sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

במאות הראשונות לספירה התקיים מנהג של נטיעת עצים לכבוד הולדת תינוק ; עץ ארז לבן , ועץ אורן לבת . כאשר הגיעו התינוקות לבגרות ונישאו , נהגו לגזום מעצים אלה ענפים ולהרכיב עליהם את החופה ( כלומר , את יריעת הבד שתחתיה נערך טקס הנישואין . ( טקס "זבד הכת" החברה היהודית המסורתית טיפחה את הציפייה ללידת בנים , ולידת בנות עוררה שמחה פחותה ולעתים אף אכזבה . אבות לבנות זכו לנחמה שהולדת הבת תביא בעתיד ללידת בנים , וכך נאמר בתלמוד הבבלי : " בת תחלה סימן יפה לבנים " . ( בבא בתרא , קמא , עמ ' א ) שינויים במעמד הנשים בעולם ובציבור היהודי הביאו להתייחסות שוויונית יותר ללידת הבנות ולשאיפה להעניק ללידתן משמעות , בדומה למשמעות המוקנית בהלכה ובמסורת ללידתם של בנים . לציון לידתן של הבנות נוצרו טקסים שונים - חלקם התקבלו על חוגים נרחבים , וחלקם נהוגים בקהילות מצומצמות . טקס זבד הבת נוצר בראשית העת החדשה , והוא מקובל בעיקר בציבור הספרדי . "זבד , " משמעותו מתנה , ובטקס קוראים לתינוקת החדשה בשם ומודים לאל על המתנה שהעניק להורים החדשים . הטקס נערך בבית הכנסת או בבית ההורים , באחד הימים הראשונים לחיי התינוקת . במהלכו נאמרים פסוקים משיר השירים , ובתוכם : " הראיני את מךאיך השמיעיני את קולך כי קולך ערב ומךאיך נאוה " : ( שיר השירים ב ( 14 , כמו כן אומרים ברכה מיוחדת לקריאתה של התינוקת בשם , ונאמר מזמור תהילים קכ " ח , העוסק בברכה שהצאצאים מביאים עימם : " אשתך כגפן פריה בנךכתי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלרונך " : ( תהילים קכ"ח , ( 3 טקס זבד הבת לובש כיום אופי של אירוע שמחה , הנערך לעתים באולם אירועים ומוכר גם בשם "בריתה" ( בלשון הדיבור נהוגים גם שמות אחרים , כמו "שמחת בת , " "סעודת הודיה" או "מסיבת . ( " הטקס כולל סעודה והבאת מתנות , בדומה לטקס ברית המילה , ולעתים נכללים בו ברכות , קטעי שירה ונאומים . י יען ^^ 71 הגנה על שלום התינוק במסורת לפני המאה העשרים , שבה הבטיחה הרפואה המודרנית את חייהם ואת בריאותם של רוב התינוקות , היו התינוקות פגיעים ביותר ורבים מהם חלו ומתו עוד בינקותם . החרדה לשלומם של התינוקות הביאה להתפתחותם של מנהגים עממיים רבים , שנועדו להגן עליהם . אחד המנהגים הנפוצים היה להשגיח על התינוק בלילה שלפני מילתו , כדי לשמור עליו מפני מלאכים רעים , שדים ושדות . זאת מתוך חשש שבלילה זה הוא פגיע ביותר . מנהג אחר היה לתלות קמעות מעל למיטת התינוק , כדי לשמור עליו ממזיקים ולהביא מזל טוב לו ולמשפחתו . על קמעות כאלה כתובים לעתים פסוקים מכתבי הקודש , שמות האלוהים , שמות נביאים או צדיקים . לעתים משותפים קמעות אלה לבני דתות שונות החיים באותו אזור גאוגרפי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help