sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

ההלוויה מתחילה בהתכנסות בשערי בית העלמין . באוזני המשתתפים בהלוויה מושמע הספד - קרוב משפחה או חבר מדבר בשבחו של הנפטר ומביע צער על מותו . מקור המנהג הוא בתיאור אבלו של אברהם על מות שרה אשתו בספר בראשית : " ויבא אברהם לספר לשרה ולכנתה " : ( בראשית כג , ( 2 אחר כך עורך הטקס מבקש בשם כל הנוכחים בהלוויה סליחה מן הנפטר על מעשים רעים שאולי נעשו כלפיו על ידי מישהו מהם . עורך הטקס גם מביע מחילה בשם הנפטר על מעשים רעים שאולי עשה לאחרים , וכן משחרר אותו מן החובות שהיו לו בחייו כלפי כל בני האדם שבסביבתו . התפילות הנאמרות בהלוויה נפתחות בקטע מתוך המשנה ; " עקביא בן מהללאל אומר : הסתכל בשלשה דברים ואי אתה בא לידי עברה : " ~ : י . י * ; * t : t " t t : t ? דע מאין באת , ולאן אתה הולך , ולפני ..... מי . אתה t - עתיד ? t לתן ?• I דין • וחשבון " . 1 v : ( אבות ג , משנה א ) ; לאחר מכן נושא בנו של הנפטר תפילה ששמה "קדיש" ( ראו בהמשך . ( אם אין לנפטר בן , אביו או אחיו אומרים קדיש . כאשר הולכים אסר מיטת המת אומרים פסוקים מספר תהילים . כאשר טומנים את המת באדמה , מסירים את הטלית העוטפת את גופו וקוברים אותו רק עם התכריכים שלגופו . את הבור מכסים בתלולית עפר , ואז החזן אומר את תפילת "אל מלא רחמים : " " אל מלא רחמים שוכן במרומים , המצא מנוחה נכונה על כנפי השכינה , במגלות קדושים וטהורים כז : י הר - הרקיע - 1 . TT מזהירים , .. : ל . נשמת - . . [ פלוני / ת בן / בת פלוני / ת ] שהלן I-t v לעולמו , t : בעבור - ; - שאתן 1 צדקה " 1 בעד - : הזכרת t : - נשמתו . t : בגן עדן תהא t * I מנוחתו t = . לכן t •• I בעל הרחמים ? -: t יסתירהו ' ן — בסתר : ? . - כנפיו t t : לעולמים t : , ויצרר : : בצרור : - החיים ? את נשמתו " [ ... ] בתפילה זאת ישנה פנייה אל אלוהים שיקבל את נשמת הנפטר ויעניק לה חיי נצח . על פי התפיסה היהודית הדתית , בהלוויה מתחיל תהליך ההיפרדות של הנשמה מן הגוף - הגוף ילך ויירקב , ואילו הנשמה תצא ממנו ותמשיך להתקיים . בהלוויה משתתפים קרובי המת , ידידיו ומכריו , חבריו לעבודה , שכניו ואחרים . י ו ^ 1 | 1 / ? ו * על הכוהנים מוטלות הגבלות שונות הנוגעות למתים . המת נחשב לטמא , ומי שבא במגע עמו פסול מלעסוק כפולחן בכית המקדש . ומכיוון שהכוהנים עסקו בפולחן , נאסר עליהם לבוא במגע עם מתים , ואיסור זה נותר בעינו גם לאחר חורבן בית המקדש וביטול הפולחן שהתקיים בו . לאיסור זה יש יוצאים מן הכלל : - כוהן מטפל בקרובים הישירים שלו לצורכי קבורה ( אב , אם , אח , אחות לא נשואה , בן , בת , אישה . ( ומכיוון שקבורתם מוטלת עליו , הרי הם כבחינת " מת מצווה" כיחס אליו ( כלומר , מצווה עליו לקבור אותם , ולא להיעזר כאדם אחר שיבצע זאת . ( - כוהן ההולך בדרך לבדו ורואה גופת מת חייב לקבור אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help