sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

מצרים . מלך ירושלים הטיל על אנשים אלה אשמה כבדה של התפרצות למצודתו ונסיון להתנקש בחייו . הוא מתלונן לפני פרעה , כי 'הבית איתן — ועל כך יוכלו להעיד סוכני פרעה — ולמרות זאת זממו [ הכושים ] פשע כבד : לקחו את כליהם והבקיעו את קומת הגג ' _" . ( כך יש לפרש את שיעור הכתוב במכתב מס' , 287 שורות . ( 37-33 חומרתו של הפשע מודגשת הדגשה יתרה בכך , שהמלך חתר אליו שנית בסיום מכתבו ( כעבור 35 שורות , ( ועוד הוא מוסיף : 'כפסע ביני ובין הירצחי ביד אנשי ארץ כוש בתוך ביתי שלי . יתבע נא אותם המלך לדין ' ! תיאור המעשה מעלה בדרך אגב פרטים מאלפים על מצודת המקום , שהיא טיפוסית למבצרי ארץ כנען . בוודאי , הבית הבנוי 'איתן' איננו אלא המצודה ( האקרופוליס ) המבוצרת של ירושלים ; ואילו ביתו של המלך , הנזכר בסוף התעודה , הוא המצודה הפנימית , ארמון בית המלך בלשון המקרא . למצודה הפנימית היתה קומה עליונה מבוצרת , כעדות התבליטים המצריים של ערי כנען , וזו מכונה בטקסט שלנו 'גג , ' מונח הנזכר גם במקרא בתיאור מגדל העוז שבעיר תבץ ( שופטים ט נא . ( עלייה זו שימשה מקום מושבו של השליט , כמתואר בארמנותיהם של זכר בעל מלך גבל ( במגילה המצרית של _ון אמון , ( של עגלון מלך מואב ( שופטים ג ב ) ואף בארמון שבשומרון ( מלכים ב , א ב . ( אם אכן כרוכה פריצת המורדים לעליית המצודה בנסיון ההתנקשות בחיי המלך , דבר שהוא סביר , הרי שהשליט הופתע במקום מושבו , או שנמלט שמה כדי להיחלץ מיד הפורעים . קריאות ההצלה הנואשות , _החחרות ונשנות , של מלך ירושלים באוזני פרעה מבליטות ביתר שאת את בידודו המדיני והצבאי המשווע , המוצא ביטוי קולע בזעקתו 'הנני כספינה בלב ים . ' ! אמנם אנו שומעים פעם אחת , גם על ברית אחת שכרת עם שורדתה נגד ראש _העפת . זאת ועוד _: בהמשך אותה תעודה מאלפת ( מכתב מס' ( 366 מסופר על מגעים שנעשו למרחוק עם מושלי עכו ואכשף שבגליל המערבי , לשם תמיכה צבאית ; אלא שמחמת הנוסח הסתום אין לדעת בבירור אם הוגשה העזרה המיוחלת . אולם בריתות אלה לא האריכו ימים , ועל כך מעידות איגרות אחרות , שבהן שליט ירושלים ושורךתה , הידידים מאתמול , מוקיעים איש את רעהו כבוגדים ובאויבים בנפש . מובן מאליו שאת כל הטענות והקובלנות של מלך ירושלים כלפי אויביו מזה , ואת הצהרות תום לבו ונאמנותו לפרעה מזה , אין לקבל כלשונן וכדיוקן , שכן סמוכים אנו על עדותו שלו בלבד ; ולפחות אחת האיגרות של _שורדתה מעידה , שמלך ירושלים לא היה כבשה תמימה כל עיקר ( מכתב מס' . ( 280 איגרות ירושלים משקפות מבין השיטין את מערכת היחסים הסבוכה עם השלטון המצרי העליון ואת אווירת החשד ששררה בין שני הצדדים , אווירה אופיינית גם לערי המלוכה האחרות . אך מסתבר שמעמדה המדיני העדין למדי של ירושלים אילץ את הנהגתה להשליך את יהבה על העזרה הצבאית , ובמידה פחותה אף הכלכלית , של מצרים . לפיכך שוגרו בלדרים בתכיפות ובבהילות לחצר פרעה , והם המביאים עמם שדרים מאת שליט ירושלים , לאמור : 'עוד השנה הזאת שלוח תשלח אלי חיל _, _/ _2 _# _, _9 _י < _1 _1116 1 ( 35111 _ח _3 _3 _נ < _1-1161 _כ _>\ _1 י 441-458 8 . 1 . _? _618111 _, _. קק 34 ( 1943 / 4 ) , _10 למרות שלא נתגלו מימצאים _אדריכליים של ממש מתקופת הברונזה המאוחרת , סביר שהמקום היה קיים בפרק זמן זה . ראה : _16 _ח" , _מ 13 _ז _31 _י 3 א _. א _13 1 _. _61161 $ 10 _1116 _ח _131 _ח _^ _0 _$ _1116 _מ _11110 _נ _1111 _חכ _8 ? 011 : _1031 ? _08111011 111 _0 י _ת _183161 _ת 16 _מ _061 _) 316 0 _84508 _, 304 , י 8 . _0 . _5 _ץ _1111 _מ _111 _06 _מ 17-27 ; _1116 _76 _. קק ( 1996 ) , וראה גם להלן , פרק שלישי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help