הנה . וילכד דוד את _מצדת ציון היא עיר דור . ויאמר דוד ביום ההוא כל מכה _יבסי ויגע בצנור ואת הפסחים ואת _העורים שנאו ( קרי : שנואי ) נפש דוד על כן יאמרו עור ופסח לא יבוא אל הבית ( שמואל ב , ה ו-ח . ( וילך דויד וכל ישראל ירושלם היא יבוס ושם היבוסי ישבי הארץ . ויאמרו ישבי יבוס לדויד לא תבוא הנה וילכד דויד את מצדת ציון היא עיר דויד . ויאמר דויד כל מכה יבוסי בראשונה יהיה לראש ולשר ויעל בראשונה יואב בן צרויה ויהי לראש ( דברי הימים א , יא ד . _0- דברי היבוסים אל דויד , הבא לתקוף את ירושלים , מתפרשים כמילות לעג ורהב ביטוי לבטחונם של , מגיני העיר שיש ביכולתם להדוף את התוקפים , אפילו יעמדו עיוורים ופיסחים על חומותיה להגנתה ( השווה יוסף בן מתתיהו , קדמוניות ז . ( 61 , על הקרב עצמו אין פרטים ; והידיעה על גבורתו של יואב ( המופיעה רק בגרסה שבדברי הימים א , יא _וד ) מסבירה את מעמדו הבכיר בין שרי דויד יותר משהיא מלמדת על דרך כניסתו לתוך העיר . וכך , אין כל הסכמה לגבי מובנו של הביטוי הסתום 'ויגע בצינור' שבדברי דויד הקטועים ללוחמיו בעת ההתקפה . התיבה _'צינור' נתפרשה ככלי נשק , כמגדל או של מלכי ישראל _הקרומים' שהיתה מוכרת לעורך _הדויטורונומיסטי . ראה _1068 ט 80 י , _מ _13 _ה 3 י _3 _א _. א _. _י _\ _, _ינ _1 _( _י _3 _\ _ס 1 111 1116 _918101 _) _' _01 _ז _081110 _קת 311 ( _1 _001 _1 0 / _1116 _ז _\ _' _168 _( _6 _( _18 _. _) _, 1116 011 _£ _1 _ג _? 1112 _311 _( 1 ? . _£ . _0 1 ., 228 ) , קק _811 _ _361116 _510 _( 65 ( 7507 _ז _11 _15 _ז _\ _10 _\ 6 _ז 182 _. ק 8116 _^ _161 _( 1 1996 , יש כמעט תמימות רעים במחקר בדבר מוצאם ' הצפוני , ' חיתי / חורי , של היבוסים ; ראה : ב' מזר , ירושלים בתקופת המקרא , _עמ' . 26-25 אך , שלא כדעת מזר , הרואה ביבוסי מהגרים שהגיעו לירושלים בעת ההתנחלות הישראלית , דומה שאפשר לזהות יסוד נוכרי זה באוכלוסיית ארץ כנען כבר באמצע האלף השני _לפסה"נ , במיוחד בחבל ההר המרכזי ; ראה : נ' נאמן , 'היסטוריה מדינית של _ארץ ישראל בימי השושלת הי '' ח , ' ההיסטוריה של _ארץ ישראל , א , _עמ' . 182-180 _ידין הציע לראות כעיוורים ובפיסחים שותפים בטקס מאגי , הבא לקלל את האויב המתקרב אל העיר במכת עיוורון ופיסחות ; ראה : י' סוקניק ( ידין , ( 'העורים והפסחים וכיבוש ירושלים על ידי דויד , ' הכינוס העולמי למרעי היהדות , א , תש '' ז , ירושלים תשי '' ב , _עמ' . 225-222 יהיה אשר יהיה תפקידם המקורי של העיוורים והפיסחים בפרשת הכיבוש , הכתוב שלפנינו קושר את איסור כניסתם של בעלי מום אלו למקדש בהוראת דויד , שראה בהם שנואי נפשו ( השווה את גרסת תרגום השבעים לפסוק ח : 'לא יבוא אל בית ה . ( ' ואמנם תורת הכוהנים מגבילה את שירותם בקודש של בעלי מום מבני אהרון — 'איש עור או פסח או חרם או שרוע ' ... ( ויקרא כא _טז-כד ;( במגילת המקדש מקומראן , הורחב האיסור על כל ישראל ונאסרה כניסתם של בעלי מום לתחום העיר ירושלים כולה ( _עמ' מה שורות . ( 13-12 ראה : _^ _. _9111110 0111 111 81111011 , _713068 0 _/ י 1 _{ 61 < 1 _ז 61 _י 8611161 311 ( 1 111 _' _161118316111 , _^ _611 _§ _10115- _\\ _1 _ז _150 _} _16 _ט 1 _1 _\ _ז 1 _£ 6 _ז _£ _6 _$ _€1 _\ _10 _\\ _} _111016 _86 _£ _16 _) _111 _1 _61 _x _6 _x _1 _ת _1 _1411 _( 1 _< _16 _ז _16 _ז _( _15 _$ _ז 1 , _$ _0 _ז _10516 _ז 458 _1 _( 161 _. ק , _11 ? _1615111 § 1993 , _ז _16 _זז _7651 _< _1 לדעת סוקניק , קלשון בן שלוש שיניים : _£ . _! _.. 11116 _0 _£ ק _5 _03 _י _' _1 _( _1 _ץ _3 _ס _1 01 _מ _11 _^ _, _" 016 _^\ _00011 _מ 12-16 _811 _^ _6 _. קק , _. 1108 , 8 ( 1928 ) , _י .. _161118316111 והשווה כבר בתרגום השבעים : _0161 _^ _161 _ק _1101 מין חרב קצרה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help