sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

ספרי התורה . המוט המסייע לקריאה בתורה והכנים להצבת הנרות לזכר הנפטרים קושטו בעבודות צורפות מכסף . בבתי הכנסת הקדומים קושטו הקירות בציורי מאורעות המסופרים בתורה , כמו עקדת יצחק , והופיעו בהם ךיוקנאות - ציורי דמויות אדם . מאוחר יותר נמנעו מלקשט את בתי הכנסת בךיוקנאות בשל האיסור המופיע בתורה , "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" ( שמות כ , . ( 3 לפיכך קושטו קירות בתי הכנסת בצורות גאוטטןיות ובעיטורי פרחים ועלים . לעומת בתי הכנסת שקושטו , בתי הכנסת שהוקמו בגישה של פשטות נתנו ביטוי לערך חשוב ביהדות - ערך הצניעות . היה בכך ביטוי גם להתנגדות להסחת הדעת מעבודת האל , העלולה להיגרם מהתבוננות בקישוטים מפוארים . עזרת הנשים מאז ראשית קיומו של בית הכנסת הונהגה בו הפרדה בין נשים לגברים . מדוע נוצרה ההפרדה ? על פי ההלכה - רק הגברים חייבים בתפילה , ורק הם רשאים להנחות את קהל המתפללים , לקרוא בתורה ולשאת דרשה . המנהיגות הדתית נימקה את ההפרדה גם בחשש שמא תוסח דעתם של הגברים מן התפילה אם ישבו במחיצת הנשים . לפיכך הוקצה לנשים מקום נפרד לתפילה , שנקרא "עזרת הנשים . " עזרת הנשים מוקמה בשוליו של אולם התפילה המרכזי שבו התפללו הגברים , או בקומה גבוהה יותר . בין עזרת הנשים לבין האולם המרכזי נבנתה מחיצה או נתלה וילון . עד היום מתקיימת ההפרדה בין נשים לגברים בבתי הכנסת של הזרם האורתודוקסי , אך בבתי הכנסת של הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי יושבים בני שני המינים יחד , בדרך כלל כמשפחות ( בזרם הקונסרבטיבי מצויה לעתים מחיצת הפרדה נמוכה . ( מדוע ביטלו הזרמים האלה את ההפרדה בין נשים לגברים ? הנימוק הוא השאיפה לתת לנשים מקום שווה לזה של הגברים בעבודת האל - הן כחלק מציבור המתפללים והן כמנחות התפילה , כקוראות בתורה וכנושאות דרשה . * יש הסבורים כי חשוב לקשט ולפאר את בתי הכנסת מבפנים ומברו , ^ ויש הסבורים כי ההפך הוא הנכון . הביאו-את הנימוקים של שני הצדדים . . 2 בבית הכנסת מקיימים אירועים שונים . מיינו אותם לסוגים . . 3 בתי הכנסת נתפסים כמקומות שבהם היהודים ממשיכים לקיים את הפולחן שקו ; ם בבית המקדש לפני שחרב . אילו מאפיינים של מבנה בית הכנסת ושל נוסח התפילה מעידים על הזיקה בין בית הכנסת לבית המקדש ? . 4 מהו תפקידו החברתי של בית הכנסת ? צורת הישיבה על פי מנהג ספרד צורת הישיבה על פי מנהג אשכנז

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help