sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

פרק שלישי : בתי התפילה בשלוש הדתות יש חשיבות רבה לעבודת האל בציבור , ולשם כך יצרה כל דת לעצמה מבנה המיועד להתכנסות ולקיום הפעילות הדתית - בית הכנסת ביהדות , הכנסייה בנצרות , והמסגד באסלאם . הפעילות המרכזית הנערכת במבנים אלה היא התפילה . שמותיהם של בית הכנסת והכנסייה בעברית מעידים על תפקידם ; מקורם בשורש כ . נ . ס - התכנסות , כלומר התאספות . ופירוש שמו של בית התפילה של המוסלמים - המסגד - הוא : מקום הסגידה , כלומר המקום שבו האדם מבטא כלפי האל את כניעותו ואת תודתו . מקומות ההתכנסות האלה ממלאים גם תפקידים חברתיים . לדוגמה , בבתי הכנסת נוהגים להכריז על אבדות , ותולים בהם קופות צדקה המיועדות לצרכים שונים של בני הקהילה . בפרקים הקודמים תיארנו את התפילות הנערכות בבתי התפילה , וכן טקסים אחרים הנערכים בהם - קריאה בכתב * הקודש ונשיאת דרשות . בפרק זה נתאר עוד טקסים הנערכים בבתי התפילה . מקום נרחב נקדיש בפרק לתיאור צורתם של בתי התפילה : צורתם החיצונית של המבנים , חלוקתם לחללים פנימיים , הרהיטים והקישוטים המצויים בהם , והכיוון שאליו פונה קהל המתפללים . מטרת התיאור היא לבחון את המשמעות הסמלית של צורתו של בית התפילה . א . כיהדות : טת הכנסת - "מקדש מעטי בית הכנסת משמש כבית תפילה בימות החול , בשבתות , בחגים ובמועדים . נערכים בו טקסים שהקהילה כולה חייבת בהם , כמו קריאה במגילת אסתר בחג הפורים , או הקפת בימת בית הכנסת בשירה ובריקודים בחג שמחת תורה . כן נערכים בבית הכנסת טקסים המציינים אירועים חשובים בחייהם של בני הקהילה , כגון טקסי ברית מילה , בר מצווה ובת מצווה , חתונות ואזכרות . לעתים מצויים במתחם של בית הכנסת גס חדרי לימוד , אולם שמחות ומשרדי הקהילה . בית הכנסת משמש , אם כן , מרכז דתי וקהילתי . שלנים בהתפתחותו של ממה כית הטסת בית הכנסת קיים מאז תקופת בית המקדש השני ( מן המאה ה6- לפני הספירה ועד למאה ה1- לספירה , ( הן בארץ ישראל והן בקהילות היהודיות בתפוצות - בבבל ובצפון אפריקה . קודם לכן , בתקופת בית המקדש הראשון ( מן המאה ה10- ועד למאה ה6- לפני הספירה , ( התרכזה הפעילות הדתית של בני ישראל בעלייה לרגל לבית המקדש שבירושלים , שלוש פעמים בשנה . הפעילות הדתית שהתקיימה בבתי הכנסת בתקופת בית המקדש השני נועדה להשלים את חובת העלייה לבית המקדש , ולאפשר לכל יהודי לעבוד את האלוהים בציבור עבודה יום-יומית , במקום הנמצא סמוך לבית מגוריו . בתקופה זאת נערכו התפילות בבתי הכנסת שביישובים השונים באותם הזמנים שבהם הוקרבו הקורבנות בבית המקדש , וגם נוסח התפילות דמה לנוסח של הברכות והתפילות שנשאו הכוהנים בבית המקדש . כך יצר בית הכנסת את הקשר היום-יומי בין הציבור היהודי לבין המרכז הפולחני שבירושלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help