sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:143

אל המאמין . הסקרמנט הוא הסימן החיצוני והנראה לעין של החסד . במאה ה13- קבעה הכנסייה הקתולית 7 סקרמנטים : טבילה ; השלמת תהליך הצטרפותו של המאמין לכנסייה ( קונפירמציה ;( "סעודת האדון , " הנקראת גם הודיה ( שחזור סעודתו האחרונה של ישוע , סעודה שבה הופך היין לדמו של ישוע , והלחם - לבשרו ;( וידוי ; נישואין ; הסמכה לכהונה ; ומשיחת שמן על גופו של החולה האנוש או של העומד למות . הפרוטסטנטים ביטלו חמישה מן הסקרמנטים והותירו את סעודת האדון והטבילה בלבד . עאשוךאא' - צום שהנהיג הנביא מחמד בעיר אלמךינה , מיד לאחר הגירתו אליה בראש חסידיו . לפי המסורת המוסלמית ראה הנביא את היהודים צמים ביום מסוים - הוא יום הכיפורים . הנביא שאל אותם לפשר הצום , ותשובתם הייתה שצוו על הצום מפי משה . הנביא אימץ צום זה עד שנתגלו לו הפסוקים המחייבים את המוסלמים לצום במשך חודש רמאדאן . מאז נקבע צום העאשוראא , ' החל ביום העשירי בחודש מחרם , כצום רשות . הזרם השיעי באסלאם נתן לעאשוךאא' משמעות נוספת - הוא קבע שהעשירי בחודש מחרם הוא יום הזיכרון לרצח חסין , בנו של עלי ונכדו של הנביא . רצח זה אירע באוקטובר שנת , 680 במהלך קרב שהתרחש בקירבת העיר כךבלאא , ' בין תומכי חסין לבין צבא השליטים מבית אמיה . חסין נקבר כעיר כךבלאא , ' וקברו הפך למוקד עלייה לרגל לשיעים . ביום העשוךאא' מקיימים השיעים , בנוסף לצום , טקסי זיכרון ואבלות לזכר חסין , הקרויים "ת ^ יזיה . " בטקסים אלה הם משחזרים את פציעתו וסבלו של חסין על ידי הכאת גופם ופציעתו . גגלמאא' - כינויים של חכמי הדת , המלומדים העוסקים בלימוד הקראן , החךית , ' ספרות השןיעה וההגות . מקור השם הוא במושג "עק ! ם , " שפירושו : ידע דתי . חכמי דת אלה נחשבים ליורשיו של הנביא מחמד . הץלמאא ' עוסקים בתפקידים דתיים מגוונים : שיפוט , פסיקה הלכתית , חינוך , ניהול הוקף , הנהגת התפילה ונשיאת דרשות . לץלמאא ' מעמד מכובד בחברה המוסלמית , ובתקופות היסטוריות שונות הם אף שימשו כמתווכים כין שליטים לנשלטים . עקדה - סיפור המופיע בספר בראשית ובקראן , ולפיו ציווה אלוהים על אברהם להקריב את בנו . אברהם מילא אחר צו אלוהיו בלא היסוס , אך לפני שהניף את המאכלת על בנו נאמר לו כי אלוהים ביקש רק לנסותו . עוצמת אמונתו של אברהם באלוהים , כפי שהיא מתבטאת בסיפור העקידה , משמשת מופת למאמינים בשלוש הדתות . הפרשנות היהודית רואה בסיפור גם ביטוי להתנגדות לפולחן ההקרבה של בני אדם , שהיה נהוג בתרבויות האליליות כארץ ובסביבותיה . מסירותו של אברהם לאלוהים והבטחת אלוהים לאברהם מוזכרת ביהדות מדי יום ב"תפילת עמידה . " על פי פרשנות הנוצרים , עקדת יצחק היא אירוע המבשר את צליבתו העתידית של ישוע . האסלאם רואה בישמעאל , בנה של הגר שפרות אברהם , את הבן שאותו ציווה אלוהים לעקוד . אחד המקורות לאמונה זו הוא פרשנות לרוךית , ' שבו נאמר : "איש הגיע אל הנביא וכינה אותו 'בן שני הנעקדים " . ' הפרשנים רואים בנעקד הראשון את ישמעאל , ובנעקד השני את אביו של הנביא מחמד , שאביו נדר נדר להקריבו לאלילים ולבסוף פדה אותו . פאולוס - מהאישים המרכזיים בתולדות הנצרות . יהודי שהיה בצעירותו ממתנגדי הנצרות . על פי המסורת התגלה אליו ישוע וציווה עליו להפיץ את בשורתו . בעקבות זאת נטבל פאולוס והפך לאחד ממעצבי דרכה של הנצרות . פאולוס היה הראשון שהטיף לעקרונות הנצרות בקרב לא יהודים , ובכך פתח את הפתח להפיכתה לדת חובקת עולם . פיוט - שיר העוסק לרוב בתשבחות לאל או למצוותיו , ונועד לאמירה או לשירה במהלך תפילות , בסעודות או בטקסים דתיים . פרשה - חלק מן התורה , העוסק בנושא מסוים . הפרשה כוללת בדרך כלל כמה פרקים . חלוקת התורה לפרשות היא החלוקה המסורתית שהייתה מוכרת כבר בזמנו של עזרא הסופר , במאה ה6- לפני הספירה . בתורה 45 פרשות , הקרויות כל אחת על שם המילה המרכזית במשפט הרא שון המופיע בהן . כך , למשל , פרשת נוח מתחילה במילים " אלה תולדות נוח : נוח איש צדיק תמים היה בדורותיו , את האלוהים התהלך נוח ;" פרשת לך לך מתחילה במילים " ויאמר ה ' אל אברם ; לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך " . מלומדים נוצרים , שעסקו בהעתקת הברית הישנה , חילקו אותה לפרקים , בהתאם לנהוג בספרות היוונית . החלוקה המוכרת כיום נקבעה במאה me בידי התאולוג והפרשן של המקרא , סטיוון לנגטון , הארכיבישוף של קנטרברי שבאנגליה . חלוקה זו אומצה על ידי המלומדים היהודים שעסקו בהעתקת התנ " ך , והם הכניסו אותה לנוסחו העברי משנת 1330 לערך ואילך . מאז הופיעה החלוקה לפרקים בכתבי היד העבריים של התנ"ך . בשנת 1514 הופיע לראשונה תנ"ך עברי בדפוס , כשהוא מחולק לפרקים . צופיות - התנועה המיסטית כאסלאם , שהתגבשה בסוף המאה ה . 9- מקור השם הוא בגלימת הצמר ( צוף ) שלבשו חבריה . הצופים דגלו בחיי פשטות וצנע . מטרת התנועה הייתה ליצור קירבה כין האדם לאלוהיו באמצעות רעיונות יסוד , וביניהם : תוכל - ביטחון מוחלט באל , המביא את האדם לכניעה ' מוחלטת לרצונו ולקבלת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help