sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

מאמינה , כי בשלב זה או אחר בהיסטוריה התגלה האל , או מלאך מטעמו , לאדם מסוים , והעביר לו בשורה עבור שאר בני האדם . האדם שקיבל את דבר האל הוא הנביא . ביהדות נחשב משה לראשון הנביאים , ואילו כאסלאם נחשב אדם לנביא הראשון . ביהדות , תוכנם של דברי הנבואה שנשאו הנביאים היה מגוון : נבואות זעם על עבודת אלילים ועל זלזול במצוות שבין אדם לחברו , נבואות נחמה המנבאות שיקום ושגשוג לאחר אסונות , ואף נבואות הנוגעות לעתיד אוטופי . לא אחת היה יחס הנביאים לעם ישראל ולמלכים ששלטו בו ביקורתי מאוד , וכתוצאה מכך סבלו נידוי , ולעתים אף נאלצו לברוח מזעמם של מלכים שנגדם התנבאו . אחרוני הנביאים המוזכרים בתנ " ך הם חגי , זכריה ומלאכי , שפעלו כראשית תקופת בית שני . בתלמוד מצוין כי אחרי נביאים אלה פסקה הנבואה . בנצרות נחשבים הנביאים שניים בחשיבותם לשליחים , מפיצי בשורתו של ישוע . ספרי הנבואה שבברית הישנה עוסקים , על פי הפרשנות הנוצרית , בהופעתו של ישוע . בראשית הנצרות הייתה הנבואה תופעה נפוצה . בציבור הנוצרי הופיעו מדי פעם אנשים שטענו כי הם נושאי דברו של האל . לאחר שהכנסייה יצרה מדךג של נושאי תפקידים דתיים , שתפקידם היה לתווך כין המאמינים לבין האל , נדחקו תופעות הנבואה . ההנהגה הדתית אף התייחסה לחלק מהאנשים , שטענו כי האל התגלה אליהם , כאל כופרים . באסלאם נחשב מחמד לנביא האחרון בשרשרת של נביאים . דבר האל נתגלה אליו באמצעות המלאך גבריאל . על פי האסלאם החלה שרשרת הנביאים באדם הראשון ונכללו בה : נח , אברהם , משה , יונה ועוד . הקראן מספר אודות נביאים אלה ומדגיש את הקשיים שהם נתקלו בהם : איבת עובדי האלילים , הקושי של הציבור להבין את הרעיון המונותאיסטי , איומי רצח ועוד . פרשני הקראן רואים בסיפורים המופיעים בו אודות הנביאים שקדמו למחמד , אמצעי לעודדו . סיפורים אלה מראים שלמרות הקשיים שעמדו בדרכם , הצליחו הנביאים בשליחותם והפיצו את הבשורה המונותאיסטית . נזיר , נזירות - הימנעות מתענוגות העולם הזה , הרווחת בדתות שונות ונתפסת כדרך אל הקדושה ואל הטהרה . בחיי הנזירות והפרישות מצהיר המאמין כי הוא מתעלה מעל להבלי העולם הזה ומגיע לחירות רוחנית ולאושר נצחי . ביהדות הנזירות אינה מקובלת . אמנם התורה מכירה בנזירות ומגדירה לה כללים : על הנזיר נאסר לגלח את שיער ראשו , לשתות יין ולאכול ענבים , וכן נאסר עליו להתקרב אל מתים , בשל טומאתם . אך חז " ל ורוב פוסקי ההלכה , שפעלו מתקופת בית המקדש השני ואילך , שללו את הנזירות . לטענתם , קיום המצוות במלואן הוא הדרך הטובה ביותר לעבוד את אלוהים , ולכן אין צורך בהגבלות נוספות . הנצרות פיתחה את תופעת הנזירות . המקום המרכזי שהנצרות נותנת לנזירות נובע מהעובדה שהנזירות נתפסת בה כצורת חיים אידיאלית , המאפשרת הליכה כעקבות ישוע . כראשיתה של תופעת הנזירות הנוצרית , במאות הראשונות לספירה , חי כל נזיר בבדידות . במאה ה4- נוצרה הנזירות השיתופית - קבוצות נזירים התחייבו לחיות יחד , על פי תקנון מפורט שהסדיר את אורח חייהם . תקנוני הנזירות נגזרו משלוש שבועות שנשבעו הנזירים : לוותר על רכוש פרטי , לוותר על חיי מין ועל הקמת משפחה , ולציית לאבות של בתי המנזר שבהם חיו . יסודות הוויתור על רכוש ועל חיי מין נעוצים בהטפותיו של ישוע בברית החדשה . תקנון הנזירות מפרט את המותר והאסור בכל תחומי החיים . לרוב התקנון מתייחס לעיסוקי הנזירים - עבודת האדמה , טיפול בחולים , הוראה , עבודת האלוהים ( תפילות ולימוד . ( כמו כן מפורטים בו תנאי המגורים של הנזירים והיתרים ואיסורים הקשורים למזון - למשל , הימנעות חלקית משתיית יין וכן צומות רבים יותר מאלה המוטלים על שאר המאמינים . הזרם הפרוטסטנטי בנצרות ביטל את הנזירות . באסלאם תופעת הנזירות אינה קיימת כלל . סוךה - פרשה בקךאן . בקראן 114 סירות , ולכל אחת מהן שם הקשור לתוכנה . הסירות שונות באורכן - יש סורות קצרות מאוד , ויש כאלה המכילות מאות פסוקים . על פי המסורת נמסרו מקצת הסורות שבקראן למחמד בעיר מכה , לפני הגירתו לעיר אלמךינה . סורות ' אלה קצרות ברובן וכתובות בחרוזים . סורות אחרות , שנמסרו לו באלמךינה , ארוכות יותר וכתובות בפרוזה רגילה . כל הסורות שבקראן , פרט לאחת , פותחות באמירה "בשם אלוהים הרחום והחנון . " סנה - המנהג הקדוש של הנביא מרומד . אוסף החובות הדתיות המתבססות על מעשים שעשה הנביא מחמד או שעשו חסידיו בהסכמתו . ספרים חיצוניים - אוסף של חיבורים יהודיים שנכתבו בעברית , בארמית או ביוונית , בתקופת הכית השני ובעשורים הראשונים שלאחר חורבנו . הספרים החיצוניים עוסקים בנושאים מגוונים ; היסטוריה , הגות , נבואה ועוד . לדוגמה , "ספר טוביה" מתאר חיי משפחה איךאליים , ומטרתו היא חינוכית " . ספר יהודית" מספר עלילת גבורה של אישה , המצליחה לכרות את ראשו של שר צבא בבלי ולהציל בכך את עמה . "ספר בן סירא" מכיל פתגמים ומשלים וקרוב בסגנונו לספר "משלי" שבתנ"ך . "ספרי מקבים" שייכים לספרות ההיסטורית , והם מתארים את המאבק החשמונאי נגד מלכי בית סלבקוס ההלניסטים . ספרים אלה לא נכללו בתנ " ך , ולכן כינו אותם חז"ל בשם " ספרים חיצוניים . " הנוצרים , לעומת זאת , הכניסו את הספרים הללו לברית הישנה . ספרות האגדה - ראו אגדה סקרמנט , סקך 1 ? נטים - "צינורות חסד" המצויים בידי הכנסייה , שבאמצעותם מועבר חסד מן האלוהים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help