sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:טו

על שמותיה של ירושלים שמה של ירושלים בא לראשונה בכתבי המארות המצריים . הוא נמסר שם _מז _1 _מ = _3 _^ _-53- ( או ) רושלמם _, היינו , ( 11 ) _111831101 עם מ"ם מוספת , תופעה אופיינית להרבה שמות יישובים בכנען בכתבי המארות , כגון אפקם = אפק , שכמם = שכם ועוד . שיטת הכתיב המצרי של שמות שמיים בכתבי המארות מוסרת את העיצורים _רי"ש ולמ"ד ( שאין לה ייצוג באלפבית המצרי וכנראה גם לא במבטא , לפחות ברוב הדיאלקטים המצריים ) באל"ף . היא מבליעה את העיצור התחילי _ט באל"ף המייצגת את הרי"ש . בתעודות אל עמארנה השם נכתב _1 _מ _18311 _ת _11 ( חילוף _5 / 8 היא תופעה אופיינית למכתבי ירושלים , ( בתעודה האשורית על מסע סנחריב ליהודה _11 _מ _1 _מ _, _1111183111 בכתובת עברית מסוף ימי ממלכת יהודה במערה באזור לכיש וכן בטביעות חותם על קנקנים מתקופת פרס 'ירשלם , _' ובארמית שבמקרא ירושלם ( עזרא ד ח ועוד . ( הכל בהתאמה גמורה לכתיב המקראי ירושלם ( בתרגום השבעים _, _( _1610118316111 והשם הארכאיסטי שלם הבא בסיפור על אברהם _ומלכיצדק בבראשית יד ; ובתהלים עו ג : 'ויהי בשלם _סוכו ומעונתו בציון . ' הצורה ירושלים מתועדת במקרא רק שלוש פעמים ( ירמיה _כו יח ; דברי הימים ב , לב ט ; אסתר ב ו . ( הצורה המאוחרת ירושלים נוצרה כנראה בהשפעת הסיומת הלוקטיבית הדומה לזוגי ים , הנפוצה בשמות מקומות בארץ ישראל , כגון ארורים , רמתים ועוד . הרכיב שלם שבשם ירושלם הוא שמו של אל כנעני הידוע מתעודות אוגרית . הוא תאומו של שחר , ונראה שהוא מכוון לשמש השוקע . אשר לרכיב ירו , נראה שיש לגזור אותו משורש _יר''ה _*) ור , _0 " מלשון הנחת יסוד , השווה איוב לח ו : 'או מי ירה אבן פנתה . ' שהשם מורכב מרכיב פועלי ורכיב תיאופורי ( שם אלוהות ) מלמד השם הגיאוגרפי ירואל ( דברי הימים ב , כ טז . ( לפי זה יש לפרש את השם ירושלם כעיר שיסדה האל שלם . שם נרדף נפוץ לירושלים הוא ציון , בראשונה שמה של המצודה שבצפונה של שלוחת עיר דויד , אולי בכתף ההר המחבר את שלוחת עיר דויד אל הר הבית . משכבש דויד את המצודה קראה בשמו עיר דויד , שם שפעמים נתפשט על העיר כולה ( שמואל ב , ה ז-ט ; מלכים א , ח א ועוד הרבה . ( השם ציון לא נתפרש . אם נבוא לגזור אותו מלשון יובש ( ציה , ( אפשר שהוא מכוון להעדר מקור מים במצודה , אבל הפירוש קשה . לשמות יבוס ועיר דויד משמעות היסטורית : יבוס על שם תושבי העיר , וספק אם היה לשם זה שימוש מחוץ למקרא ; עיר דויד נקראה כן על שום כיבושה בידי דויד , כדרך שעשו מלכים אחרים במזרח הקדום שקראו ערים בשמותיהם . נראה שנהגו להבחין בין עיר דויד לשאר העיר . השווה למשל למסופר על קבורת מלכי יהודה בעיר דויד ( מלכים א , יא מג ; יד לא ועוד ) שעה שבשאר הסיפור המספר קורא לירושלים בשמה . בכרוניקה הבבלית על כיבוש ירושלים בימי _נבוכדראצר העיר נקראת _ט _< 1 ט _311311 היינו עיר יהודה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help