sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

מאורחות הפסח אחת ממצוות החג העיקריות היא ביעור החמץ . החמץ הוא קמח העשוי מתערובת של דגנים שונים - חיטה , שעורה , שיבולת שועל ושיפון - ואשר עוךבב בנוזלים ותפח . ההלכה אוסרת על היהודי להחזיק בבעלותו חמץ בפסח , ולכן מסלקים את החמץ מן הבית והוא בבחינת "בל ייראה ובל יימצא . " וכדי להימנע מהשחתת כמויות גדולות של מזון , בעיקר על ידי הסוחרים , התירה ההלכה למכור את החמץ במכירה סמלית לאדם שאינו יהודי למשך תקופת הפסח . החובה לסלק חמץ מחייבת ניקוי ומירוק של הבית . לפיכך מבצעים בכלי האוכל והבישול פעולות הכשרה - טבילה במים רותחים . יש המחליפים את הכלים בכלים מיוחדים לפסח . את סילוק החמץ מן הבית מסיים טקס הקרוי "בדיקת חמץ : " מחפשים שיירי חמץ בבית , ואת מה שנמצא שורפים בחצר . יש המניחים פיסות לחם העטופות בבד במקומות חבויים שונים בבית , ולאחר חיפושן ומציאתן שורפים אותן . הטקס מתקיים בליל י"ג בניסן ובבוקר היום שלמחרת , י"ד בניסן . הטקס המרכזי של החג הוא סדר הפסח . לאחר חורבן בית המקדש השני , כשבטלו העלייה לרגל לירושלים והקרבת קורבן הפסח בבית המקדש , חיפשה ההנהגה היהודית דרך להמשיך ולקיים את המצווה החשובה לזכור את יציאת מצרים ואת מתן התורה לעם ישראל . הדרך שנמצאה לכך הייתה הפיכת הטקס הציבורי שהתקיים בירושלים לטקס משפחתי , שבו יספרו המבוגרים לילדיהם על אירועים אלה . טקס זה קרוי "סדר הפסח , " והוא נערך בערב החג , בי"ד בניסן , אחר החשכה . מכלול קטעי הקריאה , השירים והפעולות הטקסיות שיש לערוך ב"ליל הסדר , " מצוי בחיבור הנקרא "הגדה של פסח . " ההגדה מורכבת מקטעים שחוברו בתקופות היסטוריות שונות . חלקיה המוקדמים חוברו כנראה בסוף תקופת בית המקדש השני , במאה ה , 1- והם מופיעים במשנה ובתלמוד הבבלי במסכת פסחים , העוסקת בהלכות חג הפסח . במסכת זאת מופיעים דיוני החכמים במצווה לספר על יציאת מצרים בכל דור ודור , וכן בקיום מצוות החג . אחד מן הקטעים המפורסמים בהגדה - ארבע הקושיות שאמור לשאול הילד הצעיר בכל משפחה - לקוח ממסכת זאת ( פסחים קיד-קטז . ( לדוגמה , הקושיה הראשונה היא : " מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות ? שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה - הלילה הזה כולו מצה " . התשובות לארבע הקושיות ניתנות במהלך ליל הסדר . בימי הביניים נוספו להגדה פיוטים ופזמונים . שירים אלה , שחלקם משעשעים , נועדו למנוע את הילדים המשתתפים בליל הסדר מלהירדם לפני שבא על סיומו . אחד מהם הוא "אחד מי יודע , " המשבח את האל ומקנה מושגים יהודיים בסיסיים . השיר כתוב במתכונת שירי עם המקובלת אצל עמים שונים : סדר פסח משפחתי בירושלים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help