sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

על פי התפיסה הדתית , מעתה והלאה הנער הוא הנושא באחריות למעשיו וייענש בעצמו על עברותיו . אחד ממרכיבי טקס בר המצווה הוא נשיאת דרשה על ידי הנער . לעתים נישאת הדרשה בבית הכנסת , לאחר העלייה לתורה , ולעתים היא נישאת במהלך סעודת המצווה שנערכת לאתר מכן . לעתים הדרשה עוסקת בנושא הקשור לפרשה שבקריאתה השתתף , ולעתים היא עוסקת באחת המצוות שעליו להתחיל לקיים - לדוגמה , הנחת התפילין . בדרך כלל , הנער מודה בדרשתו להוריו ולמוריו . את הטקס מלווים מנהגים שונים , כמו המטרת סוכריות על ראשו של הנער לאחר שסיים לקרוא את ההפטרה ולומר את הברכות הנלוות אליה . יש הרואים במנהג זה משאלה שדרכו בחיים תהיה מתוקה . לאחר הטקס נערכת סעודת מצווה , שבדרך כלל מזמינים אליה בני משפחה וידידים . יש הנוהגים להוסיף לטקס בר המצווה ולסעודת המצווה גם מסיבה רבת משתתפים בערב של יום חול או במוצאי השבת , ולהזמין אליה אורחים נוספים . לפניכם קטע ספרותי המתאר טקס בר מצווה במזרח אירופה בראשית המאה ה , 20- מאת הסופר היהודי שלום עליכם . שלום עליכם / דרשה של "נר-מ ^ וה" מתוך : על סף הנעורים , , 1943 ערוך בידי א . רוזנצוויג , א . אשמן וב . אביבי " חג גדול ונהדר היה היום ההוא , יום חגיגת הבר-מצ 1 ה בבית נחום רבינוביץ . בעבודת החג הזה ובהכנתו עסקו ידים הרבה , והמנצחת על כל העבודה היתה האם הזקנה ( כלומר הסבתא [ ... ] . ( בלעדיה לא הרים איש את ידו ואת רגלו ועל-פיה נחתכו כל העניינים ונפתח כל השאלות [ ... ] . ובשעת-מעשה באה בריב עם כל בני הבית [ ... ] ואפילו את פני בר-המצ 11 ה בכבודו ובעצמו לא נשאה בשעת-חירום וגערה בו בנזיפה , כי במקום שיושבים אנשים ישתדל להיות איש : לא ישוך את צפרניו , לא יצחק ולא יצחיק את האחרים . מלבד הקהל הרב , שנקרא לבית נחום רבינוביץ מבית-הכנסת תיכף לאחר התפלה , התאספו ובאו כל בני-המשפחה . [ ... 1 בין הבאים , כמובן מאליו , היה אף המלמד [ ... ] הנה הגיעה השעה , שעת הבחינה הגדולה . בר-המצ 1 ה צריך היה לעלות על השלחן ולהתחיל בדרשתו - והמלמד , רב משה-דוד , נתעורר פתאום ונתרגש : גבו הכפוף נתמתח ונתישר , גבות עיניו השחורות והעבותות נזדקפו , ועיניו החדות ננעצו ודבקו בפני תלמידו . בוהן ידו חתרה כמאליה חתירה אחת באויר מלמטה למעלה , כמקל זה ביד המנצח בנגינות - והאות ניתן לבר-המצוה להתחיל בדרשה . והתלמיד , בר-המצוה הנפעם והנרגש , כשעלה על השלחן ועמד מעל לראשי המסובים וראה את עיניהם התלויות אליו ומחכות לאמרי-פיו , כמעט נפל על פניו מגודל הפחד . עיניו חשכ , 1 ברכיו פק , 1 לשונו יבשה ודבקה אל חכו וכל חושיו נתבלבלו . דומה היה כמהלך על גבי הקרח . עוד מעט יבקע הקרח מתחת רגליו - והוא וכל הקהל עמו ירדו תהומות . J F ואולם רק רגע אחד ארכה מבוכת ! זאת . ברגע השני , למראה מבטי עיניו של רבו וחתירת ב 1 הן יד , 1 התחזק ומחו שב אלי . 1 וכיון שפתח בדרשה , מיד פגה חרדת לב 11 אימת-הצב 1 ר לא בעתת ! ע 1 ד . מוחו נעשה צלול , ק 1 ל 1 הלך וחזק , 1 ה 1 א ג 1 פ 1 היה כהולך לבטח דרכו , כפוסע על פני גשר של ברזל . מרגע לרגע התלהב יותר , עד כי הרגיש חום נפלא בכל אבריו , מץ מתיקות נעימה , אשר כמוה לא הרגיש מעולם , והדרשה שטפה מפיו למישרים , כשמ [ הטוב השוטף מפי הצלוחית ... 1 אף-על-פי שכל אותה השעה , אשר עמד בר-המצוה על השלח ! יסובב אצבעו באויר אחרי בוהן ידו של רבו , היו כל חושיו נתונים לדרשה , בכל זאת לא גרע עיניו גם מן המסובים , היושבים מסביב ומקשיבים לדבריו . התבונן אליהם מדי פעם בפעם וראה את עיניהם ואת הסבר פניהם עם כל תנועותיהם והעויותיהם . דבר לא נעלם מעיניו . [ ... ] ואפילו את פני חבריו ראה - אלה הנערים הפוחזים , אשר מתחילה נתכוונו להצחיקו ברמיזות עינים ולהטותו מן הדרך . ואחר-כך עמדו כולם בלי-נוע , פוערים פיהם , מחרישים ומשתאים ומקנאים ב . 1 הנה נתקל 1 עיניו בפני אביו הקורנים . ניכר היה , כי אין אדם מאושר בעולם יותר ממנו . קומתו נזדקפה , ראשו הורם , שפתיו נעו אחרי תנועות שפתיו של בנו הדורש [ ... ] והאם , חיה-אסתר הקטנה ? זו עמדה בענוה ובדרךארץ מרחוק , במקום ששאר הנשים עומדות , חבושה במטפחת המשי של שבת , כולה נרגשה ונפעמה , נאנחה בחשאי , מפרקת את אצבעותיה בבת-אחת , ושני אגלי דמעה , כשני פנינים מזהירים , ירדו מעל לחייה והתנוצצו באור השמש על פניה המאושרים " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help