sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

ג . כאסלאם : המסגד - "קודש לאלוהים" המלה "מסג י ד , " משמעותה בערבית : מקום שבו האדם משתחווה לאל וסוגד לו . המסגד נקרא גם " ג'אמע , " כלומר : מקום ההתכנסות . המילה "מסגיד " מופיעה בקראן כמה פעמים : בסוךת השדים , לדוגמה , מוזכרים מסגדים לצד הקריאה לעבוד אל אחד בלבה " המסגדים קודש לאלוהים הם , ואל תפנו בתפילה אף לאחד מלבדו" ( סורת השדים [ אלגץ , 71 - ! פסי . ( 18 בסוךת ההצהרה מופיע המונח "מסגדי אלוהים" בפסוק המגנה את המשתפים ( כלומר , עובדי האלילים , ( ומזהיר אותם : " המשתפים אינם ראויים לכונן ולשמר את מסגדי אלוהים , בעודם מעידים על עעמם כי כופרים הם . אלה , מפעלותיהם לא יניבו פרי , ולנצח יהיו באש " . ( סירת ההצהרה [ אלתובה ] , 9 - פסוק ( 17 לאחר מכן מופיע המונח בפסוק המגדיר מי ראוי לבנות מסגדים : " את מסגדי אלוהים יכונן וישמר רק המאמין באלוהים וביום האחרון והמקיים את התפילה והנותן זכאת ( צדקה ) והירא את אלוהים לבדו . רק אלה יוכלו להיות ישרי-דרך " . ( סירת ההצהרה [ אלתינה ] , 9 - פסוק ( 18 לפי פסוק זה , רק המאמינים ושומרי המצוות ראויים לבנות מסגדים . אחד המסגדים המוזכרים במפורש בקךאן הם המסגד במכה , שבמרכזו מצויה הכץבה וסביבה רחבת תפילה פתוחה . מסגד זה נקרא "אלמסג'ד אלרוךאם , " כלומר , המסגד הקדוש . בסורה , 17 סורת המסע הלילי ( אלאקךאא , ( ' מוזכר "המסגד הקיצוף , ובערבית - מסגד אלאקצא . על פי פרשני הקךאן , מסגד זה הוא מסגד אלאקצא שבירושלים . שלנים בהתפתחותו של מכנה המסגד בראשית ימיה של דת האסלאם נהגו הנביא מחמד וחסידיו לקיים את התפילות בסתר , במקומות פתוחים שהיו מרוחקים מעיניהם של אנשי מכה . לאחר ההגירה לאלמדינה בנה בה הנביא מחמד את המסגד הראשון , והוא התגורר לידו עם משפחתו . המסורת מספרת כיצד נבחר המקום להקמת המסגד : הנביא מחמד הגיע לאלמדינה עם אבו בכר ( מראשוני אנשי מכה שקיבלו עליהם את דת האסלאם , ואשר מונה לח'ליפה הראשון לאחר מות הנביא , ( כששניהם רכובים על נאקה ( נקבת גמל . ( הם עצרו לנוח בביתו של אבו איוב אלאנצאןי , אחד מחסידיו הראשונים של הנביא באלמךינה . הנביא התפלל במקום שבו רבצה הנאקה , והוא החליט לבנות שם בית תפילה . המסגד נבנה מלבנים עשויות חומר . סביב המבנה המרכזי של המסגד הייתה חצר מוקפת חומה ולה שלוש כניסות . בתוך החצר הוצבו עמודים עשויים גזעי דקל , ועליהם הונח סכך של ענפי דקל . מסגד זה של הנביא בעיר אלמדינה הפך לאבטיפוס , דגם שעל פיו נבנו אחר כך המסגדים ברחבי האימפריה המוסלמית שנוצרה לאחר מותו . המסגד הפך למרכז של הקהילה המוסלמית , מרכז שממנו ניהל הנביא מרומד את חייה של הקהילה הדתית שנוצרה סביבו - את הפולחן והתפילה , את המשא ומתן עם שבטים שונים באזור , את חיי המסחר ואת ההגנה על אנשיו . בעיר אלמדינה נבנו עוד בחיי הנביא מסגדים נוספים , וגם בנייתם נעשתה על פי הדגם של מסגד הנביא . מן המאה ה7- ואילך , לאחר שכבשו המוסלמים ארצות רבות , הם הקימו בהן מסגדים רבים , וכולם עוצבו בסגנון מסגד הנביא . המסגדים הושפעו מסגנונות הבנייה והעיצוב שהיו מקובלים בארצות אלה . המוסלמים שאפו לייפות את בתי התפילה שלהם , מול בתי התפילה והמקדשים של הדתות שהיו קיימות בארצות אלה קודם לכן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help