sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

השופר הוא אמצעי המכריז על ישיבת בית הדין בשמים - על אלוהים השם על כפות המאזניים את מעשיו הטובים והרעים של כל אדם . חז " ל הסבירו שראש השנה הוא יום הדין השנתי לכל בני האדם משום שאדם הראשון נברא בו . כלומר , ביום בריאתם של בני המין האנושי נקבע לכל אחד מהם פסק דין - האם יזוכה או יורשע . עשרה ימים לאחר ראש השנה חל יום הכיפורים . יסודו של מועד זה בציווי מן התורה ; " אך בעשור לחךש השביעי הזה יום הכפרים הוא מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם והקרבתם אשה לה : ' וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים היא לכפר עליכם לפני ה' אלהיכם " : ( ויקרא כג , ( 28-27 בפסוקים אלה צוו בני ישראל להתענות ביום העשירי של החודש , ולהקריב קורבן כדי לכפר על חטאיהם ולזכות למחילה . יום הכיפורים נתפס ביהדות כיום של קביעת גזר הדין של כל אדם - שכרו או עונשו . לפיכך , הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים מוקדשים לבקשת סליחה ולמעשי כפרה , בתקווה להרבות את השכר או להמעיט מהעונש . ימים אלה נקראים הימים הנוראים או עשרת ימי תשובה . מקורו של הכינוי "ימים נוראים " הוא בכך שבימים אלה גוברת תחושת היךאה , כלומר הכבוד שהאדם רוחש לגדולת האל . ליום הכיפורים כמה משמעויות לצד היותו יום המוקדש לכפרה על חטאים , יום הכיפורים נחשב במסורת ליום שבו הוריד משה את לוחות הברית מהר סעי בפעם השנייה . יום הכיפורים נחשב גם ליום של עקדת יצחק , המסמלת את כניעתו השלמה של אברהם לצו האל . השופר שבו תוקעים ביום הכיפורים , העשוי מקרני איל , גם הוא מרכיב המקשר את העקדה ליום זה . ^? h \ kip על הושענא רבה ועל גזרת דין אישית וקיבוצית על פי האמונה , השלב האחרון במשפט האלוהי השנתי חל ביום הושענא רבה , ככ"א בתשרי . ער ליום זה האדם יכול עדיין להביא לשינוי גזר דינו באמצעות חרטה ותשובה . אך להושענא רבה יש עוד משמעות - ביום זה נהגו בני ישראל לבקש שהחורף המתקרב יהיה גשום , וכך ירבה היבול החקלאי . חורף גשום היה אות לכך שעם ישראל , כציבור , נידון לכף זכות במשפט האלוהי שנערך בחודש תשרי . בטקס בקשת הגשם שנערך בהושענא רכה בתקופת קיומו של בית המקדש , נהגו בני ישראל להקיף את המזבח ולחבוט על רצפת בית המקדש כענפי ערכה ( כנראה משום שעץ הערבה זקוק למים רבים כדי לצמוח . ( לכן נקרא יום הושענא רכה גם "יום חיבוט הערבות . " ענפי הערבה כונו " הושענות , " וזאת בגלל שתי סיכות : האחת היא שהאוושה שלהם , כלומר קול הרחש הנשמע כאשר הרוח מניעה אותם , נקראת בשפה הארמית "שענון , " והשנייה היא שפיוטי התפילה הנאמרים להורדת הגשם החלו בצירוף "הושע נא , " כלומר - אנא , הצל אותנו . שופר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help