sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

בתנ"ן לא מופיעה תשובת האל , אבל על פי ספרות המדרש ענה אלוהים לאליהו שעליו ( על אליהו ) לוודא שבני ישראל לא יפרו לעולם את בריתם עמו ( עם אלוהים , ( ולכן תפקידו לבקר כל תינוק שייוולד במהלך הדורות ולוודא שהוא מוכנס בבריתו של אברהם אבינו . והמדרש מוסיף : " חייך שאין עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך" ( פרקי דרב » אליעזר - "רוורב , " פרק כיירו ) על פי מדרש זה נוצר עוד כיבוד הניתן במהלך טקס המילה לאחד האורחים - הנסת התינוק על "כיסא אליהו , " ככתוב : "מכאן התקינו חכמים לעשות כסא אחד מכובד למלאך הברית , שנקרא אליהו ז " ל מלאך הברית" ( שם , שם . ( פדיון הכן טקס נוסף הנערך לבן הראשון הנולד לאמו הוא פדיון הבן . על פי התורה נצטוו בני ישראל ליעד כל בן בכור לעיסוק בעבודת האל . בכך היו אמורים להודות לאל על כך שהציל את בניהם בעת שהמיט מכת בכורות על מצרים . ואולם , מאחר שרוב בני ישראל שהלכו במדבר חטאו והשתתפו בבניית עגל הזהב בזמן שהותו של משה על הר סיני , פסל האל את בניהם מעיסוק בפולחן . רק בני שבט לוי , שלא השתתפו בבניית העגל , נבחרו לעסוק בפולחן ככוהנים וכלוויים . על שאר בני ישראל ציווה האל לפדות את בניהם , כלומר לשלם תמורת שחרור בניהם הבכורים מהחובה להקדיש עצמם לעבודת האל . הלוויים והכוהנים אינם חייבים לפדות את בניהם . טקס פדיון הבן נערך לכל בן בכור לאמו . על אביו לפדות אותו בהגיעו לגיל חודש , באמצעות מתן חמישה שקלי כסף לכוהן . ( חשוב להדגיש כי בתקופת המקרא היה זה סכום ניכר , הגבוה בהרבה מערכם של 5 שקלים בימינו (! מצווה זאת נוהגים לקיים בטקס חגיגי , שנלווית אליו סעודת מצווה . במהלך הטקס האב אומר לכוהן : " חפץ אני לפדות את בני , והא לןל ימי פדיונו שנתחיבתי מן התורה " . הטקס מתקיים רק בימי חול , מכיוון שבשבת אסורה העברת כספים . טקס זה מקובל כיום בעיקר בקרב שומרי המצוות . מצוות המילה בחברה היהודית בימינו בין המצוות שהיהודי חייב בהן , נראה שמצוות המילה נשמרת ומקוימת יותר מכל מצווה אחרת . ולא רק שומרי המצוות אלא גם רוב היהודים החילוניים מקיימים מצווה זאת . כיום נשמעים בחברה היהודית קולות מעטים המתנגדים לקיום המילה וטוענים כי אין לבצע פעולה ניתוחית , שמטבעה כרוכה בסיכון מסוים , אם אין לה סיבה רפואית . מאידך גיסא יש עדויות לכך שגברים נימולים , יהודים ומוסלמים , חשופים פחות למחלת הסרטן באיבר המין . לכן מקובלת כיום המילה מסיבות רפואיות גם בקרב חלק מהגברים הנוצרים בארצות המערב . " כיסא אליהו , " זאב רבן , ארץ ישראל , תחילת המאה ה20-

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help