sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

איגרות אל עמארנה מאז כתבי המארות אופפת את ירושלים אפלה מוחלטת למשך כארבע מאות שנה , וזאת חרף עשרות תעודות על ארץ כנען , בעיקר כתובות מלכותיות ממצרים , העומדות לרשותנו . _משמורם המסך מעל העיר , מתגלה לעינינו תמונה חיה וססגונית , הודות לאיגרות אל עמארנה , המאירות את כנען כולה ברבע השני של המאה _הי"ד , ביתר בהירות וביתר פירוט מכל מה שידענו עליה עד אותו זמן . הארכיון המצרי שנתגלה באתר אל עמארנה שבמצרים בשנת 1887 הוא ארכיון ממלכתי , המקיף למעלה מ 350 איגרות . אלו איגרות שהפרעונים אמנחתפ השלישי , ובייחוד בנו , אמנחתפ הרביעי , המוכר יותר בשמו אח'נאתון , מתקן הדת המצרי הגדול , החליפו עם שליטי המעצמות של אותו זמן , ובעיקר עם המושלים הכפופים להם על אדמת כנען . בכלל חליפת האיגרות המסועפת נתגלה גם התיק הדיפלומטי , אם לנקוט מושגים מודרניים , של ממלכת ירושלים , ובו שש איגרות כתובות אכדית ( לשח המשא ומתן הבין לאומי ברחבי קדמת אסיה , ( ששיגר עבךח'בה , מלך ירושלים , לפרעה , ומרביתן לאח'נאתון ( _ראה תרגום מכלול המכתבים לעברית בנספח לפרק זה . ( איגרות אלו , שהן מפורטות למדי ומכילות בסך הכל למעלה מ 300 שורות , חושפות את המצב הסבוך שבו היה נתון היישוב כולו בארץ ישראל בתקופת אל עמארנה ; רחד עם זה , הן מציירות דיוקנם של חיי עיר מלוכה כנענית בתקופה זו , היא תקופת הברונזה המאוחרת . _6 על ירושלים בכתבי _אל עמארנה עיין הפרסום הראשון : _10- _ז _01 _ןת 016 _£ _1- _^ _, _מ _< _1120 _ג _11 _ז 08 . / .. 4 . _1 _( _מ 324-334 , _. _קק _21 _§ 1915 , _ק ; 285-290 _70 _/ _61 _/ _1 _, _1-11 , _1 _^ _61 העיבוד האחרון והמעודכן ביותר הוא : _58311101016 _, _ז _- _? _1016116 _ז _10 _ז _7116 _41 _, _מ _08 . 285-290 _] _¥ _. _£ _. _\ _1013 _ח 1992 , _מ _( _10 _מ _& _^ _0 ( מכתבי ירושלים . ( וכן השווה : _פ' ארצי , 'עמארנה , תעודות _אל-עמארנה , ' א"מ _, ו , טורים _7 . 252-242 על ערי המלוכה הכנעניות בתקופת אל-עמארנה , ובכללן ירושלים , השווה נ ' נאמן , 'שלטון ומנהל בתקופת הברונזה _המאוחרת , ' ההיסטוריה של ארץ ישראל , א , _עמ' ; 212-194 והנ"ל ( לעיל , הערה , ( 5 _עמ' . 291-275 מוכיחים שירושלים היתה אז מרכז בעל חשיבות , עד כדי כך , ששליטי ארץ הנילוס שמו את עינם במקום זה , אף על פי ששכן הרחק מהמולת האירועים הבין לאומיים בארץ . על טיבה האתני של אוכלוסיית ירושלים מורים שמות שליטיה , שאמנם נשתמרו רק בתעודות הקדומות של כתבי המארות . בתעתיק עברי הם : יקרעם וסת'ען — את האחרון יש כנראה לבטא שסען , מלשון שסע . אלה הם שמות שמיים מערביים מובהקים — היסוד התיאופורי 'עם' הוא מרכיב שכיח באוצר השמות השמיים המערביים הקדומים — והם חופפים את ההרכב האתני של מרבית היישוב בארץ . היו אלה ימי שיא התפשטותו של הגל ה'אמורי' ברחבי קדמת אסיה , כאשר יסודות שמיים מערביים זרמו ללא הרף גם לארץ ישראל ואף הסתננו מצרימה . העובדה שנזכרים כאן , זה בצד זה , כמו בכמה מקומות אחרים , שני מושלים , ואילו בקבוצה המאוחרת מוזכר מושל יחיד ( ששמו , אמנם , פגום , ( עשויה ללמד על התמורות שחלו במשטר המדיני בירושלים . אפשר שבתחילה היה בה מעין משטר אוליגרכי של האצולה העירונית , מעין 'בעלי המקום . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help