sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

חךית' - מושג שפירושו המילולי הוא "שיחה . " הכוונה היא לאמירה של הנביא מחמד , תיאור של מעשה שעשה או הבעת הסכמה שלו למעשה של אדם אחר . אוסף אמירות זה הועבר כעל פה בדורות הראשונים לקיומה של דת האסלאם , ואחר כך קובץ ב6- ספרים , שנכתבו בידי מחברים שונים . אחד מספרי החךית ' נחשב לשני בקדושתו אחרי הקךאן . מכיוון שאמירותיו ומעשיו של הנביא מחמד הם מופת ודוגמה לציבור המאמינים , ספרות החךית' נחשבת למקור של אמונות ומצוות המחייבות את המוסלמים . אוסף האמירות קרוי "סנה , " כלומר המנהג הקדוש . כל רודית' מורכב משני חלקים : החלק הראשון הוא ה " אסנאד " " ) סימוכין - ( " כלומר , פירוט שלשלת מוסךיו של החדית , ' מאז נמסר , מפי הנביא עצמו או מפי אחד מחבריו . שלשלת המוסרים מפורטת באקזנאד , מן המוסר המאוחר ביותר ועד למוקדם ביותר . חלקו השני של הרודית' נקרא "מתן" " ) גוף , (" והוא תוכן המסורת . חז"ל - ראשי תיבות של "חכמינו זיכרונם לברכה . " כינוי לתלמידי חכמים שחיו ופעלו כארץ ישראל ובבבל מן המאה ה1- עד המאה ה7- לספירה . יצירתם הספרותית של חז " ל כוללת את הפרשנות למצוות , שכונסה במשנה , בתלמוד ובספרי הלכה נוספים , וכן תרגומים של התנ " ך לארמית , פרשנות למקרא ותפילות . ח'טיב - נושא הדרשה במסגד כמהלך תפילת יום השישי . הח'טיב הוא אדם הבקי בספרות הקודש והוא בעל כושר נאום . ח'ליפה ( בערבית - ממלא מקום ) - לאחר מותו של מחמד בעיר מדינה ( בשנת , ( 632 ועד שנת , 661 הוטלה הנהגת אומת המוסלמים על ארבעה ממקורביו , בזה אחר זה : אבו בכר , עמר אבן אלח ' טאב , עת י מאן אבן עפאן , ועלי אבן אבו טאלב . הח ' ליפים שימשו כמנהיגים פוליטיים ודתיים כאחד . ארבעת החיליפים נקראו "החיליפים ישרי הדרך , " ותקופת שלטונם נתפסת בזיכרונם של המוסלמים כ " תור זהב . " כתקופה זו הצטרפו המוני מאמינים חדשים לאסלאם , והורחבו גבולות האימפריה המוסלמית . בתקופת שלטון החיליפים ישרי הדרך גם נערך הקךאן . חמש מצוות היסוד - חמש המצוות החשובות ביותר באסלאם . המצווה הראשונה היא אמירת שתי העדויות : " אין אל פרט לאל ! לה , ומחמד הוא שליחו " . המצווה השנייה היא הצום בחודש הרמדאן . המצווה השלישית היא התפילה . הרביעית היא מתן צדקה . והחמישית - עלייה לרגל למכה . יוחנן המטביל - יהודי בן אחד הכפרים שבהרי יהודה , שפעל במאה ה1- לפני הספירה . יוחנן טען שקץ הימים ויום הדין האלוהי קרבים ובאים , וקרא ליהודים השואפים להינצל מעונש להתוודות על חטאיהם , לחזור בתשובה ולהיטבל . יוחנן העניק משמעות חדשה למצוות הטבילה המקראית . הוא ראה בה אמצעי לטיהור הגוף מחטא לאחר שהנפש טוהרה באמצעות חזרה בתשובה . יוחנן הוא שהטביל את ישוע בנהר הירדן והכריז כי הוא המשיח שבא לכפר על חטאיהם של בני האדם . במסורת הנוצרית נחשב יוחנן לבנה של אלישבע , אחות מרים , אם ישוע . המלאך , שבישר למרים על הריונה הפלאי , נתן לה אות לאמיתות דבריו - הריונה של אלישבע . יהודים רבים בני התקופה ראו ביוחנן המטביל נביא , בן דמותו של הנביא אליהו . יוחנן הוצא להורג בידי מושל הגליל , הורדוס אנטיפס , לאחר שיוחנן הוכיח אותו על כך שנשא אישה האסורה עליו על פי דין תורה . חסידיו האמינו כי הוא קם לתחייה לאחר הירצחו . יום הדץ משפט אלוהי שייערך לכל כני האדם בעתיד ולקראתו יקומו כל המתים לתחייה . דינו של כל אדם יינזר על פי מעשיו : הצדיקים יזכו לחיי נצח כגן העדן , ואילו הרשעים ייענשו בגיהנום . כוהן , כהונה - אדם שתפקידו לבצע עבור קהילת המאמינים פעולות פולחניות . כוהנים שימשו בבתי מקדש של דתות שונות בעולם הקדום . ביהדות הוטלה הכהונה על צאצאיו של אהרון , אחיו של משה , מבני שבט לוי ( כלומר , צאצאיו של לוי בן יעקב . ( בין תפקידיהם היו הקרבת הקרבנות ואמירת ה' ברכה יומית בנוסח ה' קבוע : rn ' ej < ה' ו ^? מר ן . ; יאר פניו א ^ ין ; ויחנך . ישא פניו א ^ יך וישם p שלום " . הברכה לקוחה מספר במדבר ו , כד-כו . מכיוון שעסקו בתפקידי הפולחן , היה על הכוהנים לשמור על טהרתם , ולכן הוטלו עליהם איסורים : נאסר עליהם להתקרב לגופות מתים , הנחשבות למטמאות , נאסר עליהם לשאת אישה גרושה , ועל כוהן בעל מום גופני נאסר לשמש כבית המקדש . לאחר חורבן בית המקדש השני בוטלו תפקידי הכוהנים , אך עד היום יש להם מעמד מיוחד בטקסים ובתפילות הנערכים כבית הכנסת . הם מברכים את ציבור המתפללים ב " ברכת כוהנים , " שנאמרה בבית המקדש כשהיה קיים , והם הראשונים המתכבדים בקריאת פרשת השבוע מן התורה . בנצרות נקרא איש הכנסייה , הנותן את הסקרמנטים ומנהל את התפילה , בשם "כוהן . " ( ה ) כותל המערבי - חלק מקיר החומה שהקיפה את הר הבית , שעליו עמד בית המקדש . הכותל נותר השריד היחיד מן החומה ומבית המקדש , לאחר הריסתם בידי הרומאים במאה ה1- לספירה . בימי הביניים הפך הכותל המערבי לאתר תפילה יהודי , ובמאה ה16- הוא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help