sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

פרק רביעי : אבלות היהדות , הנצרות והאסלאם ייחדו דינים ומנהגים גם לנושא המוות . אלה כוללים את היחס לאדם הגוסס , את הטיפול בגופת המת לפני הובלתה לקבורה , את אוךחות הקבורה , ואת מנהגי האבלות של קרובי המת מזמן פטירתו ועד לתקופות זמן שונות לאחר קבורתו . בכל אחת מהדתות , החוקים והמנהגים משקפים את השקפתה ביחס לגופו ולנשמתו של המת , את תפיסת היחס הראוי של קרוביו וידידיו למותו , ואת ראיית החברה הסובבת כגוף שעליו לתמוך בקרובי המת . שלוש הדתות מדגישות את סופיותו של האדם ואת המוות הצפוי לו , ויש לכך ביטויים רבים בתנ"ן - הברית הישנה , המהווה בסיס להשקפת היהדות והנצרות . לדוגמה הפסוקים : - "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים : עת ללךת ועת למות עת לטעת ועת לעקור נטוע " : ( קוהלת ג , . 12-1 - "אנוש כחציר ימיו" ( כלומר , חיי האדם קצרים כמשך הזמן שבו העשב עדיין ירוק , לפני נבילתו ) ( תהילים קג , ( 15 בקראן , המהווה בסיס להשקפת האסלאם , חיי האדם מוצגים באופן דומה : " הוא אשר ברא אתכם מעפר , אחר מטיפת זרע , אחר מדם מעובה , אחר יוציאכם עוללים , אחר תגיעו לפרקכם ( כלומר תגיעו לגיל בגרות , ( אחר תזדקנו [ ... ] וכך יימלא זמנכם הקצוב ; " [ ... ] ( כלומר , תגיעו לסוף ימיכם ותמותו ) ( סורת הסולח [ ע'אפר ] , 40 - פסי . ( 67 ועוד נאמר בקראן : " כל אשר בארץ סופו לכלות , ויישארו רק פני ריבונןל נורא ההוד והכבוד " [ ... ] ( סורת הרחמן ןאלךחמאן ] , 55 - פס' ( 27-26 בשלוש הדתות נתפס האדם כמורכב מגוף ומנפש . הגוף הוא היסוד המוחשי והגשמי , ואילו הנפש היא היסוד הרוחני , והיא מכונה גם "נשמה" או "רוח האדם . " הדתות רואות את המוות כהיפרדות הנפש מן הגוף ומאמינות בנצחיות הנפש , כלומר בעלייתה לשמים ובהתקרבותה אל אלוהים . אחד הפסוקים שעליהם מבוססת השקפה זאת ביהדות ובנצרות הוא : "והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה " : ( קוהלת יב , . ( 7 האסלאם מבסס השקפה זאת בין השאר על הפסוק : [ ... ]" אנו ביד אלוהים ואליו סופנו לשוב " . ( סורת הפרה [ אלבקרה ] , 2 - פס ' . ( 156 כעד קוברים את המת ככל אחת ט ; הדתות ? בכל שלוש הדתות קוברים את המת באדמה , אם כי בנצרות וביהדות יש כיום זרמים המתירים את שרפת הגופה . הקבורה באדמה , שהייתה מעשה מקובל בקרב קבוצות אנושיות רבות בעולם העתיק , קיבלה הסבר וחיזוק בכתבי הקודש של הדתות המונותאיסטיות . ביהדות ובנצרות קושרה הקבורה באדמה לפסוק "כי עפר אתה ואל עפר תשוב " : ( בראשית ג , 119 , שאותו אלוהים אומר לאדם וחווה בעת גירושם מגן העדן . בספרות המדרש היהודית מסופר כי לאחר שהרג קין , בנם הבכור של אדם וחווה , את הבל אחיו הצעיר , התאבלו ההורים על בנם המת ולא ידעו כיצד לנהוג בגופתו . "בא עורב אחד שמת לו אחד מחבריו , לקח אותו וחפר בארץ וטמנה לעיניהם . אמר אדס : 'כעורב אני עושה "' ( פרקי דרבי אליעזר , כא . <

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help