sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

כ , כתחת - "כתקווה ובביטחון בתחייה אל חיי תחי בזרם הקתולי ובזרם האורתודוקסי כוהן הדת מעניק לאדם גוסס המבקש זאת , סקרמנט המכונה " משיחת החולים" ( ובעבר כונה "המשיחה האחרונה . ( " השלב החשוב ביותר במתן הסקרמנט הוא סימון סימן הצלב על מצחו של הגוסס בעזרת שמן זית מקודש . במקביל כוהן הדת נושא ברכה שאחד מנוסחיה הוא : " יהי רצון שדרך משיחה קדושה זו , האדון , באהבתו ובחמלתו , יעזור לך בעזרת חסד רוח הקודש " . מקובל לראות בטקס זה מעשה המסייע לאדם , הן מהבחינה הרוחנית והן מהבחינה הפסיכולוגית . יש בו השלמה עם המוות המתקרב . קיומו של נוהג זה נרמז כבר בברית החדשה , באיגרת יעקב : " אם יש חולה ביניכם , יקרא את זקני הלןהלה ויתפללו בעדו במשרום אותו שמן בשם ה "' ( ה . ( 14 , לעתים משולב בסקרמנט משיחת החולים גם סקרמנט המחילה , שבו הגוסס מתוודה על חטאיו ומביע חרטה עליהם ( ראו הסבר על סקרמנט זה בפרק "התבגרות . ( " יש העורכים לגוסס טקס נוסף , ובו הוא מקבל פיסה מלחם הקודש - הלחם הניתן למאמינים בטקס ההודיה . פיסת לחם זאת , הניתנת ברגעי חייו האחרונים של האדם , והנקראת "צידה לדרך , " אמורה ללוות אותו , על פי האמונה , במסעו מן העולם הזה אל חיי הנצח . פיסת הלחם המקודש מאחדת את הגוסס עם גופו של ישוע , והיא קשורה לאמונה שהמת יקום לתחייה בעתיד , כפי שיש וע קם לתחייה לאחר צליבתו . בזרם האורתודוקסי עורכים לגוסס טקס הקרוי "היפרדותה של הנפש מן הגוף , " הכולל שירת מזמורים . הטקס מדגיש את האמונה שהמוות הוא היפרדות של הנפש מהגוף , אך אין הוא מהווה את סוף דרכה של הנפש . בזרם הפרוטסטנטי , שבו לא נערכים טקסים מובנים כאלה , יימצא עם הגוסס בשעותיו האחרונות רועה הקהילה ( המקביל לכוהן הדת , ( או חבר אחר בה . תמיכתו בגוסס תתבטא בהקשבה לדבריו , בקריאה של קטעים מכתבי הקודש באוזניו , ובתפילות . לאחר המוות נערכים טקסים שונים . נרחיב בתיאור הטקסים כפי שהם נערכים בזרם הקתולי . בזרמים האחרים טקסי המוות והקבורה דומים לטקסים אלה במידה זו או אחרת . נהוג לחלק את הטקסים לשלושה . הטקס הראשון , "משמר המת , " מהווה מעין פתיחה לאחרים . תחילה מכינים את המת לקבורה על ידי אנשים המתמחים בכך . אופי התהליך תלוי בתרבות המקומית . נהוג שלאחר המוות רוחצים את הגופה , מלבישים אותה בבגדים נקיים וחגיגיים ומבשמים אותה בקטורת . אחת ממשמעויותיה של הרחיצה היא טיהור המת לקראת הכניסה למלכות השמים . מקורה של הרחיצה בברית החדשה . בסיפור על נערה צעירה בשם טביתא , נאמר : " בימים t - ההם t ?• חלתה t : t ומתה , t ?? t ולאחר -: שרחעוה t t : v שמו t אותה t בחדר -: - העליה * : t " . t ( מעשי השליחים ט , ( 37 לאחר הרחיצה יש מקומות שבהם מציבים את הגופה על משטח ומצליבים את זרועותיה . יש הנוהגים להניח בכפות ידיה ספר תפילות או צלב , ולהדליק סביבה נרות . הטקס מתקיים בבית הנפטר , בבית ההלוויות או בכנסייה . הוא כולל קריאת קטעים מכתבי הקודש , בין השאר מתהילים שבברית הישנה ומספרי הבשורה שבברית החדשה . עורך הטקס ( לרוב כוהן דת ) נושא דרשה קצרה . אחר כך נאמרת תחינה שבה הקדושים מתבקשים להגן על הנפטר , ונישאת " תפילת האדון" ( ראה בפרק "התפילה בימי החול . ( " לאחר מכן אחד הנוכחים מספיד את הנפטר . הטקס מסתיים בתפילה מסכמת ובמזמור תהילים המתאים בתוכנו לסקס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help