sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

מאורחות החג לחג המולד קודמים שבועות אחדים של הכנה , שבמהלכם קוראים בכנסיות קטעים מכתבי הקודש - קטעים העוסקים בבשורה שניתנה למרים אודות לידתו של ישוע , וקטעים העוסקים בציפייה לשובו בקץ הימים . לכן יש בתקופה זאת גם שמחה על לידתו של ישוע וגם חשבון נפש ועשיית תשובה , שמטרתם להיטהר לקראת שיבתו בעתיד ולקראת המשפט שיערוך לכל בני האדם . בזרם האורתודוקסי נהוג להימנע בשבועות אלה מאכילת בשר , ובימי רביעי ושישי מתנזרים גם משמן , מביצים וממאכלי חלב . כן נהוג להרבות בימים אלה במתן צדקה לעניים , ולדוגמה : בחצרות של כנסיות ובמקומות ציבוריים אחרים מקימים שווקים , מוכרים בהם מוצרים שונים ותורמים את ההכנסות למוסדות צדקה . בחצות ליל ה24- בדצמבר בזרם הקתולי ובזרם הפרוטסטנטי , ובליל ה6- בינואר בזרם האורתודוקסי , נערך בכנסיות טקס הודיה חגיגי . במהלך הטקס קוראים מכתבי הקודש : מן הברית החדשה קוראים קטעים המספרים את סיפור לידתו של ישוע , ומן הברית הישנה קוראים נבואות שעל פי הפרשנות הנוצרית מנבאות את הופעתו העתידית של ישוע . אחת הנבואות לקוחה מספר ישעיהו , ואחד מפסוקיה אומה " כי ! לי יל י ד לנו בן נתן לנו ותהי המשרה bj ; שכמו ויקרא שמו פלא יועץ אל גבור אבי עד שר שלום " -. ( ישעיהו ט 15 , אחד המנהגים הנפוצים בחג המולד הוא המחזת סיפור לידתו של ישוע , כפי שתואר בברית החדשה . מרים , אמו של יש וע , הגיעה מנצרת לבית לחם עם ארוסה יוסף , ושם ילדה את בנה : " ותלד את בנה הבכור ותחתלהו ותשכיבהו באבוס ( מתקן שמניחים בו מזון לסוסים ולפרות ! כי לא היה להם מקום במלון " : ( הבשורה על פי לוקס ב . ( 7 , על פי כתבי אבות הכנסייה , היה האבוס ממוקם במערה . לכן נהוג לבנות דגם של מערה ולהציב בה עריסה מרופדת בעשב ובה בובת תינוק . לעתים תלוי על העריסה כוכב נוצץ , לזכר הכוכב שזרח בשמים ביום לידתו של ישוע : " ויהי - : בימי ? הורדוס ; המלך IT •? כאשר v vv נולד - ישוע X- ?? בבית ... . לחם . יהודה T . ויבאו T- מגישים ? : מארץ I v v ? - מזרח t : ? ירושלים : ? t t : ויאמרו : - איה מלך היהוךים אשר ילד כי ראינו את כוכבו במזרח ונבא להשתהות לו " : ( הבשורה על פי מתי ב , . ( 2-1 החכמים חיפשו את התינוק , והכוכב הראה להם את הדרך ; " ויהי כשמעם את דברי המלך וילכו והנה הכוכב אשר ראו במזרח הלך לפניהם עד אשר בא ויעמד ממעל לאשר היה שם הילד : ויראו את הכוכב וישמחו שמחה גדולה עד מאד : ויבאו הביתה וימצאו את הילד עם מרים אמו ויפלו על פניהם וישתחוו לו ויפתחו את אוערותם ויקריבו לו מנחה זהב ולבונה ומר " ? . ( הבשורה על פי מתי ב , . ( 11-9 בניית המערה לכבוד החג היא עיסוק משפחתי וקהילתי , והיא מוצבת הן בבתים והן בכנסיות רבות . עוד נהוג להציב בבתים ובמבני ציבור עץ אשוח - עץ שעליו ירוקים גס בחורף , והוא מסמל חיים ותקווה . את העץ מקשטים בכוכבים , בנורות קטנות , בממתקים , בתפוחים , ובמגזרות נייר בעלות סגנונות אמנותיים שונים . לתלי העץ מניחים מתנות ארוזות , שפותחים אותן בערב החג . הילדים רואים את העץ רק בערב החג עצמו . צלצול פעמון מבשר להם מתי מותר להם להיכנס לחדר שבו העץ מוצב . עם כניסתם מדליקים זיקוקים ושרים שירי חג והלל לאל , ולאחר מכן כולם פותחים את מתנותיהם . לאחר שרואים בשמים כוכב ראשון של ליל חג המולד , מדליקים נורות ונרות בכל הבתים , והתאורה נשקפת מן החלונות . גם הרחובות מוארים בתאורה חגיגית . משמעות מרכזית יש להתגברות האור על החושך בחג המולד . הדלקת הנרות וקישוטי האור האחרים מעידה על ניצחונו של האור , המסמל את החיים , על החושך , המסמל את המוות . ישוע מתואר כמי שמביא אור לבני האדם :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help