sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

חידושים כטקסי נישואין כיהדות טקס הנישואין הנערך על פי ההלכה מקובל כיום על חלק גדול מהציבור היהודי בישראל , אולם בקרב יהודי העולם רבים אינם עורכים אותו יותר ; את מקומו תופסים במקרים רבים טקסים שנוצרו על ידי הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי . במדינת ישראל , טקס הנישואין הנערך על פי ההלכה הוא היחיד הנחשב תקף לגבי היהודים , אך המדינה מכירה בנישואין שנערכו במדינות אחרות בטקסים רפורמיים וקונסרבטיביים ואף בנישואין אזרחיים , כלומר בנישואין שנערכו בחו"ל על פי חוקי המדינה שבה נישאו בני הזוג . אזרחים ישראליים המעוניינים להינשא בנישואין אזרחיים עושים זאת במדינות אחרות . בציבור היהודי בישראל קיים ויכוח בשאלת הנהגת נישואין אזרחיים . בטקסי הנישואין הנערכים על ידי הרבנים הקונסרבטיבים והרפורמים , וגם באלה שעורכים רבנים אורתודוקסים מסוימים , מוסכם שתוקפם ועוצמתם של הקידושין נובעים מן ההדדיות שבאמירות . בטקס הנערך בזרם הרפורמי , ולעתים גם בזרם הקונסרבטיבי , החתן מעניק טבעת לכלה והכלה מעניקה טבעת לחתן . החלפת הטבעות היא סמל לשוויון . עקרון השוויון בא לידי ביטוי גם בנוסח של הכתובה , שהיא הצהרה של שני בני הזוג על מחויבותם ההדדית להקים משפחה . הזרם הרפורמי גורס כי על בני הזוג להיות מעורבים בעיצוב הטקס , כדי שישקף את אופיים ואת אופי הקשר ביניהם . בני הזוג מוזמנים ליטול חלק בעיצוב הכתובה יחד עם הרב המדריך ומנחה אותם - הם מעורבים בבחירת נוסחים שונים של ברכות , בשילוב ברכות של בני המשפחה , ובהוספת קטעי קריאה ושירה המבטאים אותם ואת עולמם הרוחני . ריבוי נשים כיהדות לאישה היהודייה מותר להינשא לגבר אחד , וההלכה אוסרת עליה בחומרה לקיים יחסי קירבה כלשהם עם גבר אחר בהיותה נשואה . לגבר היהודי , לעומת זאת , ההלכה מתירה עקרונית את הביגמיה , כלומר נשיאת אישה שנייה . אך למרות ההיתר , מאז שנת 1000 בקירוב נמנעו היהודים שחיו בארצות נוצריות לשאת למעלה מאישה אחת . הדבר קרה בעקבות תקנה שנתקנה ביהדות , האוסרת על נשיאת אישה שנייה . את התקנה מייחסת המסורת היהודית לאחד מחשובי הרבנים באירופה , הרגמ"ה - רבנו גרשום " מאור הגולה . " מדוע נוצרה התקנה ! אחת הסיבות לכך היא שלנוצרים הותרו רק נישואין מונוגמ"ם ( כלומר , נישואין בין גבר אחד לאישה אחת . ( מכיוון שהיהודים יכלו להתחתן עם אישה שנייה , האשימו הנוצרים את היהדות בכך שהיא מתירה ניאוף , כלומר מתירה קיום יחסי מין אסורים , ויש הסוברים שהתקנה נועדה למנוע מהנוצרים את האפשרות להאשים בכך את היהודים . אחרים רואים בתקנה דוגמה לעלייתו של מעמד הנשים . השקפה שלישית אומרת כי התקנה היא דוגמה להשפעה נוצרית על המיעוט היהודי באירופה . כיום מקובלת תקנת רבנו גרשום על כל הקהילות היהודיות בעולם , ובמדינת ישראל נחקק חוק האוסר ביגמיה . ועם זאת , בתנאים נדירים מותר לגבר לשאת אישה שנייה , וזאת בהסכמת 100 רבנים . לדוגמה : במצב שבו חלתה האישה במחלת נפש והגבר אינו יכול לקיים עמה חיים תקינים , אך גם אינו יכול להתגרש ממנה ( משום שחולת נפש נחשבת למי שאינה יכולה להחליט שרצונה בגירושין . ( לאישה , לעומת זאת , אין אפשרות לקבל היתר כזה מרבנים בשום מקרה , והיא לא תוכל להינשא בשנית בטרם התגרשה מבן זוגה הקודם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help