sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

הקשר בין בית הכנסת לבית המקדש השפיע על מבנהו הפנימי של בית הכנסת : אולם התפילה המרכזי נתפס כמקביל ל"עזךת ישראל" - האולם שבו התכנסו הגברים בבית המקדש ; וארון הקודש ובו ספרי התורה נתפס כמקביל לקודש הקודשים בבית המקדש . ארץ הקודש ניצב ליד הקיר הפונה לכיוון בית המקדש בירושלים . בקהילות ישראל שבצפון אפריקה ובאירופה היה זה הקיר המזרחי , "כותל המזרח . " הארון עטוף בפרוכת , מעין וילון קטיפה רקום המכסה את הארון כולו . יש בתי כנסת שבהם דולק לפני הארון נר תמיד , זכר לאש התמיד שבערה במנורת הזהב שניצבה בבית המקדש , סמוך לקודש הקודשים . במרכז של אולם התפילה , ליד ארון הקודש , ניצבת במה - משטח מוגבה שהקוראים בתורה עומדים עליו . על הבמה ניצבת התבה - מעין הגבהה שמניחים עליה את ספר התורה . מבנה זה של הבמה והתבה נתפס כמקביל למזבח הגדול שניצב בבית המקדש . לבית הכנסת יש גם אולם כניסה ובו כיור לנטילת ( רחיצת ) הידיים , כדי שהמתפללים יוכלו לרחוץ את ידיהם לפני התפילה . במהלך הגלות הארוכה של עם ישראל נוצרו שני סגנונות בנייה מרכזיים לבתי הכנסת היהודיים בעולם : סגנון אשכנזי וסגנון ספרדי . המשותף לשני הסגנונות הוא מיקומם של ארון הקודש וספרי התורה , המצוי בקיר הפונה לכיוון ירושלים . ההבדל העיקרי ביניהם הוא בארגון ישיבתם של המתפללים . בבית הכנסת הספרדי - הבמה שהחזן עומד עליה ניצבת במרכז , והמתפללים יושבים לאורך ארבעת צידי הבמה כשפניהם פונות אל החזן , כלומר לכיוון הבמה . גם בבית הכנסת האשכנזי הבמה ועליה החזן עומדים במרכז החלל , אך כל המתפללים יושבים כשפניהם לכיוון אחד - אל הבמה ואל ארון הקודש . בעיצובם של בתי הכנסת היו שתי תפיסות מנוגדות : היו קהילות שהשתדלו לקשט את בתי הכנסת ולפאר אותם , והיו קהילות שבנו בתי כנסת פשוטים , ללא קישוטים . בשרידיהס של בתי כנסת בארץ ישראל מן המאות , 7-3 לדוגמה , ניתן לראות רצפות פסיפס שהאבנים המשובצות בהן יצרו איורים שונים . גם בתי הכנסת שבקהילות רבות בספרד המוסלמית של ימי הביניים קושטו במנורות ובמושבי עץ מעוטרים . בעיר טולדו , למשל , בית הכנסת שנבנה במאה ה13- קושט באותיות עבריות ( בדומה לקישוטים במסגדים , המבוססים על האותיות הערביות . ( בבתי הכנסת שנבנו בפולין במאה ה17- עוטרו התקרות והקירות בציורים שונים , ואילו במאה ה18- נבנו בפולין בתי כנסת צנועים . מדוע קישטו היהודים את בתי הכנסתי הקישוט מבטא את השאיפה ל"הידור מצווה , " כלומר , השאיפה לקיים את מצוות התפילה באופן האסתטי והשלם ביותר . הקישוט ביטא גם את עושרה של הקהילה ואת חשיבותה . גם ראיית בית הכנסת כ"מקדש מעט " תרמה למאמצים לקשטו , שכן התורה מפרטת כי בית המקדש נבנה על ידי שלמה המלך בפאר ובהדר : "ויעף שלמה את הבית מפנימה זהב סגור ויעבר ברתיקות זהב לפני הדביר ויצפהו זהב : ואת כל הבית צפה זהב עד תם כל הבית וכל המזבח אשר ? . ? -: לדביר ? :- צפה tt זהב " : t ( מלכים א ו , ( 22-21 כיצד קושטו בתי הכנסת ? גילופי עץ עיטרו את הדלתות של ארון הקודש , את המחיצות בין מיקום הגברים והנשים , את הדוכן המשמש את החזן , ואת ספסלי הישיבה של המתפללים . עיטורי זכוכית קישטו את חלונות בית הכנסת , מנורות מפוארות הטילו אור , ובדי קטיפה רקומים ( פרוכות ) כיסו את ארון הקודש בבית הכנסת אבוהב בצפת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help