sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

והשמיעו לעברו מילות לעג . כשהגיעו למקום הנקרא " גבעת הגולגותא " נצלב ישוע , ובסבלו זעק : "אלי אלי למה עזבתני" ( הבשורה על פי מתי כז , ( 46 את מסע הייסורים הזה משחזרים ביום זה בקהילות נוצריות רבות בעולם . בעבר נכלל בנוסח התפילה של יום השישי הקדוש הנישא בכנסיות הקתוליות , משפט המביע זעם רב על העוול שנעשה לישוע בידי מי שלא הכירו במשיחיותו . המתפללים מבקשים מן האל לסלוח גם להם ולתקן את ליבם כדי שיאמצו בעתיד את האמונה בו . התפילה מתייחסת גם לאלה שסטו מן האמונה המקובלת על ההנהגה - ליהודים ולעובדי האלילים . ביחס ליהודים נאמר בנוסח התפילה הקתולי כך "-. הבה נתפלל גם עבור היהודים הבוגדים , ונקווה שאלוהים יסיר את המעטה מעל ליבותיהם , כדי שיכירו באדוננו ישוע המשיח " . התפילה מייחסת ליהודים עיוורון , שכן הם מסרבים להכיר במשיחיותו של ישוע . בשנות ה60- של המאה ה20- שונה נוסח תפילה זה , ובמקומו נקבע הנוסח הזה : " הבה נתפלל למען העם היהודי , שהיה הראשון לשמוע את דבר האל , שימשיך לשגשג באהבה לשמו ובנאמנות לבריתו עם האל " . התפילה מבקשת מן האל לזכור את הבטחתו לאברהם ולזרעו , ומביעה תקווה שהעם היהודי , שבו בחר האל לראשונה , יזכה בישועה . ביום השבת מוקדשות שעות היום להכנות לחג הפסחא , המתחיל בערב . בלילה שבין השבת ליום ראשון נערכת בזרם הקתולי מיסת הפסחא . המיסה נפתחת בטקס הנקרא "הליטוךגיה של האש : " הציבור מתכנס באפלה ובשקט ברחבה שמחוץ לכנסייה , וכל אדם אוחז בנר כבוי . אז מדליקים במקום אש גדולה . לאחר שמברכים את האש , מדליקים באמצעותה את "נר הפסחא " - נר גדול , שעליו נהוג במקרים רבים לחרוץ כמה סימנים : את סימן הצלב ; את האותיות אלפא ואומגה , האותיות הפותחות ומסיימות את האלף-בית היווני ואשר מסמלות את ישוע , שהוא ההתחלה והסוף ; וכן מסמנים על הצלב את השנה , כשספרותיה נכתבות בין קווי הצלב . לבסוף נועצים בצלב חמישה מסמרים מבושמים , המסמלים את פצעיו של ישוע . לאחר שהודלק נר הפסחא מדליקים בעזרתו את הנרות של הציבור כולו , אשר צועד לתוך הכנסייה האפלה . נר הפסחא מוצב במקום מרכזי , סמוך למזבח . במהלך הטקס קוראים קטעים רבים מכתבי הקודש לאור הנרות . על פי הפרשנות הנוצרית , הקטעים שנבחרים מן הברית הישנה מכילים רמזים להופעתו של ישוע ולהיותו המשיח . בין השאר קוראים את סיפור בריאת העולם , סיפור גן העדן , סיפור המבול , עקדת יצחק , וקטעים מספר ישעיהו . מהברית החדשה נקראים קטעים העוסקים בטבילה וכן , כמובן , תיאור תחייתו של ישוע בבוקר יום ראשון . ( עוד על הפרשנות הנוצרית הקושרת את ישוע לברית השנה , ראו בפרק "הספרות הסמכותית והספרות המקובלת , " בספר "אל אחד ושלוש דתות ( " בכנסיות של הזרם האורתודוקסי ברחבי העולם נערך בשבת זאת , המכונה "שבת הגדולה , " טקס שונה במקצת , הקרוי "שבת האור . " בזרמים אלה נכנס כוהן הדת למקום מוסתר בכנסייה והוא עד , על פי האמונה , לנס - לירידת אש מן השמים . אש זאת מאירה את הלפיד שהוא נושא , ובעזרתה המתפללים מדליקים נרות שהם מחזיקים בידיהם . תהלוכת עולי תל נוצרים ב " שבוע הקדוש " בירושלים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help