sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

אל עמארנה , עם כל ההבדל בהרכב הכוחות ובמערך הגיאו פוליטי . על פי המקרא , בעבר היו אלה שכנותיה הכנעניות של ממלכת ירושלים שערערו את חזיתה במערב ובדרום מערב ( סיפוח הערים רבתה _, קעילה , ואולי בית חורון , ( ואילו עתה קועקע מערכה בצפון מערב על ידי גורם שבא מן החוץ , בני ישראל . בעוד שבתקופת אל עמארנה ראה מלך ירושלים דרך יחידה להיחלץ מן הכיתור בעזרת אדוניו המצרים , הרי הפעם עולה בידי אדוני צדק לגייס תמיכה מדינית וצבאית בקרב הממלכות הכנעניות עצמן . הוא מתייצב בראש ארבעת בעלי בריתה — חברון , ירמות , לכיש ועגלון - לפעולה צבאית משותפת נגד העיר גבעון שסרחה , ונגד צבא ישראל החש לעזרת בת חסותו , אולם הוא נוחל מפלה . ספור המלחמה ביהושע י הוא חלק מן ההיסטוריה הדויטרונומיסטית , וספק אם אכן הוא משקף אירוע היסטורי . הזכרה של כיבוש העיר בידי שבט יהודה מצויה בשופטים א ח . יש הלומדים מכאן על כיבוש קדום של ירושלים בראשית תקופת השופטים , אך מרבית החוקרים שוללים כיבוש קדום כזה . שאלת כיבוש קדום של ירושלים על ידי ישראל נותרת אפוא פתוחה . המקרא מכיר את ירושלים עד ימי דויד כעיר יבוסית ( שופטים יט י-יב , שמואל ב , ה ו-ח . ( דומה כי בשלהי תקופת הברונזה במאוחרת היבוסים השתלטו על העיר הכנענית והיא נותרה חיץ זר בין יהודה מדרום ושבטי ישראל מצפון . בעיה אחרת , אשר יש לה זיקה להרכבה האתני הסבוך של אוכלוסיית ירושלים _הקדם ישראלית , עולה מעצם שם השליט הנזכר באיגרות אל עמארנה , שיש גורסים אותו עבךח'פה או עבךח'בה . משמעות השם היא ברורה , היינו , עבד האלה ח'פה — היא אלוהות _חורית שנתקבלה אף _בפנתיאון החתי . מלך ירושלים נשא , אפוא , שם של כלאיים , חציו כנעני וחציו חורי . אך שמות מעורבים מעין אלה אינם מתמיהים בפרק זמן זה , והם עדות נוספת לתהליך הגובר של העירוב האתני והתרבותי שהתנהל בערי כנען . אכן , גם המקרא מעלה במישרין ובעקיפין את היסוד _החורי החיתי ( המקורות המקראיים לא תמיד מדקדקים בהבחנה בין יסודות אתניים אלה , ( שהתמקם בירושלים בצד רובד היישוב הכנעני הקדמון . מקובלת כיום הסברה שהיישוב היבוסי ששכן בירושלים בתקופת ההתנחלות הישראלית ושהעניק למקום אף את השם 'עיר יבוס , _' נמנה עם קבוצת העמים _החוריים החיתיים שחדרו לארץ כנען מארצות הצפון במאות הי"ג-י"ב לפסה"נ , לאחר חורבן ממלכת החיתים . כן מסתבר ששמו של ארונה או _*< ותה היבוסי ( שמואל ב , כד טז ואילך , ( אשר ממנו רכש דוד את הגורן לשם בניין המקדש , הוא ממוצא חורי ; ואילו איש אחר מנכבדי ירושלים מכונה בפירוש 'אוריה החתי . ' הד רחוק לפגישתם של שני האלמנטים בירושלים — _הכנעני האמורי מזה והחורי החיתי מזה — שבבואתו משתקפת אל נכון בשמו של שליט ירושלים מימי אל עמארנה , עדיין עולה מדברי נבואתו של יחזקאל : 'כה אמר _הי _אלהים לירושלם : מכרתיך ומלדתיך מארץ הכנעני , אביך האמרי ואמך חתית' ( יחזקאל טז ג . ( _12 _בדרך זו ניתן להסביר את ה'חיתים _, ' ושמא גם את החווים , הנזכרים _בתנ''ך מבקעת הלבנון _בצפון ועד העיר חברון בדרום . ערות היסטורית מבוססת יותר לזרימת יסודות חיתיים מצפון לדרום היא ארץ חמת שבסוריה התיכונה , שקמה כמדינה ניאו חיתית , אפשר כבר במאה הי"ב-י"א לפסה"נ . _13 נראה שהגרסה הנכונה היא 'אורנה' ופירושה _בחורית 'אדון , ' מושל _0 _) _ה _. _( _6 _* _1 _? _+ השווה _: מזר , סופר המלך _דויד , _עמ' 219 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help