sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

סיכום מיקומה של ירושלים בלב הרי יהודה , במרכז ארץ ישראל ובתחומי האקלים הים תיכוני , יכול היה להיחשב כמיקום נוח מבחינת התנאים הטבעיים , ולפיכך כגורם המסביר את התפתחותה . אולם ניתוח מפורט של איתורה של עיר דויד , גרעינה הראשוני של ירושלים , הצביע על כך שהיא היתה רחוקה מצירי הדרכים הראשיות , על גבול המדבר , ובעלת פוטנציאל חקלאי מוגבל למדי . התנאים באתרה של עיר דויד , ובמיוחד ההיצמדות אל מעיין הגיהוץ , כמקור מים יציב , ואל שטחי קרקע חקלאית באגן נחל קדרון , אפשרו את התפתחותו של יישוב בינוני , שרבים כמוהו התקיימו ברחבי הרי יהודה ובארץ כולה . נראה , לפיכך , שעלייתה של ירושלים מכפר בינוני לעיר , בעלת חשיבות כה רבה , שתחומי השפעתה נמדדים בקנה מידה ארצי ובין לאומי _, התרחשה לא בשל תנאי הטבע , אלא למרות מגבלותיהם של תנאים אלה ; את התפתחותה זו של העיר יש לייחס לגורמים היסטוריים , _36 _קרמון _, ירושלים . _37 אהרוני , אטלס כרטא , מפה , 10 _עמ' _38 . 17 אהרוני , ארץ ישראל , עמ _' _39 . 46 אהרוני , אטלס כרטא , מפה , 56 _עמ' _40 . 44 י' רול , 'מערך הדרכים התמיות בארץ ישראל , ' קדמוניות , 35-34 ( תשל _'' ו , ( עמ _41 . 50-38 ' ר' אלנבלום , 'הדרך הצלבנית מלוד לירושלים , _' י' בן אריה , י' בן ארצי _וח' גורן ( עורכים , ( פרקים בגיאוגרפיה יישובית היסטורית , ירושלים תשמ '' _ח , _עמ' . 218-203 דרך האורך העיקרית , שעברה לאורך שדרת ההר המרכזית מדרום לצפון , עוקבת אחר קו פרשת המים הארצית בקטע שבין חברון לבין בית אל ומנצלת את במת ההר הרצופה הקיימת בהרי יהודה . בהגיעה סמוך לירושלים עולה הדרך לאורך רחוב דרך חברון של ימינו אל סביבת תחנת הרכבת וכתף הינום , ומשם היא פונה לצפון מערב ועוקבת אחר קו פרשת המים הארצי . היישוב ששכן בעיר דויד נותר אפוא רחוק מדרך האורך , והגישה אליו היתה כרוכה בירידה ממנה , כפי שמעידים דברי הנער לאדונו בסיפור פילגש בגבעה : 'לכה נא _ונסורה אל עיר היבוסי הזאת ונלין בה' ( שופטים יט יא . ( שאלת מקומה של ירושלים ביחס לדרכי הרוחב ממערב למזרח מורכבת עוד יותר : ראשית , מירושלים מזרחה , כל הדרכים החוצות את מדבר יהודה צריכות להתמודד עם המדרגות התלולות של מדבר יהודה , וכמעט בכולן ישנם קטעי דרך קשים , המכונים בדרך כלל בשם 'מעלה . ' שנית , מירושלים דרומה אין דרכי הרוחב יכולות לעבור אל עבר הירדן , בשל תלילותו של מצוק ההעתקים ובשל קיומו של ים המלח ; לכן יש לחפש את נתיביהן של הדרכים הקדומות , שנשענו על תוואים טבעיים מצפון לירושלים . הנתיב הנוח ביותר מבחינה טופוגרפית , הנזכר גם במקורות כנתיב תנועה 38 מהיר , עולה מהשפלה בדרך מעלה בית חורון וחוצה את במת ההר סמוך לא רם . המשכו של נתיב זה יורד ליריחו בנתיב בית אל-טיבה ( עפרה . ( ככל הנראה , זהו הנתיב המתואר במלחמת יהושע בן נון במלכי ההר ( יהושע י י . ( דרכי רוחב נוספות המוליכות לירושלים , כדוגמת הכביש הרומי מאמאוס דרך _אבו ע'וש וקולוניה , הכביש הרומי מבית גוברין ( אלבתרופוליס ) לירושלים דרך נתיב _הל"ה ומושב מטע ; או הדרך הצלבנית מלוד לירושלים ; ואף כביש שער הגיא , שהוא הנתיב הראשי לירושלים בימינו — הם נתיבים שנקבעו _תסללו לאחר שהיתה ירושלים לעיר מרכזית ולבירה , וממילא נבנו בנתיבים המוליכים אליה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help