sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

לפני טקס הקידושין נערך בין הצדדים הסכם הקרוי כתובה . בכתובה מפורטים חובותיו של הגבר כלפי אישתו במהלך הנישואין , שעיקרם חובת הפרנסה : הגבר מתחייב לשלם עבור מזונותיה , בגדיה , הוצאותיה הרפואיות ועוד . כן נקבע בכתובה איזה חלק מרכושו של הבעל תקבל האישה אם תתאלמן . הכתובה קובעת גם את חובותיו הכספיים של הבעל כלפי אישתו אם יתגרשו . חובת כתיבת הכתובה מנומקת בכך שחייהם המשותפים של גבר ואישה חייבים להיות מבוססים על חוזה המבהיר את חובותיהם זה כלפי זה . בחברה המסורתית הכתובה מגוננת על האישה בכך שהיא מקשה על הגבר לגרשה ללא עילה . בקהילות ובעדות יהודיות שונות נערכים טקסים ואירועים הקודמים לקידושין . אחד מהם הוא טקס החינה , הנפוץ בקרב יהודים שחיו בעבר בארצות מוסלמיות כמו מרוקו , הודו ותימן ( ראו תיאור הטקס בסוף הפרק . ( יש העורכים לכלה ולחברותיה ולחתן ולחבריו מסיבות ובהן הם נפרדים סמלית מחיי הרווקות . טקס הקידושין נערך תחת חופה - יריעת בד מקושטת , המחוברת ל4- מוטות . בתקופות מסוימות נהגו להכין את המוטות מעצים שניטעו ביום לידתם של החתן והכלה . המוטות נישאים בידי קרובי משפחה או ידידים , כסמל לתמיכה משפחתית וחברתית . החופה מסמלת את קורת הגג המשותפת שבני הזוג נכנסים אליה לאחר הנישואין . רוב היהודים הנישאים בטקס דתי במדינות אחרות בעולם , עורכים את הטקס בתוך בית הכנסת ; בישראל , רבים נוהגים להציב אותה תחת כיפת השמים ולערוך את הטקס מחוץ לבניין . כיפת השמים מסמלת את הקדושה השמימית , ואילו החופה מסמלת את הקדושה הנוצרת באמצעות הנישואין בחיי האדם על פני האדמה . החתן והכלה מגיעים לטקס במיטב בגדיהם . הכלות נוהגות ללבוש שמלות לבנות מהודרות , שצבען מסמל טוהר וקדושה וכן פוריות ( שכן גם צבעו של החלב , חלב האם , הוא לבן . ( בחלקו הראשון של הטקס נוהגים ( בקרב חלק מעדות ישראל ) לערוך הקפות - הכלה מקיפה את החתן שבע פעמים . הרב מחזיק כוס יין ומברך : " ברון ' t אתה t - ה , ' אלהינו ??? . ; מלו I v v ל העולם , t t בורא ?? פרי : הגפן v - י " . החתן והכלה לוגמים מכוס היין , והרב מברך את ברכת הנישואין : " בר t וך אתה t - ה , ' א להינו מלך ' v - . העולם , t t אשר r קדשנו ' t : במצותיו t : ? : וצונו : t על - העריות , t-: t ואסר t : לנו t את v הארוסות , -: t והתיר לנו את הנשואות לנו על ידי חפה וקדושין . ברוך אתה ה , ' מקדש עמו ישראל על ידי חפה וקדושין " . אז אומר החתן : "הרי את מקדשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל" והוא עונד על אצבעה של הכלה את טבעת הנישואין . לאחר מכן הרב קורא בקול את נוסח הכתובה . על חובותיה של האישה בנישואין חובת פרנסת המשפחה מוטלת בכתובה רק על הגבר , אך כבר בעת העתיקה נקבע שגם לאישה חובות בעלות ערך כספי כלפי כעלה - חובות שאינן מופיעות בכתובה . חובות אלה נקבעו כדי ליצור כין בני הזוג הדדיות , והן מכתות "מעשה ידיה . " כספרות המסורתית הכוונה למלאכות הבית - ניקיון , בישול , טיפול כילדים ועוד . כן חייבת האישה לשתף את כעלה ברווחים שיש לה ממלאכות שהיא עושה בביתה , כגון מכירת בגדים שתפרה או תבשילים שהכינה . חלוקה זאת של העול בין הגבר לאישה תאמה את חלוקת העול בין כני זוג בקהילות יהודיות מסוימות בעבר , אך בימינו היא רחוקה מן המציאות . רבות מן הנשים היהודיות עובדות כיום , כשכירות וכעצמאיות , והן נוטלות חלק ניכר בפרנסת משפחותיהן , וגברים לא מעטים נוטלים חלק במלאכות הכית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help