sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

פרק ראשון : לידה בואו של תינוק לעולם נחשב בשלוש הדתות לשמחה , שכן הלידה מעידה על פוריות ומסמלת המשכיות . תפיסה זאת באה לידי ביטוי בתפילות , בברכות ובטקסים . א . כיהדות : "הוא יברך את האישה היולדת" לאחר הולדתו של תינוק או תינוקת מתכבד האב בעלייה לתורה בשבת . כן נאמרת ברכה לבריאות האם והתינוק או התינוקת , והשורות הפותחות אותה הן : " מי שברך — v י אבותינו - ; ן , אברהם tt : - יצחק : I 1 ויעקב : , I : משה r ואהרן ' - ; - : דוד t ושלמה , : שרה t t רבקה ? : th רחל :- ולאה , t הוא יברך r : ' ?? את האשה t ? t היולדת 1 י [ וכאן מציינים את שם האם ] ואת v : בתה t שנולדה t : v לה t למזל : t ~ טוב , ויקרא ? : די שמר . t : בישראל : t : [ וכאן " " מציינים את שם התינוקת ] " [ ... ] אם נולד בן , אומרים את אותן שתי שורות הפותחות את הברכה , אך לא מציינים את שם התינוק ( שכן שמו של הבן הזכר מוכרז בטקס המילה , ( ומוסיפים : " ואת v בנה t : שנולד ~ v לה t למזל t ~ : טוב , . [ ... ] בשכר — : זה v יזכו : אביו ? t ואמו ? : להכניסו : — : בבריתו ? : ? של 7 אברהם : 1 1 אבינו " [ . " ] ? t בחלק מהקהילות היולדת אומרת את "בךכת הגומל" - ברכת הודיה שאדם מברך לאחר שניצל מסכנה - על כך שהלידה עברה בשלום . ואז עונה לה הקהל : " אמן . מי שגמלך טוב , הוא יגמלך כל טוב , סלה " . המילה : "כן שמונת ימים ימול" שמונה ימים לאחר הולדת הבן נערך טקס ברית המילה : הסרתה של שכבת עור הקרויה "עוךלה" מאיבר המין של הרך הנולד . המצווה למול את הבן שנולד מופיעה בספר בראשית : " ויאמר אלהים אל אברהם ואתה את בריתי תשמר אתה וזרעך אחריך לדרתם : זאת בריתי אשר תשמרו : : ? ביני וביניכם 7 ובי I ? ?? זרעך !*? : :- אחריך 1 ?/ -: - המול ? לכם y t כל t זכר : t t ונמלתם v :- ; את ?? בשר - : ערלתכם v : - : * t והיה t t : לאות ; ברית ? : ביני וביניכם : ובן שמנת ימים ימול לכם כל זכר לדרתיכם יליד בית ומקנת כסף מכל בן נכר אשר לא מזרעך **" . ; - ? הוא : המול י ימול י יליד : י ביתך : י ומקנת ~> : כספך י 1 והיתה t :: t בריתי ? ? : בבשרכם ; - ; ? לברית ? : ? עולם : t * וערל " * t ; זכר r t אשר v : לא ימול את בשר }? ךלתו ונכרתה הנפש ההוא מעמיה את בריתי הפר " : ( בראשית י " ז ( 14-9 , מכיוון שמצוות המילה הוטלה לראשונה על אברהם אבינו , הנחשב לאבי האומה , מכנים אותה בשם " כניסה בבריתו של אברהם אבינו . " עריכת המילה היא מתן סימן בגופו של הבן הזכר , סימן המבטא את הברית הנצחית בין האל לבין כל בן זכר מבני ישראל . המילה מסמלת גם את הצטרפותו של הרך הנולד לעם ישראל . המצווה למול את הבן שנולד מוטלת על אביו . אם מת האב או נעדר - הקהילה אחראית למילתו . על חשיבותה של מצוות המילה ניתן לעמוד על פי דברי החכמים המופיעים בתלמוד " גדולה מילה שאלמלא היא לא ברא הקב"ה את עולמו " .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help