sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

חודש הרמדאן כירושלים ' מדי יום מימי חודש הרמדאן , מעט לפני עלות השחר , נשמעים ברחובות הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים קולות תופים המלווים בקריאות של חבורת "המעוררים" ( ובערבית : מסרורון . ( הם קוראים.- "י _ א נאא'ם , וחד אלךאא'ם" " ) הו הישן , יחד את הנצחי , (" "יא נאא'ם , וחד אללה" " ) הו הישן , אמור כי אללה הוא האחד והיחיד . (" כך הם משכימים בקריאות ובמזמורים את המאמינים לארוחה המפסקת שלפני תחילת הצום . באותה שעה נשמעים בבתים השונים צלצולי שעונים מעוררים או צלצולי טלפונים . מיד אחר כך עולים ונשמעים קולות הקוראים לתפילה , המכריזים "אללה אכבר , אלצלאת ח'יר מן אלנום" " ) גדול הוא האלוהים , והתפילה טובה מן השינה . (" הצמים משתדלים לאכול לפני תחילת הצום והתפילה , וזאת כדי שלא להתחיל את הצום בבטן ריקה . הארוחה הנאכלת לפנות בוקר בשעה מוקדמת כל כך נקראת "סחור , " והיא מאפשרת למאמינים להחזיק מעמד במשך שעות היום . המשפחות מתכנסות סביב שולחנות האוכל או המגשים . הארוחה צנועה : גבינה צהובה ונקניק , פיתות ומעט סלטים . אורז ובשר אוכלים בדרך כלל בערב , בסעודה שלאחר הצום . מיד אחרי הארוחה ממהרים אל התפילה . בירושלים האנשים יוצאים אט אט מבתיהם בדרך למסגד אלאקצא שבאלרוךם אלשךיף ( כלומר , המתחם הקדוש . ( גם אנשים שאינם נוהגים להתפלל במשך השנה , מקפידים לקיים את תפילת הרמדאן - החודש שבו ניתן הקךאן לעדת המאמינים . אפילו מי שקשה לו להגיע למתחם אלרוךם אלשךיף , מנסה להגיע לפחות פעם אחת במהלך חודש הרמדאן ולהתפלל במסגד אלאקצא . הקוראים לתפילה קוראים בקול : "אללה אכנו , אללה אכבר" - ויום של צום , היטהרות ותפילה , מתחיל . בחודש הצום מתנהלים בירושלים חיי השוק והמסחר כרגיל . הסוחרים נוהגים בנדיבות כלפי הנזקקים הפונים אליהם לקבלת סיוע , שכן מצוות הצדקה , שהיא מצווה גדולה כל ימות השנה , גדולה פי כמה בחודש הרמדאן . ברחובות לא נראים אנשים מעשנים , שכן חל איסור על עישון בחודש הרמדאן . הקריאה לתפילת הערב מסמנת את סיום הצום . כחצי שעה לפני השקיעה נסגרות החנויות . מוכרי דברי המאפה המתוקים מורידים את המחירים בהדרגה . בבית הקברות המוסלמי שבירושלים מצוי תותח שבאמצעותו בישרו בעבר על סיום הצום בירי פגז בכל יום מימי הרמדאן . התותח הירדני החלוד ניצב עד היום על גבעה בבית הקברות המוסלמי , אך כיום כבר לא משתמשים בו . בשעה היעודה עומד על גבעה זאת מבשר סיום הצום , ומצית רימון הלם . הרימון נזרק לגובה רב ומתפוצץ ברעש גדול . לאחר כמה שניות נשמעת מעשרות המסגדים שבעיר הקריאה לתפילה . מהרובע המוסלמי ומאלחךם אלשךיף , משיח ' ג ' ךאח ומואדי ג'וז , מסילואן , מאבותור ומךאס אל עמוד , נשמעים ברמקולים קולות המכריזים על סיום הצום ועל תפילת הערב : "אללה אכבר , אללה אכבר , חי עלא אלצלאה" " ) גדול הוא האל , בואו לתפילה . (" עם סיום הצום מתחילה הסעודה במתחם אלחרם אלשריף . בבית התפילה המךואני ( המכונה גם " אורוות שלמה , (" המצוי במפלס שמתחת לחצר מסגד אלאקצא , מוגשים אורז ובשר , תרומתם של בעלי יכולת כלכלית . כאן אוכלים יחדיו עניים ועשירים , חולים ובריאים , נשואים ורווקים , משכילים ובורים . אחר כך נערכת תפילת הרשות הלילית , הנקראת צלאת אלתךאויח . זוהי תפילה מיוחדת ללילות הרמדאן . 1 פי כתבתו של הלל כהן " , ירושלים של רמדאן , " שהופיעה במגזין מסע אחו , גיליון מס' , 78 מארס . 1998

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help