sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

פרק שלישי : נישואין הנישואין הם התקשרות חוזית בין שני בני אדם , שמטרתה בניית חיים משותפים והקמת משפחה . שלוש הדתות מכירות בהתקשרות הזאת בין גבר לאישה ורואות קשר זה בחיוב . שלושתן קבעו דינים הנוגעים לנישואין ועיצבו את טקסי הנישואין . היהדות רואה בנישואין מצווה וקשר קדוש . תפיסה זאת נסמכת על סיפור בריאת האישה מצלעו של אדם - מאחר שבמקור האיש והאישה היו מחוברים , התחברותם בנישואין היא מעין חזרה למצב שלפני ההפרדה , כמתואר בספר בראשית : Sjr כן י _ עזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר ארון " : ( בראשית ב , ( 24 יחסה החיובי של הדת היהודית לנישואין בא לידי ביטוי בפרשנות לתנ '' ך ובאימרות חכמים . בספר בראשית נאמה " ויברא r : ? אלהים . ? : את : האדם tt T בעלמו : - r בצלם : ? : ?? . אלהים : : ברא t t אתו זכר t t ונקבה : t ' ? ברא r r אתם " : t ( בראשית א , ( 27 בעקבות פסוק זה קבע רבי אלעזר : " כל אדם שאין לו אישה אינו אדם , שנאמר - זכר ונקבה ברא אותם ... ויקרא שמם אדם" ( תלמוד בבלי , יבמות סג , א . ( כלומר , רבי אלעזר סבור כי הגבר זקוק לאישה כדי להשיג שלמות . במקום אחר קובע התלמוד : " כל אדם שאין לו אישה שרוי בלא שמחה , בלא ברכה , בלא טובה " ( תלמוד בבלי , יבמות , סב ב < אימרה זאת מתבססת על פסוק מספר בראשית , המספר על בדידותו של אדם הראשון ועל החלטתו של אלוהים לברוא לו בת זוג : " ויאמר ה' אלהים לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו " : ( בראשית ב ( 19 , ביהדות המסורתית קשר הנישואין מושווה לקשר שבין אלוהים לעם ישראל , קשר שיש בו קירבה . על פי השקפה זאת , על האישה להיות כפופה לבעלה כפי שעם ישראל כפוף לאלוהים . ביטוי אחד מרבים לגישה זאת מצוי בדברי ר' יצחק אבוהב , שחי במאה ה : 14- " אף על פי שהאשה היא בת זוגו של אדם , אל [ תיחשב ] בעיניה לבעלה כחבר , אלא כאדון " . ( יצחק אבוהב , מנורת המאור , , 1961 עמ י ( 369 גישה זאת התבססה על הפסוק בספר בראשית שבו דיבר אלוהים אל חוה במהלך הגירוש מגן עןן : [ ... ]" ואל אישך תשולןתך והוא ימשל בך " : ( בראשית ג ( 16 , כיום יחסה של היהדות למקומם של הגבר ושל האישה בקשר הנישואין הוא אחר . בזרם הרפורמי ובזרם הקונסרבטיבי , ואף בחלקים מן הזרם האורתודוקסי , נוהגים להבליט את ההדדיות בקשר הנישואין ולהדגיש את השוויוניות בין בני הזוג . לדוגמה , כשהכלה עונדת טבעת לחתן בטקס הרפורמי והקונסרבטיבי , היא מצטטת מן התנ " ך את הפסוק : " אני לדודי ודוךי לי הרעה בשושנים" ( שיר השירים ו ( 3 , א . כיהדות : "והיו לכשר אחד"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help